• IdaAstrid

Bröllopet inte värt vad det kostar! Tycker jag...

Det har nu gått två veckor sedan vi blev man och hustru. Underbart att vara gift! Men...

Vi har lagt på tok för mycket pengar på bröllopet inser jag nu. Vi höll det litet precis som vi ville. Men ändå springer det iväg. Och saken är den att det gör dagen också! Vips var det kväll/natt och dags att hoppa ur denna underbara klänning och aldrig ta på den igen. Hade vi gjort om det hade vi nöjt oss med att lägga pengar på kläder till oss själva, blommor, hår, bara bjudit den närmsta familjen och bett dem ordna en middag för oss. Jag ångrar absolut inte vårt bröllop så som det var - det var fantastiskt. Men nu när det är över så känns det som ett antiklimax - så mycket tid och så många tankar och så mycket pengar som gått åt - och så tar det bara slut! Och vi hade ändå "bara" 6 månader på oss att planera detta. Hur känner då alla ni som planerat i 2 år!?

Klart att det beror på vilken budjet man har - men jag tror inte det finns så jättemånga som är helt ekonomiskt oberoende. Vi lever inte "snålt" till vardags och hade en budjet på ca 20 000 (inkl ring), den sprack med ca 10 000 tror jag. Man ska bl a ha planeringsmöte med tärna och best man och med vigselförrättaren och med föräldrar och då ska mat bjudas på (eftersom det är kul att träffas) och det är poster vi inte tänkt på innan.

Mitt tips är alltså att tänka igenom hur ni vill ha det en gång till - om det är nödvändigt med fina inbjudningskort - eller om det funkar att ringa och bjud in? Osv...

Stor kram från en som trots allt är lycklig! Men fattig... :)

• Svar på tråden Bröllopet inte värt vad det kostar! Tycker jag...
  • Maria2009

Jag har aldrig drömt om någon puffig vit klänning eller någon stor fest - det enda jag behöver för att gifta mig är min Mathias och en vigselring

Jag tror att det är många som mitt i all planeringshysteri glömmer bort varför de gifter sig... (förhoppningsvis gifter sig alla av kärlek)

• patti87

jag tycker att varenda kr är värd :) man gifter sig bara en gång i livet och då är det väl underbart att få ha sitt lilla drömbröllop :) alla har ju olika drömbröllop,

mitt ser iallafall ut så här :att jag får min prins :) får bära en vacker klänning, fira den speciella dagen med alla nära o kära :) och lova varandra evig trohet och kärlek :)

• lillfraggel1

Jag hoppas verkligen att jag inte kommer att ångra den tid och de pengar som jag har lagt ner på bröllopet. Jag njuter av själva planerandet också
    Vi försöker hålla ner kostnaderna så mycket som möjligt. Men det kommer nog att sluta på ca 40 000 + resa

• Cissit

Jag kan känna lite ibland "vad har jag dragit igång?" när jag tänker på allt vi egentligen behöver, vi behöver en ny säng (jag har fibromyalgi och får ont av den vi har så det är egentligen rätt viktigt) ny soffa, ny tv, renovera klart huset osv osv....

Men samtidigt så vill jag jättegärna gifta mig och jag vill inte prioritera bort några av gästerna...sen kommer vi iofs att ha enklare middag, kinaköpt klänning osv för att hålla ner kostnaderna lite, men eftersom vi har bjudit så många så räknar vi ändå med att det kommer kosta 70-80 000 exkl. resan (som vi önskar oss pengar till) Det är väldigt mkt pengar egentligen, det hade nästan räckt till allt vi behöver här hemma :P

• f1bride

Nu har jag suttit och läst varenda liten kommentar i tråden Känner att jag aldrig skulle vilja ha ett bröllop för 100 000 - ens 50 000! Fast, det är en smakfråga och jag bor i en liten håla i norrland så festlokal blir billig och sånt

MEN DET JAG VILLE FÅ SAGT VAR: Alla säger, eller många, att det är så synd att de inte kan bära sin dyra klänning igen. Bara en enda dag ska man ha den. Jag har tänkt på det där och jag vill bära min fler dagar! Inte menat att jag vill gifta om mig (!!), utan jag har nog tänkt ta på mig den på våra kommande bröllopsdagar (pappersbröllop, osv osv).

Har ingen annan tänkt på det?

• rosarosen1

Jag håller med dig, det är helt sjukt egentligen. Man vill ju självklart gifta sig och jag vill absolut inte snåla, men tänk så mycket man hade kunnat göra för de pengarna, fixat huset o sånt..Men jag ångrar absolut inte att vi börjat planera bröllopet och att det kommer att kosta så mycket. Det blir ju bara som så att de två närmaste åren blir ju ganska snåla om man säger så, bröllopet nästa år och året därpå bröllopsresa. Min m2b pluggar ju, så det är ju egentligen bara en riktig inkomst. Så det är tufft, helt klart.

Cissit skrev 2008-04-22 13:35:18 följande:
    Jag kan känna lite ibland "vad har jag dragit igång?" när jag tänker på allt vi egentligen behöver, vi behöver en ny säng (jag har fibromyalgi och får ont av den vi har så det är egentligen rätt viktigt) ny soffa, ny tv, renovera klart huset osv osv....Men samtidigt så vill jag jättegärna gifta mig och jag vill inte prioritera bort några av gästerna...sen kommer vi iofs att ha enklare middag, kinaköpt klänning osv för att hålla ner kostnaderna lite, men eftersom vi har bjudit så många så räknar vi ändå med att det kommer kosta 70-80 000 exkl. resan (som vi önskar oss pengar till) Det är väldigt mkt pengar egentligen, det hade nästan räckt till allt vi behöver här hemma :P
  • Akvavit

En kompis till mig är sugen på att ha en "bröllopsbal" på sin 10-åriga bröllopsdag. Då ska hon och alla andra som gift sig få ha sina brudklänningar, herrarna ska ha frack och de som inte gift sig kan ha balklänning. Låter som en strålande idé tycker jag. Hon har ungefär 2 år kvar tills dess...

f1bride skrev 2008-04-22 13:43:08 följande:
    MEN DET JAG VILLE FÅ SAGT VAR: Alla säger, eller många, att det är så synd att de inte kan bära sin dyra klänning igen. Bara en enda dag ska man ha den. Jag har tänkt på det där och jag vill bära min fler dagar! Inte menat att jag vill gifta om mig (!!), utan jag har nog tänkt ta på mig den på våra kommande bröllopsdagar (pappersbröllop, osv osv). Har ingen annan tänkt på det?
  • be happy

Åh! Jag blir alldeles tokigt glad av den här tråden! Med en månad kvar har vi fastnat lite, planeringen har kännts trög och jobbig, det känns som det är så mycket och att detaljerna som vi tidigare tänkte strunta i ändå måste spikas (tex att blommorna inte skär sig med plastrongen! Löjligt men när allt kommer omkring ändå något som måste lösas!)

Nu fick jag tillbaka känslan! Man måste försöka njuta av planeringen för själv dagen går ju så fort över. Man får inte glömma varför vi gifter oss och vi lär oss välidgt mycket om och av varandra i planeringen... Och roligt har vi faktiskt också! Det är roligt med ett gemensamt projekt! Så från och med nu ska jag börja njuta igen! Vi satsar mycket pengar på en dag och måste njuta lite av det innan också! För jag vill verkligen känna att det var värt det!

• f1bride

Ååh det låter ju jättebra!! Fattar inte varför den måste hängas inne i garderoben, om man likas tycker den är så fin? Har nog tänkt bära den i smyg ibland själv när det är över.. Men en bal låter ju som en jättebra idé!

Akvavit skrev 2008-04-22 13:47:10 följande:
    En kompis till mig är sugen på att ha en "bröllopsbal" på sin 10-åriga bröllopsdag. Då ska hon och alla andra som gift sig få ha sina brudklänningar, herrarna ska ha frack och de som inte gift sig kan ha balklänning. Låter som en strålande idé tycker jag. Hon har ungefär 2 år kvar tills dess...
  • Skottdagen2008

Kopierar Akvavits text nästan rakt av känns det som.

Vi hade en budget på 100 000 kr och gjorde av med 90 000 kr och planerade hur länge som helst. Gjorde alla trycksaker själv. Gandka billiga kläder och lokal. Bjöd på rubbet förutom resan till orten och hotellnätterna för gästerna. Vi valde att bjuda in alla våra vänner och familjer inkl. barn att fira med oss, 65 pers blev vi.

Vi hade fantastiskt roligt på vår bröllopsdag, och det hade även våra gäster!! Jag känner inte alls att det blev en antiklimax, utan snarare höjdpunkten och en fantastisk avslutning på allt planerande.

Osv.....

Näe, det var helt klart värt det även fast vi får spara ihop lite nu till renoveringar och resa, men det var helt klart precis som vi ville = helt underbart!

• Rosenpetunia

Vi fick precis det drömbröllopet vi planerat och önskat.
    Ångrar inte någonting, inte för en sekund. Vartenda öre som investerades i att hylla vår kärlek var välinvesterade ören

• Bröllopsyra2010

Vi vill ha vårt drömbröllop, o kommer förmodligen att lägga ner massor av både tid, pengar. Kul med inlägget om balen, är säker på att jag oxå kommer att ta på mig min klänning några ggr till. Vi har börjat att planera inför bröllopet redan nu, gifter oss 2010. Själva planeringen är väl oxå en fantastisk upplevelse....

• ToU

Akvavit
    Jag kunde inte ha beskrivit vår dag på ett bättre sätt Jag kan lägga till ett 'precis', efter varje grej du nämner (nästan kusligt).

Vi la väl ner ca 90 000 kr. Vi ångrar inte en enda krona. Vi hade ett underbart bröllop, en fantastisk bröllopsfest med våra 50 gäster.

Jag får fortfarande en kick av att bara tänka på vårt bröllop. Och när jag tog av mig klänningen på kvällen så tänkte jag att vilken tur att jag valde precis den klänningen som jag ville ha, den fick mig att känna mig så vacker och den kommer jag kunna titta på och minnas hur underbar vår bröllopsdag var och hur roligt jag hade i den . Det spelade ingen roll vad den kostade, för det var jag.

Och nu är det ju det roliga 'efterarbetet' med att välja kort till albumet, förstoringar, sätta in kort i album och redigera filmerna.

Vi är iallafall glad att vi la ner de pengar vi gjorde, för det var en underbar start på vårt äktenskap, en oförglömlig dag, ett underbart minne.

Akvavit skrev 2008-04-22 10:42:07 följande:
    Vad tråkigt att känna att bröllopet inte var värt pengarna och att det blev en antiklimax.Vi hade ganska hög budget, säkert jättehög för vissa och beroende på vem som tillfrågas, runt 100000 kr landade vi. Vi planerade i ca 10 månader, och bitvis var det ganska intensivt. Vi la ner en hel del jobb på detaljer, som trycksakerna till exempel. Vi valde en dyr klänning, en jättebra fotograf och en fantastisk lokal med jättegod mat, och vi valde att bjuda in alla våra vänner och familjer att fira med oss, 64 pers blev vi.Vi hade fantastiskt roligt på vår bröllopsdag, och det hade även våra gäster!! Jag känner inte alls att det blev en antiklimax, utan snarare höjdpunkten och en fantastisk avslutning på allt planerande. När det var dags att ta av sig den dra klänningen på kvällen satt vi uppe en stund och pratade igenom dagen och njöt en sista stund av varandra i våra fina kläder. Och jag tänkte inte på klänningen med en tanke om att den var så dyr och nu kommer jag aldrig mer få ha den, utan på vilken underbar dag jag hade i den och hur kära och vackra vi var, och hur lyckliga både vi och våra gäster var för vår skull. Det var en perfekt start på vårt äktenskap som vi alltid kan se tillbaka på med lycka. För oss var det en höjdpunkt, inte en antiklimax. Vi saknar inte alls planeringen, den delen är ganska skönt att den är över, utan nu tar vi nya tag i resten av livet och kan ägna oss åt varandra, precis som det ska vara.Visst hade vi kunnat spara en hel del pengar och lägga dem på renoveringen vi håller på med, men vi valde att få ha en underbar dag med våra gäster.Så det är nog väldigt olika...hoppas alla ni som har era bröllop kvar får en lika härlig upplevelse som vi hade!
  • FruRålin080808

Håller med fullständigt=) Vi väljer att gifta oss av kärlek...resten är bara bonus(kommer att ha ett litet bröllop)
    Jag gifter mig för andra gången och då känns inte allting lika nödvändigt som det gjorde förra gången...

Maria2009 skrev 2008-04-22 13:02:15 följande:
    Jag har aldrig drömt om någon puffig vit klänning eller någon stor fest - det enda jag behöver för att gifta mig är min Mathias och en vigselring Jag tror att det är många som mitt i all planeringshysteri glömmer bort varför de gifter sig... (förhoppningsvis gifter sig alla av kärlek)
  • Akvavit

...vi gifte oss också av kärlek, vi valde bara att fira det med en hejdundrande fest! Och vi hade roligt under planeringen och satt ofta och mös över att vi skulle få gifta oss med varandra och stå där framme i kyrkan och lova trohet och kärlek till varandra.

Jag tror inte alls att det är vanligt att bara för att man väljer ett stort och dyrare bröllop, eller för att man planerar alla detaljer, att man glömt varför man gifter sig!

Ska man dessutom börja dra folk över kammar så tycker jag ibland det verkar som de med tightare budget är mer bröllopsintensiva än de med större budget, eftersom det är viktigt att allting ska bli så bra som möjligt, men till så lågt pris som möjligt. Och börjar budgeten dra iväg så blir det en extra stress i hela planeringen.

Men igen hoppas jag att alla kommer få den härliga dag som de har planerat så länge för!

• Zozo

Vad trist att du känner sa TS!

Vi hade en stor budget och det var värt varenda euro, tycker fortfarande bade maken och jag och gästerna! Vi valde att ha ett ganska litet bröllop med 30 gäster men som varade i en vecka pa ett mysigt ställe. Det var heeeelt underbart att ha de 30 mest älskade familjemedlemmarna och vännerna i närheten en hel vecka. Vi bara flöt omkring som pa sma moln hela tiden, vart man vände sig stod en kär person. Ceremonin var liten och intim och middagen med dryck underbar och festen ett sjuhelsikes ös! Visst, allt gick inte exakt enligt planerna men jag är ända 100% nôjd med festen och veckan!! Sa hâr tva ar efterat....

Det var vad VI ville lägga vara pengar pa och vi hade rad att lägga den budget vi gjorde, sa det âr inget vi i efterhand har varit tvungna att leva snalt efter. Och jag är saaa glad att vi gjorde som vi ville (utan organzapasar och svindyra ringar)

• Kärlek ger näring åt själen

Vi har en liten budget men jag får ändå de sakerna jag har drömt om :

1. Mannen i mitt liv
    2.klänningen
    3. Gifta mig i kyrkan
    4. Bröllops tårtan
    5.mina vänner o familj närvarande.
    6.Vigselringen

resten för mig spelar nog ingen större roll. Eftersom vi kommer att vara max 20 pers så känner vi att vi vill lägga lite extra på att gästerna ska ha en oförglömlig dag tillsammans med oss. Och jag känner inte att jag ger bort mina pengar eller dyl på våra gäster eftersom vi prioriterar oss i första hand (Egoistiskt nej inte precis, snarare drömbröllopet )

Jag har valt en enkel ring men det är för att jag är ingen tjej som gillar bling bling, plus att jag har nog blivit avskräckt av att ha bott i storstaden med tanke på rån m m ..
    Vi kommer att köra Buffé, vi har än så länge hållt budgeten ligger lite över 3000 över än det vi räknat med från början men detta eftersom klänningen var dyrare än vad vi tänkt från början. Jag tror att man kan få sitt drömbröllop utan att man måste ta lån för att gifta sig. Det gäller snarare att priotera vad som är viktigast

Fbride1 jag kommer att göra så Att jag använder min klänning på varje bröllopsdag för att vi ska ta kort och sätta in i ett speciellt album som våra barn ska få när de blir äldre. Detta för att jag har INGET bröllopskort på mina föräldrar överhuvudtaget och känner att det hade varit kul o ha.

• 26maj2007

Vi ångrar inget från vårt bröllop det var värt varenda krona.

Akvavit

kul idee, frågan är ju om man kommer i sin brudklänning om 10 år.

• tolonta

Tråkigt att du känner så angående ert bröllop, TS.

Jag hoppas att jag inte kommer ångra så värst mycket, och absolut inte pengarna jag har lagt. Jag har försökt vara noga med att få saker som vi vill ha det, inget som är "bara för att vi borde". Vi har bjudit alla vi vill bjuda, har de kläder vi vill ha osv.

Visst, vi har nog en ganska stor budget jämfört med många, och vi är båda två akademiker, och har ganska bra löner. Så vi har heller inte behövt spara så värst länge för att ha råd med vårt bröllop.

Men vi tänker inte på det som att vi har lagt massa pengar på något som ändå tar slut. Vi lägger pengar för att fira vårt äktenskap, som förhoppningsvis kommer vara läääänge. Och det är värt att fira, tycker vi. Om det sedan betyder att vi får vänta ett tag med att byta ut någon sliten soffa, eller ha kvar våran gamla dator och den gamla TV:n ett tag till innan vi har råd att byta ut dem, så tycker vi inte det gör något. Ett fantastiskt minne från vår bröllopsdag värderar vi högre än prylar!

Svar på tråden Bröllopet inte värt vad det kostar! Tycker jag...