• Romantiska lilla jag

Hur får jag honom att fria?

Hej allihop!
    Jag har ett litet dilemma. Jag och min sambo (vi har varit ihop i tre år, sambos i två och ett halft) är lyckliga ihop, stabila och har pratat om att skaffa barn ganska snabbt efter att jag fått ett jobb eller en doktorandtjänst... Vilket kan hända redan i höst eller om två-tre år, beroende på hur mina studier går nu. Jag har också flera gånger nämnt att jag vill gifta mig INNAN vi skaffar barn, och han vet mycket väl att jag älskar gamla romantiska seder, och önskar att han friar till mig på gammalt klassiskt vis. Så nu när det inte är alltför långt kvar till dess att vi har sagt att vi bör börja försöka skaffa barn, så kan jag liksom inte låta bli att börja vänta på ett frieri. Jag vet inte om jag är fånig, men jag vill liksom inte behöva be honom att fria först när han börjar prata om att skaffa barn. Hur hintar jag på ett icke-påträngande vis om att jag vill bli friad till? Jag vill verkligen inte tvinga fram det! I övrigt har jag accepterat att jag måste planera alla romantiska saker vi gör, jag vet att han aldrig annars hittar på något romantiskt som överaskning till mig eller så, men just när det gäller frieriet vill jag verkligen inte behöva planera det själv.

Är det nån som vet hur jag borde göra???

• Svar på tråden Hur får jag honom att fria?
  • Nikajo

När han för barn på tal igen kan du säja..."No such thing without a wedding ring!" Och blinka lite, så hoppas vi att han förstår. Lycka till!

• Skottdagen2008

Kanonbra skrivet. Perfekt, lite roligt och samtidigt allvarligt.

Nikajo skrev 2008-04-25 11:15:52 följande:
    När han för barn på tal igen kan du säja..."No such thing without a wedding ring!" Och blinka lite, så hoppas vi att han förstår. Lycka till!
  • Romantiska lilla jag

Lol
    Mycket diskret!:P

• Tooticki

Personligen tycker jag att om man vet att man vill ha det på ett visst vis så istället för att ställa orimliga krav på en (icke-romatisk) sambo så bör man lösa det själv. Förhoppningsvis så älskar du honom som han är, inte fantasin om att han ska prestera det perfekta frieriet.

• Romantiska lilla jag

Jo jag älskar honom verkligen, oavsett det här! Men som sagt, det är alltid jag som får planera och fixa allt romantiskt i övrigt, och är man en romantisk själ som jag känns det lite tråkigt att aldrig få bli överaskad. Jag ber verkligen inte om något fancy, det behöver inte vara dyrt eller utstuderad. Skulle bli överlycklig om han kom hem och gav mig en tussilago som han hittat längs hemvägen eller vad som helst. Men jag har accepterat att han inte är sådan, att det är jag som får överaska honom med en god middag eller något annat oväntat som vi båda tycker om. MEN just när det gäller frieriet skulle det göra mig så ohyggligt glad, det skulle visa att han kan tänka sig att göra något för mig också.

• jeslin

Fria själv även om det nu inte är vad du vill så kan du ju göra det romantiskt o mysigt iaf
    Han kanske väntar på att du ska fria

• Tooticki

Romantiska lilla jag skrev 2008-04-25 11:31:50 följande:

Jo jag älskar honom verkligen, oavsett det här! Men som sagt, det är alltid jag som får planera och fixa allt romantiskt i övrigt, och är man en romantisk själ som jag känns det lite tråkigt att aldrig få bli överaskad. Jag ber verkligen inte om något fancy, det behöver inte vara dyrt eller utstuderad. Skulle bli överlycklig om han kom hem och gav mig en tussilago som han hittat längs hemvägen eller vad som helst. Men jag har accepterat att han inte är sådan, att det är jag som får överaska honom med en god middag eller något annat oväntat som vi båda tycker om. MEN just när det gäller frieriet skulle det göra mig så ohyggligt glad, det skulle visa att han kan tänka sig att göra något för mig också.
    Varför säger du inte det just så? Det var ju jättebra!
  • MDoJB

Jag hade precis samma problem med min kille!
    Mitt tips är att prata med honom om hur han ser på framtiden när det gäller förlovning, bröllop och barn. Att få ett barn tillsammans är ju så stort och du kan säga att du vill vara åtminstone förlovad innan det är dags för tillökning. Sen är det bara att hoppas att han fattar och till slut går ner på knä.

• Marsaphir Marlean

Att få någon att fria är inget man gör i en handvändning, man får trixa lite. "Råka" nämna hur andra gjort det, och säga "När vi gifter oss, vart vill du åka på smekmånad då?" Säg inte OM, säg NÄR. Avdramatisera allt, det ska väl ändå vara ni två resten av livet, eller?

• jelikr

Har haft samma problem som du...
    Vi har varit tillsammans sen 1996 och förlovade sen 1998 och jag har velat gifta mig jättelänge och verkligen pratat om det med m2b.
    Har hotat med att jag ska fria men det tycker han inte gills för det är han som ska fria(han vill hålla på traditionen).
    Tillslut gav jag upp och struntade i alltihop.
    Så fick vi vårt tredje barn i maj 2007 och i juli var vi sen på en fest med nästan alla hans gamla vänner med respektive(numera våra vänner). Då går han plötsligt ner på knä inför allihop och friar.Det blev helt tyst och snacka om att jag blev överraskad , men jag sa ju givetvis JA och då bröt jublet ut
    Det jag vill säga att om du bara talar om tydligt att du vill gifta dig innan ni får barn och att du vill att han ska fria och sen inte säger mer om det så...
    Du vet väl vad de säger på reklamen : Tillslut händer det (eller nåt sånt )

Svar på tråden Hur får jag honom att fria?