• Kärlek ger näring åt själen

Cubic Zitron eller diamant?

Vilket är bäst? Och vad är skillnaden förutom priset?

Jag har kollat och hittat en super fin ring. Men nu så står det mellan Cz eller diamant?
    Jag kommer inte att ha min vigselring på jobbet utan endast använda den på min fritid (pga hygien).

• Svar på tråden Cubic Zitron eller diamant?
  • 23augusti2008

en liten frâga:

vad är cubic zitron?

Jadu.. Jag har förstått det som en tillverkad sten. Men är själv väldigt osäker. Det liknar diamant om man tittar på bilder.

Eller Zicron heter det kanske *känner sig sååå dum*

• egensinnig

Cubic zirkonia
    Det är en konstgjord sten som liknar diamant.
    Den är nästan lika hård och den har nästan samma brytningsindex vilket gör att den bryter ljuset lika vackert och får lika fantastiska färger som en diamant - så här säger de som säljer det.

Vi andra säger att det är plastskit.....
    Diamonds are forever......

• DanKat

jag tycker inte att det passar på en vigselring... då vill man ha äkta vara! iaf jag

• stfa

Diamanter känns mer rätt på en vigselring

• Mrs Fairy

Jag tycker inte alls det behöver vara diamant...ser det otränade ögat verkligen någon skillnad ?

• egensinnig

Nej jag tror man måste ha lupp för att se skillnad. Men det finns andra äkta alternativ som är billigare än diamant tex safir.

Det är nog bara en smaksak. Det är något speciellt o nästan magiskt med diamanter eftersom de är ovanlgia o dyra. Men skönhetsmässigt tror jag inte man lider av att ha en CZ.
    Själv har jag beställt 1.0 carat ÄKTA diamanter i min ring så jag är lite partisk o röstar för det....

• Mrs Mommy

Man behöver ingen lupp, en som kan diamanter kan se skillnaden på meters avstånd.
    Jag tycker att CZ hör hemma på bijouterier inte i guld/platina.

• misstrixie

En anledning till att många väljer cz är att de vill ha en "ren" sten, dvs. som man kan vara säker på att ingen människa farit illa på vägen den har kommit hit. Vilket tyvärr är vanligt när det gäller diamanter.

Svar på tråden Cubic Zitron eller diamant?