• Busiga

Han bjöd in sig själv och erbjöd mig pengar för att han inte ska bli förudmjukad:-(

idag fick jag ett väldigt kontisgt samtal av min farbror som jag inte riktigt vet hur jag ska fixa ut...
    Vi gifter oss om 2 veckor och har bjudit de närmsta till oss, lite familj och mest vänner.. vi hade kunnat bjda fler ivåra familjer så klart men om man träffas en gång om året känns det inte så naturligt..
    Idag ringer en av mina farbröder som jag träffat 2 ggr på 2-3 år och är riktigt upprörd för att han inte är bjuden på vårt bröllop, det var riktigt obehagligt
    Han sa att han känner sig så förudmjukad att han vill komma och betala för sin mat och ennan av hans brödrar.. han vill inte att detta ska talas högt om utan han vill VERKLIGEN se oss gifta oss och bjöd in sig själv totalt.. jag sa att vi bjudit de som är oss nära och inte så många från våra familjer (typ mor-farbrödrar, kusiner osv) och att vi prioterar detta..
    men har tar det som en ekonomisk fråga för annars skulle detta vara något vi har emot hnm sa han..
    Jag blev helt överkörd av hans prat och knystade fram att jaja ni får väl komma då i slutet..
    Till sakern hör med att vi inom den familjen har en fejd, där blandannat min pappa och alla syskonen är inblandad i.. det känns mindre lustigt att det kanske ska uppstå något och att man ska sitta och vara orolig för detta.. det räcker med att min mamma o pappa inte kommer överrens.. suck

Jag vet inte vad jag ska göra, jag vill inte att han kommer om jag ska vara helt ärlig, jag tycker inte illa om hnm men har ingen relation med hnm, jag vet dessutom hur dryg han kan bli med folk och tjata i oändlighet..att bjuda in sig själv på det ta viset kändes så desperat dessutom..
    Vad ska jag säga åt hnm... hur blir jag av med hnm??jag vill inte gör amig till ovän med hnm ..Hjääälp!
    /mvh Zara

• Svar på tråden Han bjöd in sig själv och erbjöd mig pengar för att han inte ska bli förudmjukad:-(
  • fiffinurlig

As vilken knivig situation. Din fabror verkar vara precis som min, ingen adress, ingen relation till någon annan i släkten utom dåliga och man vet aldrig var man har honom..

Men jag tycker absolut att du ska ringa till honom igen och säga hur du känner. Säg att ni har bjudit dom som uppvaktar på födelsedagar och som ni pratar med regelbundet, att ni har valt att ha det så och att ni inte kan göra undantag för honom för då finns det andra som oxå vill komma.
    Dessutom så har ni ju redan meddelat alla inblandade (catering, värdpar, restaurang osv) hur många personer ni blir, programmen med bordsplaceringen är tryckta och ni kan inte ändra nu...

Stå på dig och lycka till!

• JohanoCissi

vilken jobbig situation....men du måste nog ringa tillbaka till honom och verkligen göra klart för honom att det är ert bröllop och ni vill bara ha dem närmaste där. Vet att det är lättare sagt än gjort men om dem får komma kanske alla andra som inte fått komma blir arga eller besvikna och så blir det ännu jobbigare. Lycka till.

• Embo81

Fy, vad jobbigt för er! jag hade bett min sambo ringa och säga att han inte kan komma. Blir han sur så får han väl bli det, det är ju er dag och det är helt oacceptabelt att du ska behöva sitta o oroa dig för att det ska bli tjabb. Om han ändå skulle dyka upp så får din pappa svälja och inte börjat tjabba eller bara låta se farbrorn säger passera. em är det som är värd för bröllopet? Kan inte värden ringa och säga att det inte går att de kommer? Usch... stackare

• bara jag

Usch, vet hur det är. Mamma och pappa pratar inte med varandra. Pappa och hans syskon har värsta fejden..

Ha argumentet att "bjuder jag dig, så måste jag bjuda mindra andra Morbrödrar/farbrödrar och deras respektive och likaså på min sambos sida. Då blir det inte det lilla intima bröllop som vi har drömt om. Det är inget personligt, inget ekonomiskt...utan vi har valt att fira vår stora dag med de allra närmaste."

Något jag kom att tänka på: Det kan inte vara så att han trodde att det hade att göra med hur din pappa och hans relation ser ut? Typ att han tror att det är din pappa som har sagt att du inte ska bjuda dom. Upplys honom i så fall!

• Marroe

Hm, om du nu vill skriva ett brev till din farbror så kan du förmodligen få fram hans adress på denna site, otäckt vad mycket information man kan få fram på internet

www.ratsit.se/BC/Search.aspx

• Paeonia

Vad jobbigt det låter

Jag håller med 'bara jag' här ovanför. Argumentet 'bjuder jag dig måste jag bjuda alla andra morbröder, fastrar, mostrar osv annars tror DOM att jag har något emot dom....'

Ring upp och säg att du funderat lite på samtalet er emellan och sen lägger du fram det.

Lycka till och berätta hur det går

• Dis

Jag skulle ringt upp honom igen och berättat samlat vad jag känner. D.v.s att han inte kan komma på bröllopet och att jag ändå tycker mycket om honom. Det får han helt enkelt acceptera.

Lycka till!

• Baccus

Jatte svar situation! Prata med din pappa om saken, se vad han sager... Skriv sedan ett handskrivet brev till din farbror att han ej ar valkommen pa ditt brollop. Du vill val att din far och mor ska kunna slappna av och njuta av sin dotters dag. tank pa vilket du anser viktigast. du skall kunna slappna av och inte ora dig over en farbror som du aldrig ser och antagligen inte kommer se sa mkt av i framtiden heller... Skriv ett brev da slipper du att han pratar dig in i ngt du inte vill. Du kan vara vanlig men mkt bestamd.. kjam kjam och lycka till

• Aleta

Gaaaa-vad hemskt!
    Det är jättesvårt att stå emot när man får ett så oväntat samtal. Nu har du ju haft lite tid att samla dig men det blir ju obehagligt hur du än gör! Usch, antingen jobbigt samtal nu eller jobbigt på bröllopet.
    Hur du än gör så försök att inte må dåligt. Det är ju inte ditt fel att han är konstig!

• 20080301

Om din pappa kommer på bröllopet och dom inte kommer överrens så får du helt enkelt tala om för honom att han inte får komma. Din pappa kommer inte att få en bra dag om han ska vara med.

• FruRålin080808

Stackare!
    Jag håller med om att du ska ringa honom och klargöra vad du står...Om ni ska gifta er i kyrkan kan du väl säga att alla är välkomna till kyrkan men bara inbjudna får komma på festen.
    bara jag skrev 2008-03-16 20:20:02 följande:
    [citat]
    Ha argumentet att "bjuder jag dig, så måste jag bjuda mindra andra Morbrödrar/farbrödrar och deras respektive och likaså på min sambos sida. Då blir det inte det lilla intima bröllop som vi har drömt om. Det är inget personligt, inget ekonomiskt...utan vi har valt att fira vår stora dag med de allra närmaste.
    Lycka till!

• Busiga

problemet är då .. att jag har bjudit in en annan farbror med familj som vi står nära och träffar oftare.. suck så det argumentet kan jag inte ha.. tyvärr...
    jag ska samla mod och ta mig i kragen ikväll..
    nu när jag tänker på det så tycker jag han är riktgt knepig som ringer upp på detta sättet...

• sofili

stå på dig!
    det är ert bröllop så ni bestämmer!
    lycka till!

• Little Nikki

Du får väl förklara för honom att om han blir bjuden så måste du helt plötsligt bjuda en massa på din blivandes sida å det har ni inte råd me.... eller nåt i den stilen - men han kanske e jättetät å erbjuder sig att betala för dom me.....

• Aleta

Säg som det är, ni vill ha ett litet bröllop med mest kompisar. Han kan ju inte hävda att ni är kompisar!!!

• Busiga

Mmm jag får komma på något ... jag tror han hade druckigt innan han aringde igår.. han lät väldigt skum..

• hondafreak

Lycka till ikväll !!!!! Vill han se er gifta sig kan han komma till kyrkan, där kan han ju knappast ställa till med något ?

• Trisen

Jag var i likande situation. P.g.a. brist på plats valde vi att ha barnfritt (12-års gräns) eftersom jag verkligen har massvis med barn i släkten. Min ena faster började skicka sms och ringde och var sur över att henne två yngsta barn (av 3) inte var bjudna.

Tyvärr gick det så (efter många försök att förklara) att jag helt enkelt fick säga ifrån så ordentligt att jag tror att det slutar med att ingen från min pappas sida kommer (lite annat bråk med min farmor har det också varit).

Men, det känns så himla skönt att ha jag satte ner foten så att säga! Så, om jag klarade av att ringa och säga ifrån så klarar du det med!

Kram och lycka till!

• emeliek45

Usch vilken jobbig sits...Kan du inte be din far att prata med honom, för din skull?! Det är trots allt din dag och du ska bara vara omringad av personer som du trivs med!
    Hoppas att det ordnar sig till det bästa! Kramar

Svar på tråden Han bjöd in sig själv och erbjöd mig pengar för att han inte ska bli förudmjukad:-(