• Filidos

operations ångest!

Hej! Jag ska göra en bröstförminskning om 2 veckor och jag har dödsångest! Hur går narkosen till? Har jag saker i munnen? helnervös....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-31 20:16
    Nu är det gjort! jag fick ligga kvar ganska länge och har besökt akuten en gång. har inte sett dem än. det gör ont och jag är alldeles vimmelkantig!

• Svar på tråden operations ångest!
  • ShangChina

vad gäller viktuppgång och vart det sätter sig, så är ju det individuellt, vissa får runt midja, andra får bara bröst, ansikte..Sen när man går ner i vikt, så brukar ju det försvinna..
    Dock kan jag ju då säga att när man har mycket körtlar, så försvinner ju det inte som när det är fett..vad jag förstått, efter min operation..
    Jag hade problem, då jag gick ner i vikt och mina bröst fortfarande var jättestora..men det fick ju sin förklaring då kirurgen sa att jag hade mycket körtlar..

vad gäller byte av bh..jag hade min bh på dygnet runt den första månaden, med undantag för julafton, då jag faktiskt köpte mig en bh...för jag ville ju vara lite fin.. men det kändes ganska konstigt, så det var skönt att sätta på sig sportisen igen..
    om du vill variera lite, använd inte bh med bygel, utan kör med nån mjuk variant, typ lite sportigare där oxå...byglarna kommer göra ont mot såren..sen så kan det ju vara skönt att "lufta" ibland, så jag tog faktiskt av mig den när jag satt i soffan o tog det lugnt..men det kändes lite "läskigt" när jag inte hade min sportbh på..svårt att förklara, så det blev bara när jag var still...
    Har du inte fått någon lapp, där det står hur det kommer gå till väga och hur du ska göra tiden efteråt?
    Vad gäller att man på privatklinik måste åka hem hur kasst man än mår, så går det om man nu inte kan åka hem, mot en avgift få ligga kvar..åtminstone på den jag gjorde på..men det varierar säkert..
    Lycka till...

Filidos skrev 2008-03-17 19:43:53 följande:
    Tack! Jag ska operera mig på sjukhus så jag får köpa en bh själv.. Hur många dagar innan ni tog av er bh:n? kan man byta lite?
  • ShangChina

är du väldigt liten kan ju en D storlek vara jättestort för din kropp, medans om du är lite större kan den vara perfekt. Så det kan väl vara lite svårt att säga, vad man ska ha för storlek för att kvalificera sig för en operation..det finns säkert nån mall för det ..

MissieA skrev 2008-03-17 21:00:50 följande:
    Jag måste bara fråga vilken storlek man ska minst ha för att få göra en bröstminskningsoperation?? Vet någon av er det??Jag vet inte exakt vilken jag har nu men D i alla fall och vill operera dem om några år för det är så jobbigt. Vad rekommenderar ni, ursäkta TS om jag lånar tråden bara en liten stund.
  • MissieA
    ShangChina skrev 2008-03-18 01:22:06 följande:
    är du väldigt liten kan ju en D storlek vara jättestort för din kropp, medans om du är lite större kan den vara perfekt. Så det kan väl vara lite svårt att säga, vad man ska ha för storlek för att kvalificera sig för en operation..det finns säkert nån mall för det ..
    Alltså brösten är förstor för kroppen. Om jag ska ha en skjorta måste jag köpa i storlek 42 som är för stor vid armarna och magen så jag får sy in mina kläder

Vem är det som avgör ifall det blir en operation?
  • ShangChina

om du går via landstinget och du får operationen betald, vet jag att de har sina restriktioner på att man inte ska vara överviktig, utan måste gå ner en viss del i vikt (om man nu är överviktig), innan du får operation betald..

Jag gjorde ju själv min operation på en privatklinik, jag hade en del övervikt, men visste oxå att även om jag går ner tio kilo, kommer mina bröst inte hänga med på den viktminskningen, så jag valde att göra den operationen ändå..jag tror oxå att man ska ha realistiska förväntningar på hur det kommer bli, för du får ärr, ibland väldigt fula..men det är mycket värt!!
    Det bästa är ju att NÄR du bestämt dig, ta kontakt med landsting, eller privatklinik.

MissieA skrev 2008-03-18 01:25:47 följande:
    Alltså brösten är förstor för kroppen. Om jag ska ha en skjorta måste jag köpa i storlek 42 som är för stor vid armarna och magen så jag får sy in mina kläder Vem är det som avgör ifall det blir en operation?
  • Filidos

efter operationen, kunde nu röra armarna lätt då? som när man tar på sig kläder...

• Troll1

En bra tråd! Ska smyga lite här framöver... Har önskat en bröstoperation i över 20 år nu.

• Filidos

jag har velat ha gjort en i ca 3 år. jag är liten och smal med "onormalt" stora bröst. har ryggont och en pisksnärtskada som spökar.. jag hoppas mycket på den här operationen, även om jag är rädd. min kille är den enda som vet att jag ska göra den.

• ShangChina

man kan röra armarna, dock så kan det vara lite svårt att sträcka upp dem över huvudet, eller uppåt för långt upp, för det stramar ju i såren. Men man kan ju böja sig lite framåt, då går det alldeles utmärkt att ta på sig en tröja...

Filidos skrev 2008-03-18 17:56:56 följande:
    efter operationen, kunde nu röra armarna lätt då? som när man tar på sig kläder...
  • ShangChina

jag tror du kommer bli sååå nöjd, på en gång jag vaknade ur narkosen, kände jag skillnad och jag har inte ångrat mig en sekund efter, ÄVEN fast jag har haft komplikationer och kommer få ganska fula ärr....det viktiga är nog att man har en realistisk förväntan på hur resultatet ska bli, det tar nog upp till 6 månader innan brösten sitter som de ska.. MEN, det är en stor lättnad, både fysiskt OCH psykiskt.

Filidos skrev 2008-03-18 21:08:13 följande:
    jag har velat ha gjort en i ca 3 år. jag är liten och smal med "onormalt" stora bröst. har ryggont och en pisksnärtskada som spökar.. jag hoppas mycket på den här operationen, även om jag är rädd. min kille är den enda som vet att jag ska göra den.
  • Filidos

det känns bättre och bättre nu när jag fått höra era inlägg.. jag blir mer fokuserad. jag vill sålkart att de ska bli snygga men framför allt ser jag framemot att de ska bli små!!! nu speglar jag mig hela tiden och föreställer mig mina nya bröst!

• Filidos

Hej! nu har jag varit på inskrivning!! jag opereras på torsdag! är väldigt nervös... jag hoppas att det inte blir några komplikationer... tydligen kommer jag må väldigt illa efter..

• ShangChina

Lycka till! Berätta hur det gick..

Filidos skrev 2008-03-25 20:08:33 följande:
    Hej! nu har jag varit på inskrivning!! jag opereras på torsdag! är väldigt nervös... jag hoppas att det inte blir några komplikationer... tydligen kommer jag må väldigt illa efter..
Svar på tråden operations ångest!