• fiinen

Måste kanske ställa in allt...SNYFT!

Vi kanske måste ställa in allting! Allt är nästan klart och allt som går att betala är färdigt. Fick igår veta att min mor fått en stroke (hjärninfarkt) och ligger på sjukhus. Besökte henne med ungarna och min m2b för att nästan kollapsa totalt. När jag såg henne och märkte att hon inte kunde prata ordentligt så föll allt inom mig som ett korthus. Nu har jag TOTALT tappat all bröllopsglädje och ens tanken på att gifta sig är nästan helt borta. Jag hade verkligen sett fram emot detta och man blir ju så känslig när man planerar bröllop har jag märkt. Det är nästan som att vara gravid.

Vill inte ställa in när man är så nära mållinjen men hälsan är värd mycket mer !!!

• Svar på tråden Måste kanske ställa in allt...SNYFT!
  • majsannio

Klart att ni ska fortsätta planera! Ett bröllop är ju en stor sporre för din mamma. Har man ett så viktigt mål så brukar man jobba hårdare med rehabiliteringen.
    Kämpa på och försök hälsa på ofta, det ger oxå kraft till din mamma. KRAM!!!

• Helena1978

Får rysningar... lider verkligen med er och hoppas att allt löser sig på bästa möjliga tänkbara sätt! *kram*

• pojomo

usch va tråkigt med din mamma. Hoppas att hon kryar på sig snart.

Har själv dom bekymrena här med den gamla släkten. Börjar bli orolig

• Jessyt

gud va tråkigt!men vi får hålla tummarna att hon ska känner sig bättre. Vet många som har fått stroke och blivit helt återställda. Som många andra har sagt,ställ inte in bröllopet, din mamma vill det definitivt inte och det kan som sagt kanske få henne att kämpa hårdare för att bli frisk!
    Många kramar!!

• Vi2alltid

Jag tycker nog oxå att ni ska fortsätta som planerat. Bröllop bryter ALLTID sorg och har gjort i alla tider. Enda gången den svartklädda änkan fick byta till ljusare kläder vasr just vid bröllop

Vad tror du att din mamma skulle önska att du gjorde?

• fiinen

TACK ALLA för era hjälpsamma och hoppfulla ord. Egentligen ska man ju vara glad och prata allt som har med bröllop att göra på detta forum men jag var bara tvungen att lätta mitt hjärta en aning. Ibland är det skönt att lätta det inför omvärlden och tänk vad många fina människor (brudar & blivande) det finns här ute. Det känns mycket bättre att veta att jag får så mycket stöd från er alla och jag kan inte sluta gråta när jag läser vad ni skrivit. Skönt att även ha "vänner" här inne som vill hjälpa när det inte är så lätt här i livet.

Ska hälsa på henne snart idag igen, och det är fortfarande såååå svårt att se henne ligga där och lida och inte kunna säga det hon vill.....

STORT TACK!!!!!

• Lady o Lufsen

En stroke i sig innebär ofta- inte alls alltid- att människan blir deprimerad.
    Kan man inte göra sig förstådd så blir det en väldig frustration och skapar både oro och ångest...man blir liksom helt ensam med sitt huvud.

Har hon kvar förmågan att skriva eller kanske rita...symboler som kan få omgivningen att förstå vad hon menar?

Om ni märker att afasin blir kvarstående så kan det underlätta en hel del med ett fotoalbum.
    Fotografera vanligt förekommande saker och laminera.
    Det ska bara vara EN sak på fotot och gör olika avdelningar i albumet...då kan hon peka och få er att förstå...och hon kan göra sig förstådd!

• Lady o Lufsen

...alltså saker som FÖR HENNE är vanligt förekommande.

• Lady o Lufsen

...och skriv gärna under bilden vad det är...Exempelvis "Kortlek"...då kan hon öva in både synintrycket av en kortlek och även försöka ljuda (och tolka) det skrivna ordet.

• grabbarna

Hur gick det att träffa mamma? hur mår hon OCH du?

• Humlan66

såå tråkigt med din mamma
    Jag tror säkert att din mamma förstår det du säger så sitt och prata med henne, berätta lugnade saker , som att alla mår bra och att alla tycker om henne. berätta om det fina väderet osv

och sluta INTE planera för ditt bröllop, det tror jag inte din mamma vill. Glöm inte att ta hand om dig själv nu så slarva inte med maten osv för du behöver styrkan.

Vill du prata så finns jag här. jag passar på att önska dig en trevlig pingsthelg trots allt

många varma kramar

• fiinen

Igår skulle de röntga lungorna för att se så att de inte fanns eller funnits proppar där också för då är det ju väldigt oroväckande. Jag har tyvärr inte fått reda på något ännu men idag hoppas jag. Mår piss rent ut sagt men har lite hopp kvar och det är ju det sista som överger människan sägs det.

Tur att man har två underbara små döttrar som gör en glad och sist men inte minst min m2b som är helt otrolig. Plus alla Er förstås!

• Lady o Lufsen

Jag har sagt det förrut och säger det igen...du kan inboxa mig NÄR DU VILL!

Jag har levt med detta under ett år- med röntgen, mediciner, hemtjänst, anhörigstöd, besök på sjukhus, läkarsamtal, ny stroke... och så vidare.....och så vidare...

Jag vet vad det innebär att undra och som anhörig inte få dom tillfredsställande svaren...kanske inte ens vetskapen om vad man som anhörig BÖR fråga för att få rätt svar!!?

Jag har också hunnit leva ett helt år med stroke och afasi från anhörigsidan...så det gäller att vara uppfinningsrik.
    Nu även med epilepsianfall.

Så- jag har en del infallsvinklar till dig

KRAMAR I MASSOR!!!

• fiinen

Idag fick hon komma hem över helgen och då hände det en jätte obehaglig sak. När hon satt i bilen med min pappa så blev hon helt plötsligt paralyserad eller stel och okontaktbar. Han försökte prata med henne men hon stirrade bara rakt fram och reagerade inte. Han ser plötsligt hennes ögonvitor och tror att hon ska kollapsa men då spyr hon rakt ut bara. Hon spyr inte normalt utan det bara rinner ur munnen på henne samtidigt som hon sitter helt stilla och kollar rakt fram. Efter det så blev hon kontaktbar igen och är hemma nu hos dem och är fullt med i matchen. Jag fick panik och började gråta och ringde sjukvårdsupplysningen. Inget vettigt svar så pappa ska ringa hennes avdelning. Jag trodde hon skulle dö när jag fick reda på detta. Vet inte hur mycket till jag ska orka med längre!!!

• grabbarna

nej men usch så obehagligt! det låter lite som om hon fick nåt slags epilepsianfall vilket inte är helt ovanligt efter en stroke men fy vad obehagligt att se framförallt om man inte vet varför det händer. men positivt att dom redan låter henne komma hem det kan vekrligen skynda på tillfrisknandet.

fiinen skrev 2008-05-10 20:34:55 följande:
    Idag fick hon komma hem över helgen och då hände det en jätte obehaglig sak. När hon satt i bilen med min pappa så blev hon helt plötsligt paralyserad eller stel och okontaktbar. Han försökte prata med henne men hon stirrade bara rakt fram och reagerade inte. Han ser plötsligt hennes ögonvitor och tror att hon ska kollapsa men då spyr hon rakt ut bara. Hon spyr inte normalt utan det bara rinner ur munnen på henne samtidigt som hon sitter helt stilla och kollar rakt fram. Efter det så blev hon kontaktbar igen och är hemma nu hos dem och är fullt med i matchen. Jag fick panik och började gråta och ringde sjukvårdsupplysningen. Inget vettigt svar så pappa ska ringa hennes avdelning. Jag trodde hon skulle dö när jag fick reda på detta. Vet inte hur mycket till jag ska orka med längre!!!
  • JohanoCissi

jag var precis medc om samma sak fast min dotter blev sjuk av e-hec och blev inlagd. Hopp finns för nu är hon hemma med 2 veckor kvar till bröllopet pigg o glad och vi kan genomföra det. Nu är ju inte det samma sjukdomstillstånd men det kaNSKE BLIR BRA TIKLL SLUT. tA DET LUGNT, ANDAS, TA EN DAG I TAGET OCH VÄNTA O SE.

• JohanoCissi

jag var precis medc om samma sak fast min dotter blev sjuk av e-hec och blev inlagd. Hopp finns för nu är hon hemma med 2 veckor kvar till bröllopet pigg o glad och vi kan genomföra det. Nu är ju inte det samma sjukdomstillstånd men det kaNSKE BLIR BRA TIKLL SLUT. tA DET LUGNT, ANDAS, TA EN DAG I TAGET OCH VÄNTA O SE.

• JohanoCissi

det blev stora bokstäver, det jag skulle säga var att din mamma är ändå viktigast.

Svar på tråden Måste kanske ställa in allt...SNYFT!