• linka

    Hjälp! Felstavat på min biljett till usa!

    Någon som har erfarenhet av tullen i USA? Har bokat en biljett till New York över nätet och det har blivit ett "i" för mycket i mitt efternamn, ungefär i mitten... Så det ändrar inte uttalet men det kan ju ändå bli problem. Jag har försökt att rätta till felet men flygbolaget säger att de inte kan hjälpa mig! Någon som vet om det kan bli problem i tullen för att komma in i USA. Flygbolaget tror inte det ska vara något problem men de kan inte lämna några garantier... Jag har två efternamn och de är ganska långa så jag hoppas att det inte märks men i värsta fall verkar det som jag får vända vid gränsen och köpa mig en ny biljett hem, snyft.
    Någon som vet?

  • Svar på tråden Hjälp! Felstavat på min biljett till usa!
  • Gizmos

    Har du fatt en utskriven biljett?
    Annars kan du andra namnet nar du checkar in och dom skriver ut biljetten dar...
    Jag skulle inte vaga chansa pa att aka med en biljett med "fel" namn pa. Dom ar verkligen stenharda i USA!
    Inte for att skramma dig men jag kommer "knappt" (manga fragor) in har (jag bor har) fast jag har visum.

    Men har du en sk. e-ticket, ska det inte vara nagra problem att fa namnet andrat nar du chackar in. Det har jag gjort nagra ganger...

  • Diamonds are a girls best friend

    Min mammas pass hade ett K istället för ett C av någon konstig anledning men alla biljetter bokades med ett C, det gick bra alla flygplatser sa att man var tillåten att ha 1 bokstav fel, men inte mer och då skulle det ju funka för dig. Men hon har aldrig testat detta i USA och tror att det var innan alla regler ändrades till hårdare tag men 1 bokstav borde ju få fungera...tråkigt att flygbolaget inte kan vara lite medmänskliga och ändra, kan ju inte vara så svårt tycker man!

  • linka

    Det är en e-biljett och de säger att det absolut inte går att ändra! Man undrar ju hur svårt det kan vara... Det går bara inte säger dom! Har ringt 7 ggr och tjatat men ingen hjälp...
    Kanske de vill att jag köper en ny biljett så de tjänar lite mer pengar på mig!?

  • Juliazzb25

    Hej!

    Jag jobbar på resebyrå och kan glädja dig genom att säga att du behöver inte oroa dig. De brukar inte vara petiga när det gäller 1 bokstav.
    Det hade varit värre om du hette ngt helt annat men som sagt en bokstav spelar ingen roll.

    Vad är det för flygbolag dui ska åka med?

    Lycka till

  • Ninnispinnis

    Jag arbetar inom flygbranschen. När jag jobbade på flygplats (förra året) så var tumregeln att upp till tre bokstäver fel är ok. Är det fler måste namnet ändras, priset varierar beroende på flygbolag. Tror inte att varken flygbolag eller passkontroll går i taket över en bokstav. Lycka till!

  • Nessy

    Hejsan

    Det får skilja 1 bokstav i namnet sålänge det inte ändrar hela namnet.

    Svårt att veta exakt vad felet ligger i din bokning?!

    Man kan inte ändra namnet vid incheckningen...detta måste göras i bokningen och det kostar.

    Mkt mer jobb än man kan tro.

    Jag jobbar med det så jag vet : )

  • Wiijjii

    linka - hur gick det??
    Är nämligen i exakt samma situation som du just nu! Min pojkvän bokade biljetterna till vår bröllopsresa i Florida på nätet och råkade skriva in en bokstav två gånger - så mitt efternamn innehåller nu två "m" på biljetterna istället för ett. Flygbolaget (US Airways) säger att jag kan flyga med dem på biljetten men att de inte tar något ansvar för hur det går vid tullen i USA. Behöver jag oroa mig eller är det inga problem? Måste jag krångla med att ändra namnet på biljetten??
    Tacksam för att höra hur det gått för dig eller andra som varit i samma situation!!

  • JC 888

    Svar till Wiijii:
    Jag tror inte det skall vara några problem. Jag har åkt inrikes i USA för att mitt pass blev stulet under resan- alltså helt utan pass- och det gick fint - men det var ju inrikes. Jag skulle kräva flygbolaget på ett mail där det står att de gjort fel- med deras kontaktuppgifter- som du kan visa upp för tullen vid ev. problem- det borde de kunna ställa upp på om de inte kan betala nytt tryck för ny biljett.

  • HurraViSkaGiftaOss

    Du kommer absolut inte att ha några problem.
    Jag får ofta mitt namn felstavat och det har aldrig varit problem, och jag reser till USA några gånger per år.

  • Zozo

    Reglen har iaf tidigare varit att upp till 3 bokstäver fel accepterats. Nu har de väl blivit extra harda i USA men jag tror inte att en bokstav ska ställa till med problem.

    Fragan är; har företaget du bokat med gjort felet eller är det du som skrivit fel? är det företaget som gjort fel bör de vara skyldiga att ändra det sa det blir rätt. Är det du som gjort fel bör du kunna ändra, ev mot en avgift.

  • Sommargrönt

    Jag har aldrig behövt visa upp min biljett i tullen i USA. När du väl är framme i USA så bryr dem sig inte om att titta på den biljetten. Det dem vill se är returbiljetten så de är säkra på att det finns en betald biljett så du tar dig hem. Om Lufthansa säger att du får åka med dem så är du ju garanterad att få flyga med dem både dit och hem. Om du har ett mail där detta står så kan du ju alltid visa upp det när du går genom immigration i USA. Har svårt att tro att det skulle spela någon roll, men har du dessutom ett mail där det står att Lufthansa noterat och godkänt felstavningen så bryr ju sig inte USA om det. De vill ju bara ha en garanti för att du kommer åka hem igen. Så var lugn!

  • aikidoaasa

    De borde tillåta detta med tanke på att många fortfarande bokar via en resebyrå och då är det ofta människor som bokar åt dig... där är det jätte lätt att det blir fel på namnen. Jag håller tummarna åt dig, men som sagt: är det en e-biljett så borde det inte vara några problem att ändra en bokstav.

  • Nordiskbrud

    Det var inga problem för mig. Jag har Ö i mitt efternamn och det gör ju datorerna om. Ibland väldigt konstigt.... Enda som hände i mitt fall var att jag inte fans med på passagerarlistan HEM från USA, lite panik. Efter att vi kollat med ett gäng olika stavningar hittade de mig tillslut Inga problem för mig att komma med plan trots att namn på biljett och pass aldrig stämmer.

    Hoppas ändå att det löser sig så du slipeer vara orolig!

  • Kristoffer649

    Jag bumpar denna tråd då jag 3 år senare har samma problem.

    Hur gick det?

    Jag saknar ett "r" i mitt efternamn och resebolaget flygofar tar 1250:- för att ändra i min biljett. Jag har själv gjort ändringen i Flight Security Traveler Data eller vad det nu hette. Men nu återstår biljetten. Inte vill jag pröjsa så oskälingt mycket för en sån lite ändring. Men bolaget är inte direkt medgörliga eller serviceinriktade.

    Någon som vet om reglerna har blivit annorlunda? Erfarenheter?


     


    Tack!

  • yorkstacy
    Kristoffer649 skrev 2011-12-30 16:14:54 följande:

    Jag bumpar denna tråd då jag 3 år senare har samma problem.

    Hur gick det?

    Jag saknar ett "r" i mitt efternamn och resebolaget flygofar tar 1250:- för att ändra i min biljett. Jag har själv gjort ändringen i Flight Security Traveler Data eller vad det nu hette. Men nu återstår biljetten. Inte vill jag pröjsa så oskälingt mycket för en sån lite ändring. Men bolaget är inte direkt medgörliga eller serviceinriktade.

    Någon som vet om reglerna har blivit annorlunda? Erfarenheter?


     


    Tack!


    Det är inte så att flygbolagen eller resebyråerna är elaka eller icke medgörliga eller icke serviceinriktade. Vissa biljetter går det inte att ändra namn på. Så enkelt är det. Detta gäller de flesta biljetter överlag. De få biljetter som godkänner namn ändring gör det oftast mot en större summa. Så är det helt enkelt och det är ingen illvilja eller något som ditt flygbolag är "extra" taskiga med. 

    enligt internationella regler "får" det vara upp till 3 bokstäver som misstämmer, så länge de inte ändrar uttalet till helt oigenkännligt.

    För resa till USA måste din biljett, ditt pass och ditt ESTA vara exakt likadana. Alltså för att allt skall matcha och gå igenom där du checkar in (inte i tullen i USA för det bryr de sig inte om ett skvatt) i ex. Sverige så är det där det kontrolleras. Denna "kontroll" är inget de som checkar in dig eller något som ditt flygbolag kan göra något åt, eller korrigera. Det är ett elektroniskt system, så stämmer det ej, så gör det inte det. Tänk på att du skriver namnet på biljetten och på ESTAN exakt som det står i passet (många bokar nämligen i sitt tilltalsnamn, vilket oftast inte är första namnet i passet och då blir det fel, då det inte är exakt som i passet) 

     Lycka till.
Svar på tråden Hjälp! Felstavat på min biljett till usa!