• Pippistrumpan

Hur resonerar ni kring efternamn, hans eller ditt?

Det här är ju så svårt. Eftersom jag inte känt varken värme eller glädje från hans familj någonsin så har jag ingen lust att ta hans efternamn. Har försökt att tänka att det är min älskades namn, men det tar emot. Vill ta mitt istället. Vill inte ha dubbelnamn. Han är den enda som för sitt vidare, jag har en bror. Hur tänker ni??

• Svar på tråden Hur resonerar ni kring efternamn, hans eller ditt?
  • helene306

Vi kommer inte ta något av våra efternamn utan ta min farmors ogifta namn. Väntar nu med spänning från landsarkivet och skatteverket på hur det namnet stavas, har än så länge hört 3 olika stavningsmöjligheter Kan nämna att sambons föräldrar inte är så glada åt att vi inte tar hans namn.

• martintherese

Ingen av oss kände för att byta till varandras, ingen av oss är speciellt noga med att ha kvar vårat eget heller. Så vi kollade runt vad vi har för släktnamn så blev det hans mammas flicknamn :D

• jeslin

Jag o barnen tar sambons namn..Har aldrig varit någon diskussion egentligen.
    Sonen vill heta vad pappa heter så då blev det så bara
    Ett namn är ju bara ett namn o inget annat

• Munchkin

Här har det stått mellan att ta mitt namn eller att ta min blivandes pappas namn, eftersom min blivande heter samma sak som min farfar gjorde innan han och farmor gifte sig. De tyckte då att de inte ville heta ett av Sveriges vanligaste -son namn utan hittade på ett eget. Så det finns inte på denna jord att jag tar tillbaka det namn som de gjorde sig av med genom att hitta på ett helt eget namn. För min del har vilket som varit okej, antingen byta till blivande svärfars efternamn eller behålla mitt eget så jag har låtit min blivande bestämma och efter mycket funderande från hans sida har han kommit fram till att han vill heta som jag :) Vi kommer alltså att ta mitt efternamn, och utöka min släkt från 8 till 9 personer med just det efternamnet :)

• matteve

Jag gifter mig med en amerikan och vi ska bosätta oss i USA. Jag har ett vanligt -sson namn, så vi tar hans! (hade jag nog gjort iaf) Hans efternamn är ovanligt i USA, så det är ju kul!

• pojomo

vi tar M2B efternamn men det är för att jag gillar inte mitt.
    19800 har hanses efternamn och 145 har mitt

• Lovelylellan

Vi vet inte vad vi ska göra... Jag har "hittat på" ett mycket fint efternamn som är en kombination av våra båda efternamn, tror inte att det skulle bli några problem med att få det godkänt. Dock så är det så att min sambo har sådant arbete som gör att det är ganska bra att ha ett helt vanligt "son-namn"... Rätt så tråkigt tycker jag... Vet inte vad vi ska göra...

• Tirus

Halloj!

Vi tog ett alldeles eget nytt efternamn. Nu är vi de enda herr och fru Silverklang i hela Sverige .

• Troll-P

Vi tog mitt. Båda hade fina efternamn men eftersom mitt inte innehåller ö är det mer internationellt plus att mitt förnamn inte passar lika bra till hans efternamn. Min mamma blev chockad eftersom hon trodde jag skulle byta och hans pappa blev superglad för då fick han en ny släkt att forska om

• 20080802

Jag väljer bort mitt vanliga son-namn och tar hans halvvanliga istället. Det är jag som vill att vi ska ha samma så det är naturligt att jag byter. Hade det varit viktigt för mig att behålla så hade han nog kunnat tänka sig att byta istället. Det är inte så viktigt för mig VAD vi heter som att vi heter lika hela familjen. Han verkar som sagt inte bry sig så mycket men häromdagen sa han att han skrivit in minstingen på dagis och då skrivit mitt nya namn eftersom jag skulle heta det i höst då dagis börjar. Då lät han allt lite nöjd i alla fall kärestan.

Svar på tråden Hur resonerar ni kring efternamn, hans eller ditt?