• KIKKIHOLMBLAD

Föräldrars betalning av bröllopet = osämja mellan oss/brudparet :(

Våra kära föräldrar erbjöd sig tidigt att betala för bröllopet vilket är oerhört tacksamt men något vi aldrig skulle kräva eller föreslår. Ganska tidigt blev det bestämt att vi skulle ha festen på ett slott och ribban sattes därmed ganska fort.

Då familje-ekonomin inte är densamme sades det att min man2be's föräldrar bara skulle betala för sina gäster och mina föräldrar för allting annat (transport, musik mm).

Vi ska gifta nu gifta oss om 39 dagar, men tydligen är min sambos föräldrar inte nöjda med upplägget då de Nu känner att sina kostnader rusat iväg. Min sambo är arg för sina föräldrars skull och tycker det hela blivit för dyrt & exklusivt vilket ska vara mina föräldrars fel. Alla kostnader & upplägg har stämts av av alla parter så jag är ledsen över att det nu är en känslig fråga.

Vi kan inte prata mer om det hemma då vi båda "skyddar" våra egna föräldrar. Vi har tidigt sagt att detta är en sak mellan dem, men nu bara bråkar vi om det :(

Hur ska jag bäst hantera upplägget utan att dagarna innan dess blir fyllda av bråk och så att mina blivande svärföräldrar inte känner sig "lurade"??

• Svar på tråden Föräldrars betalning av bröllopet = osämja mellan oss/brudparet :(
  • KIKKIHOLMBLAD

Dilemmat är att det upplägg som bestämdes för cirka 1.5 år sedan nu inte verkar fungera för mina svärföräldrar.

Jag KRÄVER absolut inget utav våra föräldrar och är väl medveten om att ekonomin inte är densamme. Våra föräldrar vet att vi har sparat pengar till bröllopet och att våran ekonomi är sådan att vi kan betala själva, men de VILL göra detta. Att sedan uppdelningen inte kommer vara 50/50 är något som vi var medvetna om från början och mina föräldrar har varit väldigt noga med att sköta saker & ting snyggt.

Jag ville bara att problemet skulle lösas på ett sådant sätt att alla var nöjda, glada & kunde njuta av dagen.

Sommargrönt skrev 2008-05-08 09:16:24 följande:
    Jag reagerar lite på att du först säger att ni aldrig skulle kräva betalning eller hjälp från föräldrar och sedan blir det bråk när din sambos föräldrar tycker att det blir för dyrt. Kanske du frångår din princip om att inte kräva något då?Det känns som att tanken var god med att de bara betalar för "sina" gäster, men nu hade ni uppenbarligen olika inställningar om vad det innebar. Håller med om att din sambo borde varit mer delaktig i att hålla koll på ekonomin tidigare och inte borde bli upprörd nu i efterhand. Men lösningen borde ligga i att tala om för sambons föräldrar att de kan betala precis hur mycket de vill/kan, precis som ni sa från början. Sen får dina föräldrar eller ni själva betala resten. Och om det uppstår upprörda känslor ändå (för de vill säkert inte känna att de smiter undan betalningsansvar de "lovat") så är det bara att säga ifrån. Man kan inte både ha kakan och äta upp den. Antingen betalar de allt eller så gör de inte det. Man kan inte bestämma att man ska betala OCH hur mycket om det inte varit uppgjort från början att man i och med betalningslöfte även har bestämmanderätt...
  • Troll-P

Planerade att betala hela bröllopet själva men så fick vi pengar av mina föräldrar - en klumpsumma som sattes i på ett konto i god tid innan. Och det gjordes klart redan från början att det var "kravlösa" pengar så föräldrarna fick inte komma och börja styra och ställa. Detta berättade vi INTE för min mans föräldrar, om de frågat så hade vi sagt att vi fått ett bidrag för brudens saker (och det var mycket mer pengar än så).
    Precis innan bröllopet frågade min mans föräldrar om de kunde få betala brunchen dagen efter bröllopet - det tackade vi ja till.

Under hela planeringen så involverade vi bådas föräldrar - men tyvärr, enligt min mor , så hade vi bra koll på det mesta väldigt tidigt, så det blev inte så mycket gemensamt planerande.

Pengar är ett känsligt ämne - min erfarenhet är att om man håller diskussionerna till en så liten grupp som möjligt funkar det. Ju fler personer, ju känsligare.

• Marsaphir Marlean

Min mamma har lovat en summa, men om hon inte kan betala den (ekonomiska förutsättningar förändras ju för alla ibland) så kommer vi ändå betala vårt bröllop, jag trodde alla kunde/gjorde så?

• Jen82

Här e de samma visa...
    Att eftersom mina betalar en stor del ska saker vara på deras sätt..
    Vilket just nu har gjort mig riktigt arg...

• Soon and very soon

jen82: har samma problem, mamma säger att hon betalar ca 30tusen men då ska det vara som hon vill med vissa saker.... vi bråkade lite fint om det förra helgen..! inte kul! men jag behöver bidrag då min man tycker att det är onödigt att lägga pengar på bröllopet.

• fromheretoeternity

Vi har inte förlovat oss ännu men när vi gör det kommer vi starta ett bröllopskonto och börja spara!
    Om föräldrarna sen erbjuder sig att ge ett bidrag så är det ju bara en bonus och då kan de ju sätta in en summa där.
    Jag tror att mina föräldrar kommer bidra med en slant och det är ju jättesött av dem! De har god ekonomi och kommer säkert bara bli glada att höra att det inte längre är så att brudens far ska betala för hela kalaset, så det blir ju positivt för oss båda:)

Hur gulligt det än är av föräldrar eller andra att bidra till ett bröllop så är det nog smart att inte gå med på att "de då måste få vara med att bestämma" om man inte specifikt vet vad det är från början. Verkar som att många hamnat i konstiga situationer pga det. Då kan man väl snällt tacka nej istället.

• KIKKIHOLMBLAD

Jag tycker föräldrarna har rätt i att känna att de får ha åsikter om festen mm ifall de betalar en viss summa.

Jen82 skrev 2008-05-17 12:57:17 följande:
    Här e de samma visa...Att eftersom mina betalar en stor del ska saker vara på deras sätt..Vilket just nu har gjort mig riktigt arg...
  • fromheretoeternity
    KIKKIHOLMBLAD skrev 2008-05-18 14:36:33 följande:
    Jag tycker föräldrarna har rätt i att känna att de får ha åsikter om festen mm ifall de betalar en viss summa.
    Det är ju skillnad på att ha "åsikter" och att komma med krav senare. Har de åsikter/krav får de ju säga det när de kommer med bidraget så att man har chans att tacka nej om man inte vill tillgodose kravet. Det är min "åsikt" i alla fall
  • blommisen

Säg att ni betalar det själv istället så slipper ni konflikterna

• Originalrosen

Hepp - för in en tankeställare i diskussionen. Ni har föräldrar att träta med. Min makes och mina föräldrar var döda när vi gifte oss så det fick bli en skål till absent friends.

Jag är medveten om att min kommentar inte förändrar någonting med problemet för er men kanske lite förändrar perspektivet på frågan? Tror att om våra föräldrar hade levt så hade vi varit raka till dem och sagt att vi gärna diskuterar frågorna men att vi bestämmer - då det är vi som gifter oss. Ge inte vika, det är ert bröllop! Lyssna gärna på råd, för det behöver man - i vart fall råd som är baserade på erfarenhet och inte drivs av ego eller liknande.

• Jen82

Tyvärr kan vi inte betala allt själva...
    Så vi ska vända lite på tankarna och tro att de bestämmer men vi gör de ändå!
    Tack!

• blommisen

Hoppas allt löser sig till det bästa för er alla. Lycka till

Jen82 skrev 2008-05-18 21:04:30 följande:
    Tyvärr kan vi inte betala allt själva...Så vi ska vända lite på tankarna och tro att de bestämmer men vi gör de ändå!Tack!
  • SjöFogel

Betala bröllopet själva och låt sedan föräldrarna bidra med sina pengar till en resa.

Svar på tråden Föräldrars betalning av bröllopet = osämja mellan oss/brudparet :(