• annica82

Hjälp önskas tack! Bröllopspresent!

Vi är bjudna på ett bröllop av typen mycket enkelt, enligt parets egna önskemål. De har valt att endast önska sig pengar,men vi är tre familer som hellre vill ge något annat eftersom det i detta fall inte känns bra att ge pengar. Så nu skulle vi vila ha förlsag på en vacker upplevelse för omkring 1500 kronor som vi skulle kunna ge till dem. Bruden har som krav att få bubbla så det skulle vara trevligt att låte henne få göra det. Gärna i Uppsala/Västmanland eller stockholms län. Tack på förhand! :)

• Svar på tråden Hjälp önskas tack! Bröllopspresent!
  • nennesjuttioåtta

nä, sånt där tycker jag känns lite sniket, faktiskt. Vi ska på ett bröllop i sommar där de bara önskar sig pengar. Det känns så fånigt, under 500 känns ju snålt då! Men de har slagit på lite större, så där känns det inte som att vi finansierar deras bröllop/bilreparation/knäckebrödsbunkring... På ett annat bröllop där de också önskade sig pengar, så gav vi dem vin till deras kommande bröllopsdagar (5 st med egna etiketter som beskrev vad det smakade och vad som passade till, samt en egenhändig broschyr med recept på mat som passade till, riktigt snyggt om jag får säga det själv). Vi har inte fått något tackkort än (de gifte sig sista juli) så jag antar att det inte var så uppskattat.

OM man nu önskar sig pengar eller bidrag till resa, kan man inte önska sig det här istället:
    a) Presentkort på t ex ticket
    b) pengar i resmålets valuta
    c) upplevelser på resemålet

• nennesjuttioåtta

vi önskade oss bidrag till resa i present, via presentkort på ticket. Men det ramlade in en hel del andra presenter också och vi är väldigt tacksamma för det med. Man kan ju inte bli sur för vilka presenter man får!

• fromheretoeternity

Vadå sniket? Det handlar väl om vilken ekonomi man har?
    Ska jag som student ge 500kr så har jag ju inte ens råd med bensinen dit!
    Det handlar väl också om hur generösa brudparet är både vad gäller bröllopet med mat osv och i övrigt. Om brudparet själva inte ger för så mycket till andras bröllop eller övriga presenter så varför ska man själv ge så mycket när de gifter sig?

Tycker snarare att det är sniket att förvänta sig dyra presenter eller stora summor pengar.
    Man ska vara tacksam om man får något överhuvudtaget!

• nennesjuttioåtta

hur läser du? Jag menar att det är sniket att önska sig bara pengar för att bekosta bröllopet.

• fromheretoeternity

Ja, trodde du tyckte att det var sniket att ge mindre än 500kr var. Men du skriver ju ändå senare att under 500kr känns snålt.
    Jag tycker att det är väldigt individuelt!

Hur ska ni göra med bröllopet i sommar? Ge pengar eller något annat?
    De där vinflaskorna lät väldigt gulligt, synd när man inte känner att det uppskattas!

• nennesjuttioåtta

man ska ju ge det man tycker att man har råd med! En genomtänkt present behöver inte kosta så mycket, men kan kännas värdefull för det. Men pengar blir ju sån fokus på summan.

• nennesjuttioåtta

Så det var det jag menade med att under 500 känns snålt (eller hur man nu ska säga det), även om vi gärna hade köpt en passande grej för 200 annars.

Vet inte hur vi ska göra till nästa sommar, brudgummen dricker inte vin. Så det blir väl pengar, men de vill ha det på ett konto. Men det tar ju emot lite. Jag VEEET att man ska följa brudparets önskan, men...

• fromheretoeternity

Jag håller med dig om att det känns konstigt att ge pengar. Min kompis gifte sig förra sommaren och jag hade ingen lust att ge pengar, hade ingen att lägga ihop med heller, så jag köpte en designljusstake som var på rea så det kändes exklusivt även om jag kom undan väldigt billigt.
    Men när min pojkväns syster gifte sig hade jag inte lika mycket att säga till om, men då la vi ihop 5 personer och gav 1000kr, kändes inte så mycket men alla vi hade ont om pengar och det var inget fancy bröllop.
    När min pojkväns mormor fyllde år önskade hon sig också pengar, och det kändes jättefel!

Samtidigt är jag väldigt ambivalent. När man gifter sig får man ju så många presenter, och jag minns på min student vilka hemska vaser och porslinstroll jag fick. Jag blev ju jätteglad för att folk kom och att de hade varit så söta att köpa något till mig, men jag kan ärligt säga att ett porslinstroll kommer inte upp i min bokhylla:)
    Så vad ska man göra? Pengar har man ju alltid nytta av! Vore ju underbart att ha ett konto med pengar man fått på sitt bröllop som man kunde använda till lyx. Gå ut och äta, åka till stockholm en helg osv.. Så varför bär det så emot att önska sig pengar??
    Är det mer pinsamt att önska sig pengar än att skriva en önskelista tex?

Jag vill ha debatt:)

• nennesjuttioåtta

fromheretoeternity
    ja, vi fick en hel del konstiga saker (en ful porslinsfigur som vi sen sålde på loppis, FÖRLÅT! men varför fylla förrådet med sånt vi aldrig kommer att ställa fram?!?) så att få pengar vore ju trevligare. Vi fick också en hel del kontanter. Men det finns ju presentkort! Chokladprovning, vinprovning... Något som man kan uppleva tillsammans som gifta. Jag hade inte velat önskat mig kontanter och sen funderat på om gästerna trodde att de finansierat min klänning...

• fromheretoeternity

Jag förstår hur du menar...
    Skulle det kännas annorlunda om men önskade sig pengar till en bröllopsresa. Presentkort i alla ära, men det är ju inte säkert att det är ticnet man vill åka med. Och man kanske anpassar resan efter hur mycket pengar man får och först då bestämmer sig för vilket resebolag man vill använda. vad tycker du om det?

• Kärlek08

jag lägger mig i debatten. Som blivande brudpar tycker jag att om man önskar sig pengar så ska man önska sig dem till ett speciellt syfte som t.ex. bröllopsresa men det är ju mest för att de där pengarna inte ska betala elräkningen i slutet av månaden. för ärligt hur kul är det i slutändan att veta att man fick sin elräkning betald av två bröllopsgäster?? Finns det ett syfte med pengagåvan spelar det ju ingen roll om man får presenten som cash eller som presentkort som syftet kan uppfyllas med...

Som gäst förstår jag, och tycker jag själv, att det är assvårt att ge just pengar för det blir så upppenbart vilken summa man lagt och ett kuvert med en femhundring känns futtigare än schyssta påslakanset för 300! Även om de var billigare. Dessutom kan man få mycket för pengarna om man hittar saker på t.ex. rea (en win - winsituation liksom)som fromheretoeternity hade gjort. Jag köper ofta saker på rea och sparar till rätt tillfälle.

• fromheretoeternity

Jag håller med!

Kärlek08 skrev 2008-05-13 17:04:54 följande:
    jag lägger mig i debatten. Som blivande brudpar tycker jag att om man önskar sig pengar så ska man önska sig dem till ett speciellt syfte som t.ex. bröllopsresa men det är ju mest för att de där pengarna inte ska betala elräkningen i slutet av månaden. för ärligt hur kul är det i slutändan att veta att man fick sin elräkning betald av två bröllopsgäster?? Finns det ett syfte med pengagåvan spelar det ju ingen roll om man får presenten som cash eller som presentkort som syftet kan uppfyllas med... Som gäst förstår jag, och tycker jag själv, att det är assvårt att ge just pengar för det blir så upppenbart vilken summa man lagt och ett kuvert med en femhundring känns futtigare än schyssta påslakanset för 300! Även om de var billigare. Dessutom kan man få mycket för pengarna om man hittar saker på t.ex. rea (en win - winsituation liksom)som fromheretoeternity hade gjort. Jag köper ofta saker på rea och sparar till rätt tillfälle.
Svar på tråden Hjälp önskas tack! Bröllopspresent!