• KIKKIHOLMBLAD

Föräldrars betalning av bröllopet = osämja mellan oss/brudparet :(

Våra kära föräldrar erbjöd sig tidigt att betala för bröllopet vilket är oerhört tacksamt men något vi aldrig skulle kräva eller föreslår. Ganska tidigt blev det bestämt att vi skulle ha festen på ett slott och ribban sattes därmed ganska fort.

Då familje-ekonomin inte är densamme sades det att min man2be's föräldrar bara skulle betala för sina gäster och mina föräldrar för allting annat (transport, musik mm).

Vi ska gifta nu gifta oss om 39 dagar, men tydligen är min sambos föräldrar inte nöjda med upplägget då de Nu känner att sina kostnader rusat iväg. Min sambo är arg för sina föräldrars skull och tycker det hela blivit för dyrt & exklusivt vilket ska vara mina föräldrars fel. Alla kostnader & upplägg har stämts av av alla parter så jag är ledsen över att det nu är en känslig fråga.

Vi kan inte prata mer om det hemma då vi båda "skyddar" våra egna föräldrar. Vi har tidigt sagt att detta är en sak mellan dem, men nu bara bråkar vi om det :(

Hur ska jag bäst hantera upplägget utan att dagarna innan dess blir fyllda av bråk och så att mina blivande svärföräldrar inte känner sig "lurade"??

• Svar på tråden Föräldrars betalning av bröllopet = osämja mellan oss/brudparet :(
  • 20080301

varför gav dom inte er dom pengar dom kunde från första början, så hade ni kunnat utgå från den summan ni fick i stället för att komma mitt i som nu och ha åsikter om vad det kostar?

• KIKKIHOLMBLAD

Såvitt jag vet sades inte en specifik summa från någon av parterna utan min sambos föräldrar skulle helt enkelt betala för Sina gäster och mina föräldrar sedan resten. Under planerandets gång dock alla kostnader stämts av.

20080301 skrev 2008-05-06 16:16:44 följande:
    varför gav dom inte er dom pengar dom kunde från första början, så hade ni kunnat utgå från den summan ni fick i stället för att komma mitt i som nu och ha åsikter om vad det kostar?
  • tolonta

Jag skulle hanterat det med att:

Först får du och din sambo diskutera hur ni vill ha det. Är det väldigt viktigt vad totalsumman blir så får ni försöka skära i kostnaderna, på något sätt. Kan ni skuta till de pengar som fattas själva, så är det bara att fundera över om det är en bra lösning.

Sedan, när ni vet hur ni vill ha det, så tycker jag ni ska prata med din sambos föräldrar. Sagt att ni inte vill att det ska bli för dyrt för dem, och presentera den reviderade kostnaden. (Här kommer den ändringen ni har gjort, antingen skjuter ni till pengarna eller så har ni sänkt kostnaden på annat sätt).

Sedan behöver ni inte säga något till dina föräldrar, de har ju (som jag har förstått) inte gjort något annat än att önska att deras dotter har ett helt fantastiskt bröllop. De kanske hade kunnat betala hela kalaset, för alla, men det kanske inte hans föräldrar gillat heller, att de inte är delaktiga.

Knepet är att få din sambo och hans föräldrar att förstå att ingen ser ner på dem för att de inte kan lägga lika mycket pengar som dina föräldrar. Helst ska de inte se ner på sig själva heller, för den sakens skull. Så det är ditt och din sambos jobb. Att få dem att förstå att ni är jättetacksamma för deras hjälp. Det kan ju mycket väl vara så att deras "uppoffring" är större, än det är för dina föräldrar, relaterat till ekonomi. Men det är väl inget att hänga upp sig på. Det är inget brott att inte ha ett fett bankkonto att ta till när ens barn ska gifta sig...

• beccis80

Min mamma ska stå för hela festen... Vi är såklart väldigt tacksamma, och min m2b ´s föräldrar ska också bidra... Har dock inte den blekaste aning hur mycket. Jag har sagt till min sambo att vi kanske borde försöka ta reda på hur mycket i så fall, det kan ju vara bra att veta innan...

Men han vill inte fråga om det... Vad göra?

• Skottdagen2008

Ni måste ju diskutera saken. Meddela dem att det är svårt att planera för ett bröllop utan att veta exakt vad ni kan röra er med.

Säg att de tror att det "bara" kostar dem 10 000 kr och så planerar ni för ett bröllop där ni tror de bidrar med 25 000 kr. det är ganska stor skillnad.

Å vad tror din mamam att ett bröllop kostar eller rättare sagt hur mycket planerar ni det för? Vad har ni fäör budget, hurdant bröllop vill ni ha och vad kostar det i så fall att få det så?

Som för oss, först sa de att de skulle stå för maten och sedan när de fick reda på att vår mat var dubbelt så dyr så blev det lite, ojdå, kostar det så mycket, men då hade vi redan räknat med att betala allt själv.

Vi visste att vi skulle lyckas spara ihop allt själv så deras pengar kom som en bonus och vi kunde bjuda våra gäster på samtliga transporter och skippa betalbar.

beccis80 skrev 2008-05-06 17:41:53 följande:
    Min mamma ska stå för hela festen... Vi är såklart väldigt tacksamma, och min m2b ´s föräldrar ska också bidra... Har dock inte den blekaste aning hur mycket. Jag har sagt till min sambo att vi kanske borde försöka ta reda på hur mycket i så fall, det kan ju vara bra att veta innan...Men han vill inte fråga om det... Vad göra?
  • Originalrosen

Knepigt - och onödigt att det blir jobbigt kring detta. Tack för att du delar med dig så kanske några andra blivande brudpar kan undvika att gå i samma grop.

Själva betalade vi allt för både mina och makens föräldrar är döda. Kanske den tanken kan sätta lite persepektiv på problemet? Era föräldrar lever och vill vara med på ert bröllop - det är en trevlig tanke och inte självklar för alla. Jag glädjs för er skull avseende detta och hoppas att problemet med pengarna/budgeten löser sig smidigt för alla.

Lycka till!

• Marsaphir Marlean

Ts. Varför har inte ni som brudpar hållt i ekonomin? Och erbjud er i så fall att betala lite nu om någon av era föräldrar anser att det blivit för dyrt. Det är ju ERT bröllop.

• KIKKIHOLMBLAD

Javisst är det ett onödigt dilemma då det ska vara glädje runtom det hela. Sambon och jag har snackat igenom det och bestämt att föräldrarna får sköta det sinsemellan. Jag vet att mina föräldrar kommer framföra förslag av uppdelningen på ett diskret sätt så svärföräldrarna inte känner sig snåla eller lurad.

Originalrosen skrev 2008-05-08 09:00:45 följande:
    Knepigt - och onödigt att det blir jobbigt kring detta. Tack för att du delar med dig så kanske några andra blivande brudpar kan undvika att gå i samma grop.Själva betalade vi allt för både mina och makens föräldrar är döda. Kanske den tanken kan sätta lite persepektiv på problemet? Era föräldrar lever och vill vara med på ert bröllop - det är en trevlig tanke och inte självklar för alla. Jag glädjs för er skull avseende detta och hoppas att problemet med pengarna/budgeten löser sig smidigt för alla.Lycka till!
  • Marsaphir Marlean

Själv så får vi klumpsummor av föräldrarna. Min sida betalar mer än min killes, men det gör inte oss något, vi är glada över att de VILL ge pengar. Sedan betar vi av det som måste betas av oavsett vad. Allt ska ju betalas i slutändan ändå.

• Sommargrönt

Jag reagerar lite på att du först säger att ni aldrig skulle kräva betalning eller hjälp från föräldrar och sedan blir det bråk när din sambos föräldrar tycker att det blir för dyrt. Kanske du frångår din princip om att inte kräva något då?

Det känns som att tanken var god med att de bara betalar för "sina" gäster, men nu hade ni uppenbarligen olika inställningar om vad det innebar. Håller med om att din sambo borde varit mer delaktig i att hålla koll på ekonomin tidigare och inte borde bli upprörd nu i efterhand. Men lösningen borde ligga i att tala om för sambons föräldrar att de kan betala precis hur mycket de vill/kan, precis som ni sa från början. Sen får dina föräldrar eller ni själva betala resten. Och om det uppstår upprörda känslor ändå (för de vill säkert inte känna att de smiter undan betalningsansvar de "lovat") så är det bara att säga ifrån. Man kan inte både ha kakan och äta upp den. Antingen betalar de allt eller så gör de inte det. Man kan inte bestämma att man ska betala OCH hur mycket om det inte varit uppgjort från början att man i och med betalningslöfte även har bestämmanderätt...

Svar på tråden Föräldrars betalning av bröllopet = osämja mellan oss/brudparet :(