• annica82

Hjälp önskas tack! Bröllopspresent!

Vi är bjudna på ett bröllop av typen mycket enkelt, enligt parets egna önskemål. De har valt att endast önska sig pengar,men vi är tre familer som hellre vill ge något annat eftersom det i detta fall inte känns bra att ge pengar. Så nu skulle vi vila ha förlsag på en vacker upplevelse för omkring 1500 kronor som vi skulle kunna ge till dem. Bruden har som krav att få bubbla så det skulle vara trevligt att låte henne få göra det. Gärna i Uppsala/Västmanland eller stockholms län. Tack på förhand! :)

• Svar på tråden Hjälp önskas tack! Bröllopspresent!
  • Kärlek08

Låter lite konstigt att bruden har som KRAV att få göra vissa saker i present men ok... mitt tips är att ge dem presentkort på något ställe där de kan få göra vad de vill med sina 1500 kr. Centralbadet i sthlm är ju fint men det finns massor med ställen. De flesta större hotell har ju numera en spa-avdelning.

• brumme lisa

Spa-kryssningar brukar finnas på Silja/Tallink... kanske är dyrare...

• fromheretoeternity

Får jag fråga varför det inte känns bra att ge pengar? Jag har grubblat så mycket på om det skulle kännas bra att önska sig det eller inte... det känns pinsamt tycker jag men samtidigt är det det vi skulle behöva för att ha råd att åka på en bröllopsresa.
    Jag skulle väldigt gärna vilja höra din åsikt, liksom får en gästs sida;)

Spa tycker jag också är ett bra förslag! Det räcker kanske inte till 2 personer så ett presentkort på ett spa eller likande, precis som föregående skrev, var ett väldigt bra förslag tycker jag!

Annars kanske ni kan ge brudparet en riktigt fin flska champange (bubbel) för kanske 500kr och sen ge en tusenlapp i ett kuvert? Eller jättefina champangeglas till istället för pengar.

Hoppas ni kommer på något bra! Skriv gärna och berätta när ni gör det!

• Nikajo

Viking Line har ett jättefint Spa numer, och ganska prisvärt.

• annica82

Han tål inte att åka båt. Hon är också gravid i tredje månaden.

Varför vi inte vill ge pengar är lite av denna anledning, (vill inte skriva allför detaljerat, vill inte såra henne, tycker så mycket om henne, om hon ksulle läsa här!).
    De har ett väldigt enkelt bröllop där de inte kommer att lägga ner så mycket pengar på oss som gäster, de kommer att ha en mycket enkel meny och kommer inte ha mer på festen än en bandspelare som underhållning. Inga spex, ingen band inget sådant. MEN det är helt OK! De vill ha det så och det är ju självklart det viktigaste! Däremot har de bjudit 60 deltagare och om varje gäst ger 500 kronor=30000:-. De pengarna är tänkt att de ska gå till en bröllopsresa, också helt ok, tills jag fick veta att bröllopsresan består av en övernattning på hotell i en närbelägen liten stad nära skåne. Då känner vi andra att vi kommer att betala deras bröllop, därför vill vi inte ge pengar... Är det vi som är helt ute och cyklar? Eller kan ni förstå hur vi tänker?

• fromheretoeternity

Hej!

Jag förstår absolut! Men 500kr var är ju jättemycket att ge på ett så enkelt bröllop tycker jag!

Jag vet inte hur många ni är som ska lägga ihop till de där 1500kr men är ni bara 3 personer tycker jag att det är mycket. Men det är MIN åsikt! Väldigt generöst av er att ge för så mycket tycker jag.

Jag hade antingen gett pengar, fast inte särskillt mycket, eller köpt ett presentkort på ett spa, för det verkar ju som att det är det hon vill ha.

Låter som en liten bridezilla tycker jag;)

• mammahjärtat

Men.. om ni väljer att gå på brölloppet så får ni kanske ge pengar efter önskemål.. Sen vad pengarna går till är ju ändå deras sak. Tycker jag..
    Sen behöver ni ju inte ge så mycket med tanke på upplägget.

• annica82

Hej mammahjärtat, kanske har du rätt?
    Men hon förväntar sig minst 500 kronor av de som kommer och de har en maxbudget på sitt bröllop på 10000 kronor. Därför känns det som att resterande belopp kommer att läggas på deras kreditkortsskulder... Därför tänkte vi ge en upplevelse istället. Ex. Vi gav pengar till henne julklapp som hon skulle köpa tallrikar för till det porslin de samlar på, (400kr), men de har ff inte köpt något porslin... :/

• mammahjärtat

Det är en svår sits men de måste ju få bestämma själva vad de gör med pengarna de får.. Även om det känns tråkigt, det är ju ändå tråkigast för dem.. Men jag skulle absolut ge mindre än 500kr, alternativt tackat nej.
    Hoppas det löser sig!

• fromheretoeternity

Men hur vet du att hon förväntar sig så mycket? Är hon lika generös tillbaka?

Jag tycker att ni ska ge pengar, fast en mindre summma.

Svar på tråden Hjälp önskas tack! Bröllopspresent!