Fler svårmödrar....Hjälp!
Min svärmor rök ihop ordentligt med min m2b igår. Hon tycker nämligen inte att vårt bröllop svarar upp mot deras släkts förväntningar. Min familj har rätt mycket pengar (tyvärr inte jag personligen dock) och därför har hon fått för sig att alla andra fått för sig (OK, jag är medveten om hur invecklat det där lät, men det är precis så skruvat) att vi ska ha världens frackbröllop på något slott eller så.
Jag och min m2b vill helst ha ett litet mysigt borgerligt bröllop med närmaste familjen. Men t.ex. så hävdade min svärmor att min svägerska skulle envisas med att komma i lång balklänning oavsett vilken klädkod vi väljer. Vilket gjorde mig ledsen eftersom jag inte vet om jag kommer att ha långklänning själv och det skulle ju kännas lite märkligt att inte vara finast klädd på sitt eget bröllop.
Vidare vill mina svärföräldrar ge oss en massa sprit till bröllopsfesten i bröllopspresent eftersom deras familj enligt dem förväntar sig ett riktigt fylleslag till fest. Verken jag eller min m2b dricker själva och vi hade enbart tänkt servera vin, öl och sangria samt ett stort utbud alkoholfritt. Och sprit i bröllopspresent känns ju lite trist när vi inte ens kan ta del av det själva.
Dessutom gjorde hon ett stort nummer av att jag ska ha min syster till tärna och inte min svägerska. Vilket enligt mitt synsätt inte är så konstigt med tanke på att min syster är min bästa vän i världen medan jag inte alls umgås med min svägerska utanför familjetillställningarna. Hennes motivering till detta var att hon kände att hon var rädd att hennes familj skulle verka lägre värderad än min!
Tack och lov att min m2b sa ifrån med besked! Men trots det har jag i ärlighetens namn helt förlorat lusten att ha ett bröllop överhuvudtaget och vill helst av alls rymma och gifta mig med min m2b på tu man hand på en strand någonstans. Till saken hör att jag har problem med panikångest när jag är stressad. Jag har mått bra i flera år nu, men sedan bråket har jag tvingats ta lungnande flera gånger. Jag är så nervös att jag inte vet vad jag ska ta mig till!