• Filidos

operations ångest!

Hej! Jag ska göra en bröstförminskning om 2 veckor och jag har dödsångest! Hur går narkosen till? Har jag saker i munnen? helnervös....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-31 20:16
    Nu är det gjort! jag fick ligga kvar ganska länge och har besökt akuten en gång. har inte sett dem än. det gör ont och jag är alldeles vimmelkantig!

• Svar på tråden operations ångest!
  • Filidos

Hej! EmilOchCia vilka komplikationer fick du? var dom allvarliga? Jag är rädd för att dö, fast risken är väl inte så stor?! Har man dränering efteråt? Jag kommer att få en sobril så jag hoppas ångesten försvinner lite innan.. Vilken sorts sportbh är bäst? jag vet ju inte vilken storlek jag kommer få. Hur snabbt kan man gå tillbaka till jobbet?

• EmilOchCia

Jag är lite otursförföjd även i vanliga fall. Att du ska dör behöver du inte oroa dig. Skulle det hända något har du infarter där de kan pusha in mediciner, intuberingslangen att andas för dig om det behövs. Det finns massor av förberedelser OM något skulle hända. Runt om kring dig i salen kommer finnas minst 1 narkossjuksköterska, 2 operationssjuksköterskor, 1 undersköterska plus kirurgen. PÅ en kirurgavdelning( i malmö då) jobbar ca 100 sköterskor på varje skift så det finns resurser! HAr ALDRIG hört att någon har dött av en bröstoperation! Har varit med och opererat på ett bröst, läkarna är väldigt noga hur man ska sy ihop, det är det som tar tid i själva operationen. De ser en stolthet i att det ska bli bra. Du har ingen dränering efteråt. Mina komplikationer blev att jag har fantomsmärtor i hö bröst. I början nån gång då å då att det högg till men det blir mer sällan hela tiden. Tyvärr tappade jag nästan känslan i samma bröstvårta och vid beröring (typ om min sambo vill naffsa lite) gör det pissont. Vä bröst är fullt normalt. Stygnen är fina på båda så det syns knappt. Men detta som jag har med hö blir bättre å bättre och jag lider inte av det. Narkosen tålde jag inte, så jag låg och kräkte i sju timmar på uppvak innan de gav mig lite andra mediciner så jag somna ordentligt och blev skickad på en avd. Morgonen därpå mådde jag hur prima som helst. Hade inte ont alls men snygga bröst, kände jag direkt. Vilken sportsbehå som är bäst?ja du...en utan bågar, bommul(så den andas) kan jag tänka mig. Det var nog det jag hade. Jag gick i skolan då så jag gick tillbaka 3 dagarkanske 4 efter. Jag hade förbud i att gå i trappor( jag gick i en skola men en jäkla massa trappor, å lektionerna låg aldrig på samma våning)i ca 2 månader. Ps, sobrilen kommer att få dig riktigt mysig, å så kliver du in på operaton å läggs under varma filtar, sen får du andas lite ohh voops så är du borta. Man minns ingenting, drömmer ingenting, så du behöver inte vara rädd att du ska fastna i en mardröm. Det kommer att gå jättebra. Var ska du operera dig?, hur kommer det sig att du inte vet vilken kupa du ska få? Det fick jag mäta ut innan så vi såg vilken som passade mig...??

• ShangChina

Jag gjorde en bröstförminskning nu i december, alltså för tre månader sedan. Innan jag rullades in på operation fick jag prata med min kirurg och jag frågade hur mycket de skulle ta, men hon kunde inte svara på det, utan hon ville titta först hur det såg ut..(jag hade väldigt mycket bröstkörtlar sa de efteråt, vilket hade gjort det lite svårare tydligen) Det enda jag sa då, var att jag ville att de skulle ta bort så mycket som det bara var möjligt, då jag hade väldigt stor o tung byst..85GG..Angående sportbh, så har de nog en på kliniken som du får köpa..Det är ju svårt att köpa nån innan man vet storlek. Sen så är det viktigt att den inte sitter för hårt åt, utan lagom.. inga byglar heller...
    När jag vaknade, mådde jag illa o kräktes, det gjorde INTE ont i mina bröst. Jag fick inte stanna kvar, utan var tvungen att åka hem efter att ha fått lite te o mackor. Man får inte åka hem till ett tomt hem..Rekommenderas inte.
    Till att börja med är brösten ganska platta åtminstone var det de på mig, men efter ett tag börjar de "hänga" till sig..
    Jag fick oxå komplikationer, i vänster bröst och det har varit lite jobbigt. Jag har varit tvungen att äta antibiotika i två omgångar, men nu äntligen så är det bra!! Även om jag har haft komplikationerna, så ångrar jag mig INTE. Det är det bästa jag gjort! Inget ryggont längre, kläder sitter bättre..Om man får väldigt fula ärr, kan det fixas till senare..
    Jag tror att man kan gå tillbaka till sitt jobb efter ca två veckor, beroende på vad du har för jobb..Du ska ju inte bära något tungt den första tiden.
    Det kommer att strama och som EmiloCia sa, du kanske kan få smärtor och dom kan komma efter flera veckor, men det är bara nerverna som försöker hitta rätt...
    Lycka till!!

• Filidos

ok tack! känner mig lite lugnare.. det känns att först måste jag ta mig igenom operationen sen oroa mig för det andra.. min kirurg sa att jag oxå har mycket körtlar, kan dom inte förminska så mkt då? han sa att dom mäter mig efter att jag sövts så det är kanske svårt för mig att veta storlek.. jag gör det i karlshamn.

• ShangChina

"Oro är den ränta du får betala för morgondagens bekymmer"...

jag vet ju inte hur stor byst du har, men de tog ju bort nästan ett kilo på mitt vänstra och 700 gram på det högra, men som min kirurg sa så var det mer besvärligt att göra det..och därför var det oxå så, enligt min kirurg, att jag fick de här komplikationerna..
    Eftersom du inte vet din storlek, så är det ju som sagt svårt att veta vad du ska ha för storlek..men de borde ha sportis där som du antingen köper eller får....
    Du ska inte oroa dig i onödan..Det kommer bli jättebra och du kommer känna en stoooor lättnad på en gång att de är borta...så kände jag i alla fall och kan identifiera mig mer med dessa tuttar än de andra tingestarna...

• Filidos

ok.. jag har ca D-DD nu och vill kanske ha B-C.. det hoppas jag att jag kan få för annars har jag gjort den i onödan! är det generellt så att man går upp på brösten om man går upp i vikt eller är det individuellt?

• EmilOchCia

Håller med föregående talare!!! Fast jag fick mäta redan innnan hur mycket jag skulle få bort taget, på grammet. Och fick reda på att jag skulle få ha en c-kupa för det passade min kroppshydda (jag var väldigt smal en gång itiden) för att det inte skulle bli för drastisk förändring. Hade 70E-F, blev 70 C. Idag har jag 75 G. Fast jag opererade mig inom sjukvården, alltså inte på en privat klinik. På sjukhuset har de inte sportsbh som man kan köpa utan det får man fixa själv på lindex. Är väldigt olika rutiner på ett privat och ett sjukhus.PÅ en klinik har de ju bara kontorstider så där får du typ gåhem hur kasst du än mår eller bli inlagt på¨vanligt sjukhus. Sen när det gäller att vara platt är kanske olika för jag var jättesvullen och de satt under näsan(pojken min var väldigt lycklig, jag tyckte jag såg ut som en upplåsbar barbara)men som sagt de hänger till sig. Du kommer klara det jättefint!
    Ska tänka på dig!

• Filidos

Tack! Jag ska operera mig på sjukhus så jag får köpa en bh själv.. Hur många dagar innan ni tog av er bh:n? kan man byta lite?

• aircondition

Princess Nightingale skrev 2008-03-16 12:40:57 följande:

Jag har behovt sovas ett 20tal ganger och du behover inte vara orolig. Du kommer sovas sa att det ar din egen kropp som skoter andningen. Vet du, att bli sovd ar den mysigaste kanslan i varlden. Det pirrar verkligen, verkligen jatteskont och det ar hur behaglit som helst! Oroliga brukar fa lugnange nagra timmar innan. Man kommer in i operationssalen, lagger sig pa britsen/operationsbordet. Lakarna och systrarna kommer att vara urgulliga och saga snalla mysiga lungnande saker och sedan kommer dem att ge dig somnmedel genom kanylen du redan har i armen. Sen kommer du vakna efter nagra timmar med FINA tuttar Du ska se att allt kommer att ga prima
    Under narkos sköter INTE ens egen kropp andningen. Därför intuberas man och en respirator sköter andningen åt en.
  • MissieA

Jag måste bara fråga vilken storlek man ska minst ha för att få göra en bröstminskningsoperation?? Vet någon av er det??

Jag vet inte exakt vilken jag har nu men D i alla fall och vill operera dem om några år för det är så jobbigt. Vad rekommenderar ni, ursäkta TS om jag lånar tråden bara en liten stund.

Svar på tråden operations ångest!