Zanzibar
Funderar på att åka på Safari till Kenya samt till Zanzibar på bröllopsresa. Verkar hur mysigt som helst, fast kostar MYCKET pengar...Är det någon som varit på liknande resa som kan berätta om det var värt pengarna!
Funderar på att åka på Safari till Kenya samt till Zanzibar på bröllopsresa. Verkar hur mysigt som helst, fast kostar MYCKET pengar...Är det någon som varit på liknande resa som kan berätta om det var värt pengarna!
Jag bodde ett halvår i Tanzania -05 (typ volontär på en skola) och gjorde ett par utflykter, bla zanzibar och safari i Ngorongoro kratern och lake manyara, och jag tycker helt klart det var värt det!
Vi var på Zanzibar över nyår och bodde på Paje Beach ("probably the best beach in the world"), ganska tvärs över ön från stonetown. Det var en svensk som hade stället, och det var ett ganska enkelt ställe (kostade nog ca 50$/natt) Men underbart vacker är det! Inte mycket annat att göra än att njuta av sol och bad, gå promenader på den kritvita stranden eller ligga o läsa en bok. Frossade i god frukt till frukost! :) Finns säkert ställen med mer "action" och bättre faciliteter (det var inte alla dagar som vi hade vatten i egna dushen, fick duscha på dem på stranden istället!). Allt efter vad man är ute efter!
En sak som var skönt var att eftersom det är en ö så är det inte lika hett där som på fastlandet, vinden svalkar endel och det är man bara glad för! Var endel i Dar es Salaam och Mombasa (kuststäder) och där var det allt för hett, fuktigt och klibbigt. Mer in åt landet är det inte lika fuktigt så det är skönare. (för tex safarin)
Spänderade även en dag i stonetown, häftig stad, känns inte alls som afrika då det är 99% muslimer så det är väldigt arab-inspirerat.
Safari var oxå häftigt, kostade ca 200$ för två parker, 2 dagar, en övernattning och chaufför. Ngorongoro var häftigt för där var det massa djur samlade på en plats, men själklart massa andra terängbilar som kör på rad. Vi var även en liten tur i mikumi som är mkt mindre och hade egen bil (men deras guide) men där såg vi inte lika mkt djur, men slapp å andra sidan att det blev för "turistigt". Blev lite spännande ändå när vi körde fast och fick putta loss bilen, tur att vi inte såg några djur just då...(guiden:"please don't go far from the car") :)
Har inte varit på safari i kenya, så vet inte så mkt vilka parker som finns där. Man kan ju hoppas det lugnat ner sig lite med oroligheter, annars så är ju tanzania ett alternativ.
För mig var det ju inte en såå stor extrautgift då jag redan var där nere, men skulle gärna göra om det, även med de extrautgifter som det blir att resa hemifrån.
Zanzibar är toppen!
Hej!
Jag är inte så imponerad av varken Kenya eller Zanzibar. Tycker dock att människorna var mycket trevligare i Kenya.
Du kan läsa lite mer på www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2862338.html
Det är spännande och vackert och jag skulle tro att det är värt pengarna. Jag har varit i Tanzania och på Zanzibar på en fältkurs men jag skulle gärna vilja åka tillbaka som turist med min familj när sonen blivit äldre.
Tack för att ni delat med er! Uppskattas!!
Alskar Masai Mara (i Kenya) men tyckte att Zanzibar var sa dar. Ok, jattefina vita strander, men i ovrigt ar det skrapigt och inte sarskilt vanligt.
Är uppvuxen i Kenya men har inte varit på Zanzibar (ännu)... Men min familj säger att det är OUTSTANDING... Skulle gärna se Ngorongorokratern om jag var du.. Garanterat att du ser djur iaf :P De flesta tycker att tanzanianerna är trevligare än kenyanerna men å andra sidan kan kenyanerna bättre engelska.. Lycka till! :)
Här är en till som planerar Kenya/Tanzania/Zanzibar... Har väl lite funderingar på just Zanzibar, men jag antar att det bästa är att skaffa sig en egen uppfattning... vissa tycker det är ogästvänligt och andra tycker att det är helt fantastiskt...
Åk dit men ABSOLUT inte på bröllopsresa. Jag var där förra sommaren. Folk va ganska otrevliga överallt speciellt på flygplatsen. De ville ha pengar för att man checkade in väskan + flygplats avgift, dricks när de kollade väskan i tullen samt när de lyfte in väska i planet. Helt sjukt.
Oj, vilka delade meningar!! Vi har en prelbokning nu..som innebär en specialsydd resa med egen guide på safarin och sen några dagars slappa på Zanzibar..
Verkar jättemysigt i beskrivningen alla fall..
Lillfraggel1, vad är det som gör att du tycker att vi ändå ska åka dit, men inte på just bröllopsresa?