• Romantiska lilla jag

Hur får jag honom att fria?

Hej allihop!
    Jag har ett litet dilemma. Jag och min sambo (vi har varit ihop i tre år, sambos i två och ett halft) är lyckliga ihop, stabila och har pratat om att skaffa barn ganska snabbt efter att jag fått ett jobb eller en doktorandtjänst... Vilket kan hända redan i höst eller om två-tre år, beroende på hur mina studier går nu. Jag har också flera gånger nämnt att jag vill gifta mig INNAN vi skaffar barn, och han vet mycket väl att jag älskar gamla romantiska seder, och önskar att han friar till mig på gammalt klassiskt vis. Så nu när det inte är alltför långt kvar till dess att vi har sagt att vi bör börja försöka skaffa barn, så kan jag liksom inte låta bli att börja vänta på ett frieri. Jag vet inte om jag är fånig, men jag vill liksom inte behöva be honom att fria först när han börjar prata om att skaffa barn. Hur hintar jag på ett icke-påträngande vis om att jag vill bli friad till? Jag vill verkligen inte tvinga fram det! I övrigt har jag accepterat att jag måste planera alla romantiska saker vi gör, jag vet att han aldrig annars hittar på något romantiskt som överaskning till mig eller så, men just när det gäller frieriet vill jag verkligen inte behöva planera det själv.

Är det nån som vet hur jag borde göra???

• Svar på tråden Hur får jag honom att fria?
  • Cissit

Jag har alltid velat att killen ska fria, drömt om det traditionella romantiska frieriet osv. När det aldrig kom så fick jag en dag ett ryck och tänkte "nähä då får jag väl ta saken i egna händer då". Så på nyår, vid tolvslaget, gick jag ner på knä och frågade om han ville gifta sig med mig och jag ångrar mig inte ett dugg. Det blev skitromantiskt och jättevackert. Dessutom blev alla runtomkring så imponerade för att jag tog saken i egna händer ;)

• junikul08

Jag väntade oxå länge på att han skulle bli redo... hade gjort det väldigt klart att jag ville... men han sa hela tiden att han ville vänta något år till och få en bättre ekonomi. Så jag bestämde mig för att sluta tänka på det, (i slutet av januari bestämde jag mig aktivt inombords att 2008 skulle bli ett år då jag jobbar på mig själv på lite olika sätt)..
    Vad hände då? 3:e februari spontanfriade han hemma i soffan och bröllopet står 17 juni :)
    Vet inte om det låter konstigt, men det gick alltså till så att när jag bestämde mig för att sluta vänta så hände det!

• Skottdagen2008

å vi gifte oss utan någon förlovning eller frieri, hm....hur gick det till.....tja, i januari 2007 tyckte vi att man kanske skulle passa på att gfta sig under 2008 och jag minns inte vem som sa det men jag tror det var han och så kollade vi på nätet lite och så bokade vi kyrkan. klart!

Nåja, vi har ju prarat om att gifta oss i typ X-antal år och före barn = not, det har kommit saker emellan, men så poff så bokade vi bara och nu är vi gifta

• Skottdagen2008

Klart ett frieri hade varit NICE, men jaja......han är inte sån och då blev det som det blev, mycket avdramatiserat

• jelikr
    junikul08 skrev 2008-04-25 13:00:59 följande:
    Vet inte om det låter konstigt, men det gick alltså till så att när jag bestämde mig för att sluta vänta så hände det!
    Låter inte alls konstigt , precis samma som för mig
  • hjärtansfröjd

Innan jag blev friad till brukade jag gå och nynna på bröllopsmarschen (eller vad den nu heter). Blev alltid lite fniss och menande blickar oss emellan. Rätt effektivt faktiskt. Tror att jag planterade ett litet frö på så vis. Och tills sist så kom det!!

• jeslin
    Skottdagen2008 skrev 2008-04-25 13:22:23 följande:
    å vi gifte oss utan någon förlovning eller frieri,
    Vi ska oxå gifta oss utan förlovning o frieri o håller med om att frieri hade varit trevligt men nu ska vi ju gifta oss iaf så spela roll hur det hände
  • Duchess

En undran: Vad är det som avgör om någon är romantisk? Och vad är romantik? Din sambo kanske tycker att han är romantiskt, men visar det på ett annat sätt än du skulle önska.

Romantiska lilla jag skrev 2008-04-25 11:10:58 följande:

I övrigt har jag accepterat att jag måste planera alla romantiska saker vi gör, jag vet att han aldrig annars hittar på något romantiskt som överaskning till mig eller så
  • Romantiska lilla jag

Bra fråga... om han skulle överaska mig med något, eller ta initiativ till något som ligger utanför de vardagliga göromålen, skulle jag nog se det som romantiskt... Sen exakt vad det är, det är väl ganska obetydligt.

Jag minns en gång då min älskling satt och läste högt från ett sånt där test, som damtidningar är så förtjust i. När han kom till frågan "Vad är det mest romantiska du gjort för din partner?" tystnade han. Han kom själv inte på något romantiskt han gjort alls. Stackarn. Han är verkligen en känslig själ men jag tror han är rädd för att det ska bli fel!

• anne på grönkulla

Jag tror att om du vill ha det på ett visst sätt så kan du inte förutsätta att han ska veta det utan att berätta det för honom. Eller göra det själv.

Tyvärr, han är nog inte tankeläsare, få människor är det!

• Emblingen

Min sambo har inte friat än. Vi har vart ihop i 11 år i år, bröllopet är planerat till den 6/9 och ringarna ligger färdiga någon stans och bara väntar.

Sad but true, det går helt enkelt inte att göra något för att få dem att fria. De gör det när de själva bestämmer och vill...

Själv väntar och längtar jag som en dåre!!!

• Emblingen

Jag har också alltid drömt om det "amerikanska" super romantiska frieriet där mannen går ner på knä inför en massa folk, har förberett i månader och hellst sjunger en sång (med överdrift) men den typen är inte alls min sambo.

Det skulle inte alls förundra mig om han kom ner i tvättstugan en onsdag kl 16.33 när jag städar i svettiga träningskläder och går ner på knä där. Något som hade sårat mig för något år sedan då jag mycket bestämt förklarade att jag ville ha det ut över det vanliga.

Men idag hade det rört mig till tårar eftersom det är så typiskt honom och han ser en sådan vardagssituation som kärleksfull och somantisk.

Så idag hade det vart en väldig romantisk gest i mina ögon!

• jeslin

Fast om jag tänker efter så har min sambo friat 2 ggr för 15 år sedan men då sa jag nej..Då fick man ju vänta 10 år som straff då kanske

• Duchess

Nu förstår jag nog inte...
    Om ni bestämt er för att gifta er, varför ska han då fria?

Emblingen skrev 2008-04-25 18:52:23 följande:
    Min sambo har inte friat än. Vi har vart ihop i 11 år i år, bröllopet är planerat till den 6/9 och ringarna ligger färdiga någon stans och bara väntar.Sad but true, det går helt enkelt inte att göra något för att få dem att fria. De gör det när de själva bestämmer och vill...Själv väntar och längtar jag som en dåre!!!
  • Blondie77

jag brukade tralla på den klassiska bröllopsmarschen och hymlade inte med att jag ville ha ett frieri :) Jag tror det är enklare att göra det med humor än att försöka "prata allvar"...det funka för mig iaf :) dessutom klargjorde jag att barn va inte att tänka på innan jag var gift ;) alla knep är tillåtna! min sambo friade efter 1,5 år tillsammans och han erkände efteråt att han planerat fieriet i ett halvår :)Min kille är inte det minsta romantisk men han hade ansträngt sig utifrån sina egna mått, friade till en yrvaken mig på sängkanten på min födelsedag, sedan tog han fram champagne och satte på en låt på stereon som jag skojat om att man skulle ha som bröllopsvals :) Lycka till, hoppas du får ditt fieri snart!

• Romantiska lilla jag

Tack för alla tips och råd! I går kanske det hela löste sig... Vi satt i bilen och körde till min sambos föräldrar när vi började snacka barn och framtid och sånt... Varvid jag liksom råkade nämna något om giftermål... Han började då höra sig för lite, frågade vad jag ville ha för typ av bröllop. Jag sa att ååå, kyrkbröllop vore ju underbart, och jag hade sett en sååå fin bröllopsklänning häromdan! Han log och frågade om jag redan hade börjat planera. Jag sa då med glimten i ögat att jag må planera alla andra romantiska saker vi gör, men JUST DET tänkte jag då inte börja planera förrän jag blivit friad till. Han log då så enormt gulligt och lite smågenerat... Sååååå söt min älskling... Så förr eller senare komme det nog ett frieri!

• Marsaphir Marlean

Det låter ju så TS. Grattis i förskott. ;)

Svar på tråden Hur får jag honom att fria?