Kan jag gå ensam fram i kyrkan???
Undrar vad ni tycker om att brud och tärna går ensamma in i kyrkan och brudgummen och bestman står vid altaret?? Jag har funderat på att göra så... Finns det någon annan som har gjort så?
Undrar vad ni tycker om att brud och tärna går ensamma in i kyrkan och brudgummen och bestman står vid altaret?? Jag har funderat på att göra så... Finns det någon annan som har gjort så?
Fast frågan från början här gällde ju att gå in ensam. Jag skulle också vilja göra det, och att min man2b står där framme.
Och när det gäller det kan man ju tycka att det skulle vara svårt för Prästen att ha något att invända. En sak att man säger nej till att bruden går in med sin far pgr av att det förstärker patriarkala strukturer yada yada, men varför skulle man INTE få gå in själv? Man går in ensam och ut tillsammans, det är väl en fin symbol.
Men i övrigt håller jag med, många ser bara kyrkan som en fin inramning till ens egen ceremoni, och glömmer att det faktiskt står för mer än så för många.
Joeline: Även andra former av ingång än brudledning har ett symbolinnehåll. I Svenska Kyrkan har vi sedan urminnes tid den seden att brudpar går in tillsammans, detta för att understryka att idealet är att bruparet väljer varandra och att det är brudparet, inte bruden ensam, som står i centrum.
Nu säger jag inte att det är så du ser på det och jag menar inte att du har en önskan att ensam stå i rampljuset, men man kan inte bortse från symboliken i att bruden ensam går altargången fram medan alla står upp och allas blickar är vända mot henne och bort från brudgummen. Då tycker jag det är bättre att alla får fokusera på er som ett par från första stund ni kommer in i kyrkan.
Jag har startat en tråd under vigsel "Får man inte ens gå in SJÄLV i kyrkan nu??" Vår präst sa blankt nej och förklarade att ingen i den kyrkan accepterade det och ville inte ta diskussion ens. Jag ringde då kyrkoherden som är chef över de andra prästerna och han förstod mig och gjorde så vi fick byta till en präst som tyckte att det var helt ok att gå in ensam brud i kyrkan under vigseln. Man ska inte ge upp för att en person tycker så. Kämpa för att få ditt drömbröllop och kyrkan är till för att stötta och hjälpa och det tycker jag de gjort i mitt fall.
Burrepräst: when you put it like that
Jag har inte tänkt så alls, men visst kan jag se att du har en poäng. Varför jag skulle vilja ha det så är dock för att det vore häftigt att ha en ögonkontakt med sin blivande när man möts i kyrkan, man har inte sett varandra innan, och sen får man se varandra i stället för att gå bredvid varandra.. jag vill ju titta på HONOM och inte på gästerna, haha.
Godisråttan: skönt att det ordnade sig för dig. Jag tycker trots allt att det viktigaste är VARFÖR man vill göra på ett visst sätt... tex de som vill gå in med sin pappa, tror inte att de hade gjort så om de hade känt sig förtryckta... Sen skulle inte jag välja det, men hur som helst...
Tanken att gå in ensam och ut tillsammans - som ett par - är vacker. Men då skulle ju mannen lika gärna kunna gå fram till altaret, där bruden står och väntar? Eller så borde kyrkor vara byggda med två ingångar, en från höger och en från vänster, en för bruden och en för brudgumen, som möts framme vid altaret och sedan går ut tillsammans, följda av gästernas blickar. Det vore fint, men så ser ju inte kyrkorna eller vigseltraditionerna ut. Som Burre Präst klokt skriver: att bruden ensam skrider nerför altargången gör ju att fokuseras riktas mot bruden, inte på paret, oavsett om det är brudens intentioner eller inte.
Det beror ju helt på hur man utformar det. (Innan bruden har gått in har ju alla tittat på brudgummen i en kvart, när han står där framme. Fast jag skulle nog vilja ha nån variant där han går mig till mötes, och vi går sista biten tillsammans. Som sagt, jag tycker det handlar ganska mycket om VARFÖR man vill göra på ett visst sätt, och inte bara döma ut saker för att det KAN missuppfattas. Och det är ju trots allt inte mina gäster jag gifter mig med, det är ju min fästman. Det är honom JAG vill se, därav min önskan om att inte gå in bredvid varandra!
Jag har vänner som var gäster på en vigsel där bruden och brudgummen vigdes i en korskyrka, dvs en kyrka som har en "altargång" även mitt i kyrkan, från ena sidan till den anda. De gick in från varsin sida och möttes i mitten. Sedan gick de tillsammans fram emot altaret. Det tycker jag själv låter fint... även om jag inte för alla pengar i världen skulle vilja byta bort känslan jag fick i magen när jag såg min (blivande) man i ögonen när vi väntade på att gå in i kyrkan. Jag tycker synd om alla som inte får uppleva ett sådant ögonblick!
Duchess: ja, det låter ju också häftigt! Att stå och vänta tillsammans på att få gå in, alltså.
Ja, och att hålla varandra i hand när man går uppför altargången. Det är jättehärligt och mysigt.
Vad roligt att det blev en sådan diskussion om ämnet Jag känner efter att ha läst era inlägg att jag gör rätt som går ensam. Som sagt, min präst säger att vi får bestämma hur vi vill göra!! Lycka till alla ni andra och tack för alla svar!! Kram
I frågan att gå in ensam blir det alltid alltid frågor om varför kan inte brudgummen gå in ensam istället om det ska vara någon som går in själv.
Av en enkel anledning är det inte så, för han VILL INTE. Karlar har inte samma fantasi om sitt bröllop som tjejer har.
Visst har dom förväntningar och önskningar men jag tror till 99,99% att dom inte handlar om att få gå in själv till sin brud.
Om man inte vill att man ska gå helt själv så tycker jag att det vore lika fint att som någon skrev mötas halvvägs men för oss är det självklart att inte ses innan och då vill vi inte gå in tillsammans från början heller.
det betyder otur att se bruden innan vigseln vet du väl
symboliken är att vi möts i kyrkan en och en för att bli två genom äktenskapet.
vi ska fotograferas efter kyrkan för vi vill inte bära våra ringar förräns vi är vigda. plus att fotograferna anser att man är mer avslappnad och glad efter att vigseln är klar än om man skulle fotograferas innan
Burre Präst skrev 2008-03-24 15:39:25 följande:
När det gäller fotograferingen kan det väl råda delade meningar. Jag är jätteglad att vi valde att fotas innan! Vi hade gott om tid och stressades inte av att gästerna väntade på oss.
Och när det gäller ringarna... det gick utmärkt att ta på vigselringen en stund och se kär ut
Ja alla tycker olika givetvis men vi har bestämt oss för att inte ta på ringarna innan och fotas innan för det är inte så vi vill ha det.
Visst är det så. Jag var lite otydligt, tror jag - jag reagerade på att det verkar som om er fotograf har uttalat sig ganska bestämt och generellt om när under dagen man är glad och avslappnad.