• Pippistrumpan

Hur resonerar ni kring efternamn, hans eller ditt?

Det här är ju så svårt. Eftersom jag inte känt varken värme eller glädje från hans familj någonsin så har jag ingen lust att ta hans efternamn. Har försökt att tänka att det är min älskades namn, men det tar emot. Vill ta mitt istället. Vill inte ha dubbelnamn. Han är den enda som för sitt vidare, jag har en bror. Hur tänker ni??

• Svar på tråden Hur resonerar ni kring efternamn, hans eller ditt?
  • 20080802

Tirus: Silverklang var väldigt vackert!

• Nalle Puh 40

Vi har båda vanliga namn så vi ska ta ett släktnamn.

• crello

Jag vill inte heta min blivandes efternamn ett vanligt -son namn och han vill inte ta mitt för min bror och han har samma förnamn så då heter de exakt likadant så vi har valt att komma på ett och det har gått igenom så nu heter min blivande det så jag tar det när de är dags=)

• Gutegirl

JAg ska ta min mammas flicknamn som efternamn och min sambos som mellannamn. Om jag tar sambons efternamn kan inte mina barn med en annan pappa heta min mors flicknamn i mellannamn.

• feministbrud

Jag vill ha samma namn i familjen och mitt namn är överlägset finast (rent subjektivt alltså). Men min blivande vill inte byta så principen att inte ta ett son-namn vinner över att ha samma namn i familjen

Pippistrumpan skrev 2008-04-12 20:51:49 följande:
    Det här är ju så svårt. Eftersom jag inte känt varken värme eller glädje från hans familj någonsin så har jag ingen lust att ta hans efternamn. Har försökt att tänka att det är min älskades namn, men det tar emot. Vill ta mitt istället. Vill inte ha dubbelnamn. Han är den enda som för sitt vidare, jag har en bror. Hur tänker ni??
  • Skottdagen2008

Vi tog hans namn p.g.a. det alltid blev felstavningar på mitt namn förutom från staten .

Mitt namn var mycket ovanligare (24 st numera 22 st i hela landet och jag var ensam kombination för- och efternamn) och hade vi bott i norra Sverige hade vi behållt det.

Men nu bor vi södra så nu har jag ett mycekt vanligare namn.

Det viktigaste var att vi hette samma, inte att MINA föräldrar blev väldigt lyckliga då vi höll på tradition att ta mannens namn.

• yeji

Vi har inte riktigt bestämt än men jag vill att vi ska ta min mammas flicknamn eftersom det bara är vår släkt i Sverige som heter det, dessutom är det inte så många kvar som kan föra det vidare.

• Lowzie

Han har ett vanligt sson namn, mitt efternamn är det endast 20 personer som har... Våra barn har samma efternamn som mig (gillar att de automatiskt får mammans namn!) Nåväl, det är ganska givet =)

• AJFC

vi tar min m2b namn eftersom att alla kalla honom vid hans efternammn så om vi skulle ta ett annat namn så skulle vi ta det ifrån han....

• Vårstabruden

JAg kommer att ta hans efternamn nsom mellannamn och mitt fortsätter att agera efternamn!

HAn heter som han alltid har gjort

• Ugglan74

Vi tar hans namn. Vi har ovanliga å rätt "coola" namn bägge två men hans är mycket kortare än mitt. Jag har dessutom 5 bröder som kan föra vårt namn vidare. Sen gillar jag även tanken på att alla i vår familj har samma efternamn, inklusive sambons dotter sedan tidigare som heter samma som han och våra söner.. och snart då även jag.

Svar på tråden Hur resonerar ni kring efternamn, hans eller ditt?