• Lillsnufflan

Fler svårmödrar....Hjälp!

Min svärmor rök ihop ordentligt med min m2b igår. Hon tycker nämligen inte att vårt bröllop svarar upp mot deras släkts förväntningar. Min familj har rätt mycket pengar (tyvärr inte jag personligen dock) och därför har hon fått för sig att alla andra fått för sig (OK, jag är medveten om hur invecklat det där lät, men det är precis så skruvat) att vi ska ha världens frackbröllop på något slott eller så.

Jag och min m2b vill helst ha ett litet mysigt borgerligt bröllop med närmaste familjen. Men t.ex. så hävdade min svärmor att min svägerska skulle envisas med att komma i lång balklänning oavsett vilken klädkod vi väljer. Vilket gjorde mig ledsen eftersom jag inte vet om jag kommer att ha långklänning själv och det skulle ju kännas lite märkligt att inte vara finast klädd på sitt eget bröllop.

Vidare vill mina svärföräldrar ge oss en massa sprit till bröllopsfesten i bröllopspresent eftersom deras familj enligt dem förväntar sig ett riktigt fylleslag till fest. Verken jag eller min m2b dricker själva och vi hade enbart tänkt servera vin, öl och sangria samt ett stort utbud alkoholfritt. Och sprit i bröllopspresent känns ju lite trist när vi inte ens kan ta del av det själva.

Dessutom gjorde hon ett stort nummer av att jag ska ha min syster till tärna och inte min svägerska. Vilket enligt mitt synsätt inte är så konstigt med tanke på att min syster är min bästa vän i världen medan jag inte alls umgås med min svägerska utanför familjetillställningarna. Hennes motivering till detta var att hon kände att hon var rädd att hennes familj skulle verka lägre värderad än min!

Tack och lov att min m2b sa ifrån med besked! Men trots det har jag i ärlighetens namn helt förlorat lusten att ha ett bröllop överhuvudtaget och vill helst av alls rymma och gifta mig med min m2b på tu man hand på en strand någonstans. Till saken hör att jag har problem med panikångest när jag är stressad. Jag har mått bra i flera år nu, men sedan bråket har jag tvingats ta lungnande flera gånger. Jag är så nervös att jag inte vet vad jag ska ta mig till!

• Svar på tråden Fler svårmödrar....Hjälp!
  • lycklig78

Men snälla någon!!!! Viken människa.

Hos mig är det nog tvärtom. Vi HAR frackbröllop på slott och min blivande svärmor idiotförklarar oss.

-"Har ni inget annat att använda pengarna till".

Men jag bryr mig inte längre. Det är våra pengar och vi gör vad vi vill. Och framförallt VÅR bröllopsdag.

• MaddeW

Om jag var du hade jag & min m2b åkt iväg någonstans och haft ett mysigt bröllop! kanske med bästa vännerna? -då slipper ni stressen och allt tjat om hur ANDRA tycker att ERT bröllop ska vara.
    Själv kan jag nog låta lite bitsk så mina svärisar vågade nog inte lägga sig i för mycket. (för då slår jag bakut & låter dem inte veta nåt & blir lite kort i tonen...)

• blivandefrularsed

Det är er dag! Hon ska banne mig inte förstöra det!!

Det här ska ju vara roligt. Säger som Madde, kanske är idé att fly fältet Fast det är klart, då kanske hon blir ännu argare.... Hoppas ni kan prata med henne och förklara att det är ER DAG.

• Lillsnufflan

MaddeW:

Jo, det är verkligen det jag helst hade velat. Fast nästan alla våra riktigt nära vänner är släkt med oss så vi skapar nog släktfejd ändå. Jag försökte verkligen övertala min m2b att lägga ner alltihop och rymma, men han vill gärna ha bröllopet ändå. Han säger att hans mamma har knäppar ibland men att det i alla fall bara är hon som är problemet, oavsett vad hon säger om resten av deras familj. Och han har säkert rätt, men jag blir nojjig ändå.

Dessutom känns det lite taskigt att ställa in för större delen av hans släkt bor i England och de har redan köpt biljetter för att komma till vårt bröllop.

• MsSandra

Jag tycker ni ska skita i alla andra och bara spendera dagen som ni själva vill.

Jag personligen hade nog valt att fly till en enslig plats på tu man hand om det hade artat sig på det där sättet (har lätt panikångest också).. MEN låt inte hennes konstiga synsätt förstöra eran dag.. inte under några omständigheter..

Du ska inte ens sända henne en tanke.. de som inte respekterar er och eran dag.. behöver inte komma!

Men om det känns lättare för er.. fly fältet istället och lämna dem utanför.. på så vis kan ni vårda er kärlek och dela glädjen med den som betyder mest... *det räcker det med*.. sen om ni känner för det kan ni ju ha en grillfest eller buffe eller nått.. någon annan gång för släkten.. (men bara om ni vill och känner för det.. och alla uppfört sig så de förtjänar det!)

Lycka till
    kram från sandra

• MsSandra

ps - jag tror förresten inte att hela hans familj är lika "nipprig" som hans mamma.. det låter absurt och omöjligt med tanke på hur hon betett sig..

• Lillsnufflan

blivandefrularsed

Både min m2b och jag har förklarat att det är vår dag. Och det med stor skärpa! Och hon säger att hon förstår det och att det borde vara så men att vi kommer att göra folk SÅ besvikna och skapa en massa konflikter genom vårt sätt att hålla bröllop. Förhoppningsvis har min m2b rätt när han säger att hon bara pratar dynga, men jag är jättenervös att vår stora dag kommer att bli ett totalt fiasko där folk står och skriker på varandra.

• brudpar08

Låt henne inte förstöra er dag! Om ni inte har skickat inbjudningar och planerat alltför mycket än så tycker jag definitivt att ni ska åka iväg själva, kanske med närmaste vännerna, och gifta er! Du gifter dig (förhoppningsvis) bara en gång och då ska du ha det precis som DU vill! Om ni bestämmer er för att åka iväg själva och hon bråkar om det oxå, så är det bara att vara hård och säga att hon hade sin chans att få vara med, men det dög inte så då behöver hon inte vara med alls! Lycka till vad ni än bestämmer er för! stor kram

• tattar-Emma

Om nu svägerskan mot förmodan skulle ta långklänning så kommer hon inte vara finast, oroa dig inte för det! Det är inte fint att vara överklädd.

• lillabruden

Oj vilken röra.... Som tur är, har du din m2b på din sida, men stressigt och ångestfyllt blir det ändå!!

som tattar-Emma säger så kommer din svägerska INTE att vara finast om hon klär sig över klädsel koden.. Hon gör bort sig ordentligt om jag får tycka....

Ang. blivande svärmor...ja vad gör man? =/ Lyssnar inte hon på er så ska ni inte lyssna på henne heller, försök iallafall! Förklara för henne att det är ERT bröllop inte deras tillfälle att 1.visa upp sig, 2.supa och 3.stressa erat förhållande!!

Fy skäms på denna kvinnan!!!

• Blondie77

fy va tarvligt att ge er sprit i bröllopspresent för att dom ska få sin vilja fram!! Om ni kan få henne att ändra er så ta emot spriten och lås in den i ett skåp :) Det är ju eran present så hon kan ju inte kräva att ni bjuder på den?...Då får hon så hon tiger! hahaha...hade själv velat se hennes min om ni gör nårr sånt :) Sen får ni väl sälja spriten, kanske till någon här på bt som planerar bröllopsfest :)

Jag klagar dagligen, både på bt och till vänner och familj om min svärmor som inte verkar tycka att något till vårat bröllop duger, hon har ständiga åsikter som går helt emot vad vi vill ha och det spelas väldigt mycket martyr över hur elak jag är som vill planera mitt bröllop själv ( ja tänk va egoistisk jag är som vill planera mitt eget bröllop och själv bestämma vad vi ska lägga pengar på). Dom vill inte bidra ekonomiskt till bröllopet men är förfärade över att vi inte ska ha en svindyr proffsfotograf och att vi inte ska köpa en skräddarsydd frackcoat till min sambo...(har god lust att säga, att då kan ju hon betala det).....Vi får helt enkelt stå på oss! Dom ska inte få stjäla glädjen med våran stora dag!! Massor av lycka till och hoppas du kan slå dövörat till din självupptagna svärmor.

• Semesterbruden

Just vad jag skulle säga !!!!

blivandefrularsed skrev 2008-04-13 00:03:21 följande:
    Det är er dag! Hon ska banne mig inte förstöra det!! Det här ska ju vara roligt. Säger som Madde, kanske är idé att fly fältet Hoppas ni kan prata med henne och förklara att det är ER DAG.
  • Sommaren2008

Vi hade likanande problem med mina svärföräldrar. De tyckte att de kunde styra och ställa över vårt hem som de ville (vi bodde i ett hus de ägde). Och de tyckte att de hade all rätt i världen att komma och ge min m2b order (Klipp gräsmattan NU! och liknande). Sen hände en sak som gjorde att vi fick nog, flyttade och nästintill bröt kontakten med dem. Min m2b är inte intresserad av dem längre. Vi träffar dem på högtider (jul, bröllop etc). Summan av kardemumman är att allt har blivit mycket bättre nu när de vet att min m2b står till 110% på min sida och inte kommer acceptera dumheter från dem. Så det var jättebra att din m2b sa till sin mamma på skarpen!

Ang. hur du mår kan jag säga att jag mådde skit ändå till vi bestämde oss för att strunta i dem totalt. Det funkar mycket bättre nu. Vi har nästan trevligt när vi träffas numera även om det bara är 2 ggr/år.

• Lillsnufflan

Tack så hemskt mycket för allt stöd! Jag mår faktiskt lite bättre nu.

Jag och m2b har nu bestämt oss för att ha två vigslar (om det inte ordnar sig och allt känns lugnt igen när det börjar närma sig). Vi rymmer och gifter oss i hemlighet helt själva helgen före eller så och passar på att verkligen njuta av varandra och fira vår kärlek i lugn och ro. Sen ställer vi till med en cermoni till med släkt och vänner och hela baletten. För vi har trots allt en hel massa släktingar som vi faktiskt vill fira vår dag med. Och skulle allt gå åt skogen då så behöver vi ju inte känna att vårt enda bröllop blev pannkaka för då har vi ju i alla fall det första att se tillbaka på.

• BröllopJuli2008

Jag kan bara säga att jag är OTROLIGT tacksam för att ha en normal svärmor.

• Kulturmix

just nu är allt lugnt och fint men jag oroar mig för vad som kommer hända sedan. jag och min familj är "trerätters" medans min mans familj är "buffé-omåttligt med sprit-live ös-band". Eller min sida=minne för livet, min mans = Släktträff och FEST. Men jag ska nog styra upp saker och ting = ). "Trist" trerätters och sedan världens röjarfest, fast efter valsen!!
    Det är inte det lättaste att sammanföra två kulturer och traditioner så alla (jag och min man främst) blir nöjda. Men som sagt. detta kanske bara är lugnet före stormen.

• Efter 11 år är det min tur

Gör som vi...åk iväg och gör det hemligt så får ni det precis som ni vill utan någon svårmor som bara förstör....Sprit i bröllopspresent när ni själva inte dricker...pööö det var det dummaste jag hört
    Kram på dig//Anna

• grabbarna

vad skönt att du i alla fall har en m2b som törs säga ifrån till sin lilla mamma alla gör tyvärr inte det....

haha tycker det var en underbar ide att ta emot spriten säga tack så mycket och sedan låsa in den det skulle jag absolut gjort!

men seriöst så undrar jag lite varför svärmor antar att svägerskan ska strunta i klädkoden? det är nog så att dom säkert spekulerat i hur det skulle kunna bli som men en normalt funtad människa klär sig ju inte över klädkoden.

• fru Trul
    Lillsnufflan skrev 2008-04-13 11:41:03 följande:
    Tack så hemskt mycket för allt stöd! Jag mår faktiskt lite bättre nu. Jag och m2b har nu bestämt oss för att ha två vigslar (om det inte ordnar sig och allt känns lugnt igen när det börjar närma sig). Vi rymmer och gifter oss i hemlighet helt själva helgen före eller så och passar på att verkligen njuta av varandra och fira vår kärlek i lugn och ro. Sen ställer vi till med en cermoni till med släkt och vänner och hela baletten. För vi har trots allt en hel massa släktingar som vi faktiskt vill fira vår dag med. Och skulle allt gå åt skogen då så behöver vi ju inte känna att vårt enda bröllop blev pannkaka för då har vi ju i alla fall det första att se tillbaka på.
    Vi har gjort precis så av en liknande anledning. Det har varit jättelyckat, vi gifte oss i Indien i hemlighet och på vår ettårsdag så kommer vi förnya löftena här hemma inför släkt och vänner. Då gör det inget om det blir katastrof för vi är redan gifta, och samtidigt är det ett coolt sätt att fira sin ettårsdag. Det bästa är att man får använda sin fina klänning två gånger.
Svar på tråden Fler svårmödrar....Hjälp!