• Kärlek ger näring åt själen

Cubic Zitron eller diamant?

Vilket är bäst? Och vad är skillnaden förutom priset?

Jag har kollat och hittat en super fin ring. Men nu så står det mellan Cz eller diamant?
    Jag kommer inte att ha min vigselring på jobbet utan endast använda den på min fritid (pga hygien).

• Svar på tråden Cubic Zitron eller diamant?
  • Merrick

Men hur köper man en diamant som det finns lite "fel" på?
    Är det något som guldsmeden/butiken erbjuder om man frågar eller har ni som har "fel" på era diamanter köpt dem för sig och sedan designat egna ringar?

• Aleta

Köp det du har råd med och tycker om!
    Personligen så har jag just köpt gula diamanter till min ring, men det skulle jag inte ha gjort när jag var yngre. (Nu känner jag mig plötsligt lastgammal ... )
    Då hade jag istället valt billig kopia och sedan bytt ut till "the real thing" när jag hade sparat ihop till det.
    Andrahandsvärdet på CZ är ju noll efter vad jag förstår. Roligare för mina döttrar att ärva diamantringar.(Gammal igen )

• egensinnig

Läs på om diamanter och bestäm dig sedan för vilken kvalitet du lägst kan tänka dig.
    jag har tex köpt stenar som är Wesselton i färg och VS till S1 i kvalitet. Alltså inte någon toppkvalitet men helt OK. Och massa glitter!! Hade aldrig haft råd med en hel carat i toppkvaliet. Och eg är en diamant med inneslutningar itne sämre bara mindre ovanlig. Den kan vara precis lika vacker!!

Jag har haft www.diamantia.com uppe när jag letar på nätet. Finns en bra guide där till kvalitet, färg, slipning mm De säljer också stenar.

• ingenjörsbruden

Är det bara jag som funderar på hur det ser ut med en Cubic Zitron i ringen????? *hahahahahhaa* Sorry men det var ett riktigt härligt stavfel! Nu blev jag lite glad av att fnissa!!!

Diamanter är extremt reptåliga o dessutom så har de en glans som inte CZ riktigt kan mäta sig med.

Hmm okej men låt säga att man väljer en vanlig slät ring. Kan man sätta dit diamanter sen?

Saken är den att jag är inte speciellt förtjust i en massa "blingbling". Utan den ringen jag har förälskat mig i är en slätring med tre stenar i. Har sett den irl också o den är så fin o lagom till mig. Men frågan är om jag vågar beställa den på internet(Har inte hittat den här där vi bor), eller om man ska köpa en vanlig slät ring och sedan fixa med diamanterna. För allra helst vill jag ha 4 stenar (en för varje familjemedlem).

någon som vet?

Men är det dyrt o fixa?

Ush jag tror det värsta är just nu för mig att välja ring. Guld priserna går bara upp också

• Aleta

Se bara till att ringen är tillräckligt hög, eller tjock kanske man säger, så att stenarna går att fatta in sedan.

• Mrs Mommy

Det går absolut!

Ringen bör vara ca2mm hög för att stenar ska kunna sänkas ned och får inte vara urgröpt.

Kärlek ger näring åt själen skrev 2008-03-13 18:10:04 följande:

Hmm okej men låt säga att man väljer en vanlig slät ring. Kan man sätta dit diamanter sen? Saken är den att jag är inte speciellt förtjust i en massa "blingbling". Utan den ringen jag har förälskat mig i är en slätring med tre stenar i. Har sett den irl också o den är så fin o lagom till mig. Men frågan är om jag vågar beställa den på internet(Har inte hittat den här där vi bor), eller om man ska köpa en vanlig slät ring och sedan fixa med diamanterna. För allra helst vill jag ha 4 stenar (en för varje familjemedlem). någon som vet?

Hmm okej.
    Hua jag får fundera ett tag till. OCh försöka komma på vilken ring jag ska ha..

• hjarta

Cubic Zircon ar en sten som ar tillverkad i labratorier. Medans en diamant ar bara en diamant om den ar tillverkad av naturen. Cubic Ziconer ar en valdigt billig sten som ar maskin facetterad och generellt anvands for att anvandas som Diamant Simulat (i.e. for att forsoka se ut som en diamant)

Cubic Ziconias kostar ca 100-150 kronor for en karats sten om du koper dem fran en stenhandlare. Medans en karats diamant gar pa mellan 6000-10000 kronor for en karat. (1 karat ar 100 points), ca 0.2 gram. (5 karat ar 1 gram)

Skillnaden mellan Cubic Zirconia (CZ) och diamant ar ocksa hardheten av materialet. CZ ar ca 8, och diamant ar 10 (Diamant ar det hardaste materialet som existerar). Vilket gor att en dimant passar bra till en ring som man tanker anvada mycket och varje dag, eftersom att de inte skadas sa latt.

Det betyder ocksa att du egentligen inte ska ha en CZ i sk tension ring, eftersom att det finns en stor chans att stenen skadas. Men eftersom att stenen ar sa billig sa kan man ju alltid byta sten.

Om du vill ha en billigare sten an diamant som ar naturlig, ie. inte tillverkad i ett lab, sa foreslar jag farglos safir. Vilket ar valdigt mycket billigare, men inte lika sparkly sjalvklart.

Sag sa har, en ring med CZ sa betalar du st for metallen i ringen, medans en ring med Diamant sa betalar du mest for stenen.

Hoppas att det hjalper.

Mvh Maria

Tack hjarta

Jag vet fortfarande inte hur jag ska göra *skrattar* Ska försöka komma på det så jag kan köpa en ring snart

Så med andra ord så kan man köpa en förlovningsring och sedan sätta dig diamanter.. *hmm*

Jag tror mig förlovningsring är 2mm därför så.. Men jag får gå ut på ringjakt sen någon dag.

Tack för hjälpen alla
    Mrs Mommy skrev 2008-03-13 18:16:56 följande:

Det går absolut!Ringen bör vara ca2mm hög för att stenar ska kunna sänkas ned och får inte vara urgröpt.Kärlek ger näring åt själen skrev 2008-03-13 18:10:04 följande:
  • smile all day long

hjarta!
    är du vänlig och ger mig tips om exakt var jag finner 1 carat diamant för mellan 6000-10000 kronor? Jag är nämligen på jakt.. (Eller så snackar vi om kvalitet som duger för industriellt bruk och inte att ha i smycken?)

Kärlek ger näring åt själen!
    Till frågan "Vilket är bäst? Och vad är skillnaden förutom priset?"

kolla in Köp&sälj-sidan här på BT, accessoarer, där har du fina förslag till förlovningsringar ingen, jag menar då INGEN skulle tacka nej till! Behöver inte vara svårare än såhär, ibland ser man inte trädet för skogen
    Själv tycker jag att man inte kan misslyckas med ett diamantköp, medans en c zirkonia??? talar vi om förlovning, då måste man även tänka på symboliken, tex att diamanten är det starkaste, aldrig kan slitas ut, evig ....som kärleken (förhoppningsvis)? Den kan också ha små skönhetsfel, precis som naturen har skapat den, precis som vi är, inte är vi människor flawless heller, varför jagar vi då perfekta stenar? Nej, naturlig med sina fel och brister skall det vara, tycker jag, och absolut inte nå´t som försöker efterlikna den. Cz är helt ok, men inte i en förlovningsring, tycker jag... Medan som hjarta påpekar, en zirkonia är bara att byta ut, mm - vad skulle det symbolisera kan ni tolka fritt... Apropå skillnader förutom priset. Men det är min mening det.
    Det skulle aldrig falla mig in att köpa cz som förlovningsring. Har man sparat lite, så är det inte sååå dyrt med en jättefin diamantring, se bara här på Köp&sälj! Jag tycker du skall fundera noga innan, jag tror du kommer att ångra dig med cz senare. Och byta cz ideligen är inte gratis heller.
    Tänk på när du sitter i gungstolen på äldre da´r och berättar för barnbarnet hur förlovningen gick till, hur man våndades inför ringvalet och ringköpet- vad berättar du då?

• Kivistik

Jag har faktiskt cz. Ser själv ingen skillnad och jag vill inte ha stenar i min ring som någon stackars tioåring pojke fått gräva fram och fått tre svenska kronor betalat för dem.

Men sen är jag jag också inte så noga med det hela "diamonds are a girls best friend" och allt vad det heter.

• Aleta
    Kivistik skrev 2008-03-15 03:01:18 följande:
    Jag har faktiskt cz. Ser själv ingen skillnad och jag vill inte ha stenar i min ring som någon stackars tioåring pojke fått gräva fram och fått tre svenska kronor betalat för dem.Men sen är jag jag också inte så noga med det hela "diamonds are a girls best friend" och allt vad det heter.
    Fråga alltid efter konfliktfria diamanter. Se till att de har gått igenom Kimberlery processen, Kimberley Process Certification Scheme (KPCS).
    Det tycker jag är jätteviktigt! - Köp inte diamanter till vilket "pris" som helst!
    Vår lycka ska inte behöva kosta någon annan livet!
    Tänk på det när ni hittar en riktigt billig diamant, det kan vara en blodsdiamant.

Tack. Jag är förlovad men letar efter en Vigselring.

Anledningen till att jag skrev förlovningsring var att jag funderade på en slät ring till

Kivikstik Hmm jag känner ungefär likadant med det diamonds.. Men jag vet inte. jag har beslutat mig för att ta en paus ifrån ringletandet..

smile all day long skrev 2008-03-15 02:04:09 följande:

hjarta! är du vänlig och ger mig tips om exakt var jag finner 1 carat diamant för mellan 6000-10000 kronor? Jag är nämligen på jakt.. (Eller så snackar vi om kvalitet som duger för industriellt bruk och inte att ha i smycken?)Kärlek ger näring åt själen! Till frågan "Vilket är bäst? Och vad är skillnaden förutom priset?"kolla in Köp&sälj-sidan här på BT, accessoarer, där har du fina förslag till förlovningsringar ingen, jag menar då INGEN skulle tacka nej till! Behöver inte vara svårare än såhär, ibland ser man inte trädet för skogen Själv tycker jag att man inte kan misslyckas med ett diamantköp, medans en c zirkonia??? talar vi om förlovning, då måste man även tänka på symboliken, tex att diamanten är det starkaste, aldrig kan slitas ut, evig ....som kärleken (förhoppningsvis)? Den kan också ha små skönhetsfel, precis som naturen har skapat den, precis som vi är, inte är vi människor flawless heller, varför jagar vi då perfekta stenar? Nej, naturlig med sina fel och brister skall det vara, tycker jag, och absolut inte nå´t som försöker efterlikna den. Cz är helt ok, men inte i en förlovningsring, tycker jag... Medan som hjarta påpekar, en zirkonia är bara att byta ut, mm - vad skulle det symbolisera kan ni tolka fritt... Apropå skillnader förutom priset. Men det är min mening det. Det skulle aldrig falla mig in att köpa cz som förlovningsring. Har man sparat lite, så är det inte sååå dyrt med en jättefin diamantring, se bara här på Köp&sälj! Jag tycker du skall fundera noga innan, jag tror du kommer att ångra dig med cz senare. Och byta cz ideligen är inte gratis heller.Tänk på när du sitter i gungstolen på äldre da´r och berättar för barnbarnet hur förlovningen gick till, hur man våndades inför ringvalet och ringköpet- vad berättar du då?
  • 08agusti08

jag ska ha en cz varför betala tusentals kr mer när dom är lika vackra???

• Aleta

Det är helt upp till var och en hur man vill göra.
    cz är inte lika hårda som diamanter, men är man ovarsam eller har otur kan även en diamant gå sönder.
    cz har inget andrahandsvärde, men det spelar ju ingen roll om man inte har tänkt låta ringen gå i arv.
    cz har inte samma symboliska värde, men om man inte bryr sig om det så kan det ju kvitta.
    Var och en följer sitt hjärta (och sin plånbok).

• drömmare

Om du funderar på hur du ska välja diamant, vad man ska tänka på och så vidare så har jag gjort en ganska enkel förklaring på min blogg savannasdrommar.wordpress.com/2013/01/03/de-fyra-cna/
    Hoppas det kan vara till någon hjälp och om du vill leka runt lite med priser, storlekar och slipningar så gå in här www.diamantia.com/Diamantia/DiamondSearch och lek runt.. men som jag skrivit så kan du spara en bra slant på färg och klarhet. 

Svar på tråden Cubic Zitron eller diamant?