• IdaAstrid

Bröllopet inte värt vad det kostar! Tycker jag...

Det har nu gått två veckor sedan vi blev man och hustru. Underbart att vara gift! Men...

Vi har lagt på tok för mycket pengar på bröllopet inser jag nu. Vi höll det litet precis som vi ville. Men ändå springer det iväg. Och saken är den att det gör dagen också! Vips var det kväll/natt och dags att hoppa ur denna underbara klänning och aldrig ta på den igen. Hade vi gjort om det hade vi nöjt oss med att lägga pengar på kläder till oss själva, blommor, hår, bara bjudit den närmsta familjen och bett dem ordna en middag för oss. Jag ångrar absolut inte vårt bröllop så som det var - det var fantastiskt. Men nu när det är över så känns det som ett antiklimax - så mycket tid och så många tankar och så mycket pengar som gått åt - och så tar det bara slut! Och vi hade ändå "bara" 6 månader på oss att planera detta. Hur känner då alla ni som planerat i 2 år!?

Klart att det beror på vilken budjet man har - men jag tror inte det finns så jättemånga som är helt ekonomiskt oberoende. Vi lever inte "snålt" till vardags och hade en budjet på ca 20 000 (inkl ring), den sprack med ca 10 000 tror jag. Man ska bl a ha planeringsmöte med tärna och best man och med vigselförrättaren och med föräldrar och då ska mat bjudas på (eftersom det är kul att träffas) och det är poster vi inte tänkt på innan.

Mitt tips är alltså att tänka igenom hur ni vill ha det en gång till - om det är nödvändigt med fina inbjudningskort - eller om det funkar att ringa och bjud in? Osv...

Stor kram från en som trots allt är lycklig! Men fattig... :)

• Svar på tråden Bröllopet inte värt vad det kostar! Tycker jag...
  • lillabruden

tycker det är helt galet att folk verkligen ringde och ställde krav sådär på maten.....är ju skillnad om man är hyperallergisk mot nästintill allt men annars är det alltid NÅT man kan äta. Och pga en diet....jag blir helt paff..!! Vilken inställning! =/

Skönt ändå att du blev nöjd med det mesta!! Tårtan kan ni ta igen på en årsdag eller nåt? =)

becky79 skrev 2008-04-12 14:29:42 följande:
    du har så rätt lillbruden, man ska ju ha bröllopsfesten att fira sin kärlek. Inte på en massa småsaker.Vi hade ett bröllop där vi hade bara släkt o närmaste vännerna, för vi kände att det var dom vi ville dela vår stora dag o glädje med. Efteråt kom många o sa...jag fick ingen ibjudan osv.Men... så kan det vara... endel har stora bröllop och andra mindre... vi ville hinna umgås med våra gäster under den dagen, vilket vi hann. Och vi hade riktigt roligt, för vi hade råd att satsa på maten osv. eftesom vi inte var flera hundra.Men som sagt, jag är inte nöjd med tårtan vi hade och det är allt pga jag har för snällt hjärta, när folk ringde o sa att jag vill inte ha det i och jag kan inte äta det här....så ville jag att gästerna skulle vara nöjda, och skippade min egen drömtårta.Jag vill påstå att ingen kommer vara 100% nöjd med sitt drömbröllop, för det är en dröm, man kan inte styra gäster, händelser osv. Och säger någon att allt blev som planerat och inget gick ur planerana (10 000 eller 1 000 000kr utlagt på bröllopet) så säger jag: Lögner!
  • LivetsLycka

Nu är det två månader kvar till dagen D men jag tror att jag kommer komma ihåg hela det här senaste året då jag tänker tillbaka på vårt bröllop!

Jag har pysslat, planerat och fixat under ett helt år och självklart känns det lite vemodigt att allt kommer vara över på en dag. Men samtidigt det är ju just för den dagen jag planerar och hela äventyret avrundas med en vecka i solen med min älskade.

Alla inköp har jag gjort under tiden så var prislappen stoppar har jag ingen koll på och de pengarna skulle jag nog inte haft kvar på kontot iaf. Min klänning har hängt på sin krok i 9 månader och jag bara väntar på att få ta på mig den på riktigt. Dekoratoner som jag också köpt för en evighet sedan längtar jag efter att få duka med!

Så just nu känns det HELT RÄTT men jag kon återkomma om tre månader! Då vet jag!

• Monken

Bra skrivet! Jag vet att jag också skulle ha gjort av med pengarna på annat De har ju en förmåga att försvinna helt spårlöst!

Vi gifter oss också 7 juni och jag ångrar inte en enda utgift ännu så länge!

LivetsLycka skrev 2008-04-13 12:56:47 följande:
    Nu är det två månader kvar till dagen D men jag tror att jag kommer komma ihåg hela det här senaste året då jag tänker tillbaka på vårt bröllop!Jag har pysslat, planerat och fixat under ett helt år och självklart känns det lite vemodigt att allt kommer vara över på en dag. Men samtidigt det är ju just för den dagen jag planerar och hela äventyret avrundas med en vecka i solen med min älskade. Alla inköp har jag gjort under tiden så var prislappen stoppar har jag ingen koll på och de pengarna skulle jag nog inte haft kvar på kontot iaf. Min klänning har hängt på sin krok i 9 månader och jag bara väntar på att få ta på mig den på riktigt. Dekoratoner som jag också köpt för en evighet sedan längtar jag efter att få duka med! Så just nu känns det HELT RÄTT men jag kon återkomma om tre månader! Då vet jag!
  • Zoria

Jag och sambon har fått gå igenom en del saker som fått oss att omprioritera saker och ting i livet och jag insåg att jag inte behöver allt de där flådiga, det är ganska o jag egentligen. Som är väldigt skönt att ha kommit fram till, känns löjligt att spendera så mycket pengar på en dag dock roligt :) Så nu har vi iaf. lyckats med att dra ned budgeten från 100.000 till 60.000 :) just genom att ta bort allt flådigt. Inge stor pampig klänning, inga fina placerings kort, inga speciella dekorationer m.m. allt det där som jag inte behöver utan endast min m2b och våra underbara vänner! :)

• Peggy sue
    Juniphé skrev 2008-04-12 12:09:11 följande:
    Känns lite tråkigt att folk inte kan ordna lyckade fester utan att lägga en förmögenhet. Lyckan hos "the big (loan) spender" verkar ligga i hur imponerade gästerna blir av all överdådighet, inte i hur folk har trevligt och umgås. Råkar skorna har andra stenar än klänningen är det katastrof, är tårtan mellanlila istället för lavendel så går man under och gud förbjude om inte gästerna får små sidenorganza påsar med m&m's med brudparets initialer på. Jag menar, vem fan orkar ens lägga energi att stanna på ett sådant bröllop!?Har man gott om pengar så är det väl inget konstigt om man slänger ut 200 tusen på ett bröllop? Efter 1 - 2 månaders arbete så har man åter håvat in dom pengarna. Hade jag haft dom pengarna så hade jag absolut lagt en massa stålar på bröllopet.
    Haha!
    Håller med er.. Vill inte riskera att det blir ett antiklimax för livet går ju vidare efteråt och då e det vardag igen...
    Fast jag vill ha ett ganska påkostat bröllop i alla fall eftersom vi vill bjuda folk och ha god mat osv, men jag tänker satsa på saker som betyder ngt, som god mat (hemlagad buffe fast det blir ju dyrt i alla fall) osv Men när man sitter och läser bröllopstidningar så känner man ju att det lätt kan skena iväg... Men å andra sidan så tror jag att dem enda som verkligen har vett att uppskatta små påsar med m&ms med initialerna på osv är andra personer som är ordentligt pålästa om bröllop, så mkt sådant skit e nog pengarna i skön..

Påkostat för mig = 20 - 30 000
    200 000 skulle jag nog inte lägga om jag ens hade pengarna, i så fall kanske på att ge gästerna boende på ngt hotell eller så för det kan ju va mysigt men det finns mkt som bara kostar för kostandets skull känns det som..
  • SweetSun

Jag förstår inte dem som tar lån för att ha sina bröllop. Jag menar, det kommer ju ett liv efteråt? De som ska ha flådiga extrema bröllop, varför gör de så? Är det för att visa för andra att de kan "kosta på" och visa upp vad de kunnat åstakomma? Är ett äktenskap med överdådig fest mer värt än ett litet?

JAg blir helt förundrad över hur vissa tänker när allt går på uppåt 200000kr! Vill man verkligen att gästerna ska äta och festa upp alla ens pengar? Jag är iaf lite egoistisk, för det är ju våran dag! Vissa lägger ner uppåt 100000kr bara på mat åt gästerna, men jag personligen hade ju hellre köpt nåt VI behövt, sånt VI vill ha för de summorna, ist för släktingarna ska äta upp dem. Jag tror de blir lika glada över nåt enklare, de är ju där för att fira oss! Inte för att få lyxmat och små favors.

• Englaxx

Vi har en budget på max 30.000 (utan bröllopsresa) vi kommer att ha 40 gäster och ingen "fest" efteråt utan bara mat och tårta.
    Jag tror ärligt talat att jag inte kommer upp i 25.000 ens.
    Jag har ändå lyckat få med allt jag vill och lite till.
    Jämföra priser och så kan man komma långt med.
    Jag sparade 1000 kr genom att beställa min ring på nätet istället för att köpa den i en affär och då pratar vi om en exakt likadan ring....

• RDF

Ja det är lätt att det drar i väg. Trots att vi ska gifta oss själva och vi försöker kolla upp priser med det mesta, så försvinner det hundralappar som blir tusenlappar..

• Akvavit

Vad tråkigt att känna att bröllopet inte var värt pengarna och att det blev en antiklimax.

Vi hade ganska hög budget, säkert jättehög för vissa och beroende på vem som tillfrågas, runt 100000 kr landade vi. Vi planerade i ca 10 månader, och bitvis var det ganska intensivt. Vi la ner en hel del jobb på detaljer, som trycksakerna till exempel. Vi valde en dyr klänning, en jättebra fotograf och en fantastisk lokal med jättegod mat, och vi valde att bjuda in alla våra vänner och familjer att fira med oss, 64 pers blev vi.

Vi hade fantastiskt roligt på vår bröllopsdag, och det hade även våra gäster!! Jag känner inte alls att det blev en antiklimax, utan snarare höjdpunkten och en fantastisk avslutning på allt planerande. När det var dags att ta av sig den dra klänningen på kvällen satt vi uppe en stund och pratade igenom dagen och njöt en sista stund av varandra i våra fina kläder.

Och jag tänkte inte på klänningen med en tanke om att den var så dyr och nu kommer jag aldrig mer få ha den, utan på vilken underbar dag jag hade i den och hur kära och vackra vi var, och hur lyckliga både vi och våra gäster var för vår skull. Det var en perfekt start på vårt äktenskap som vi alltid kan se tillbaka på med lycka. För oss var det en höjdpunkt, inte en antiklimax.

Vi saknar inte alls planeringen, den delen är ganska skönt att den är över, utan nu tar vi nya tag i resten av livet och kan ägna oss åt varandra, precis som det ska vara.
    Visst hade vi kunnat spara en hel del pengar och lägga dem på renoveringen vi håller på med, men vi valde att få ha en underbar dag med våra gäster.

Så det är nog väldigt olika...hoppas alla ni som har era bröllop kvar får en lika härlig upplevelse som vi hade!

• SweetSun
    Englaxx skrev 2008-04-22 10:33:26 följande:
    Vi har en budget på max 30.000 (utan bröllopsresa) vi kommer att ha 40 gäster och ingen "fest" efteråt utan bara mat och tårta.Jag tror ärligt talat att jag inte kommer upp i 25.000 ens.Jag har ändå lyckat få med allt jag vill och lite till.Jämföra priser och så kan man komma långt med.Jag sparade 1000 kr genom att beställa min ring på nätet istället för att köpa den i en affär och då pratar vi om en exakt likadan ring....
    Ja vi har nog som er, och ja, det är nästan "svårt" att komma upp i 30, för vi har iaf tagit med det vi vil ha, men ha det enkelt. Inga dyra kläder, inga dyra ringar och inga dyra lokaler.
Svar på tråden Bröllopet inte värt vad det kostar! Tycker jag...