• Tant Doris

Ledsen på min m2b :-(

Usch å fy å blä vad han är genomtråkig. Vi har precis börjat vår bröllopsplanering och i princip allt jag säger eller föreslår tycker han är jättehemskt/tråkigt/vägrar att göra. T.ex

- han vill inte stå och "fåna sig" vid någon bröllopstårta
    - han vägrar att dansa en enda dans (Ha! Tror du att jag går med på nåt sånt? var hans kommentar)
    - han vill inte ha någon bröllopssvit eller liknande (är ju onödigt eftersom han vill festa hela natten).
    - han vill inte leka några pinsamma lekar
    - han förstår inte varför man vill göra sig fin

Jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst...

I pricip så vill han ha någonting med: heavy metal-tema, sprit sprit sprit och sen inget mer.

Någon som har det likadant? Några uppmuntrande ord?

• Svar på tråden Ledsen på min m2b :-(
  • TigerLinn

det ska du göra. men du kan även sätta dig ner och prata i lugn och ro med honom vad han vill ha? höra om han har några idér och sedan så kompromissa därigenom..
    Tant Doris skrev 2008-03-10 16:14:02 följande:

Jag lever på hoppet !
  • Tant Doris
    AnnaochHenrik skrev 2008-03-10 16:17:50 följande:
    Ett tips: Jag och min karl har försökt få in lite av "vår" stil (han lyssnar bara på hårdrock, jag gör det en hel del även om jag har blandad musiksmak) i bröllopet men ändå hålla det traditionellt. Vi ska dansa vals till Nothing else matters och ha svarta tärnklänningar och svart tårta exempelvis. Om han känner att han vissa saker passar in på hur han är som person, kanske han kan ge med sig på andra saker?Se till att det blir ett lagom stort bröllop, som ni båda kan trivas med!
    Svart tårta har jag faktiskt funderat på, det verkar helhäftigt ju . Kanske kanske kan jag få honom att dansa till en hårdrocks-ballad. Försöka går ju . Tack för tipsen!
  • Fröken förväntan

Att presentera lite mer färdiga idéer (utan att ta över ) är nog en bra strategi. Ibland tror jag att vi tänker aningens längre än våra m2b när det gäller bröllopet och de har svårt att riktigt föreställa sig resultatet... deras bröllopsfantasi verkar vara något mindre! Men nu generaliserar jag grovt

• Spexan

Många goda råd här ovan. En strategi jag brukar använda mig av (hehe) i alla möjliga situationer är att "plantera frön". Första gången ska du bara nämna något, knappt ens som förslag. Men tanken väcks. Sedan diskuterar du så smått idén. Ohc personen kanske funderar på det. Idéen är att planen ska mogna.

hm, vet inte om det var klart... men lite tvärtemot fröken förväntans strategi alltså. Fast jag tror att det är bra att HA en genomtänkt idé, men presentera den i små doser... då kan man ju ändra sig själv på vägen också :)

• ingenjörsbruden
    Spexan skrev 2008-03-13 15:40:58 följande:
    Många goda råd här ovan. En strategi jag brukar använda mig av (hehe) i alla möjliga situationer är att "plantera frön". Första gången ska du bara nämna något, knappt ens som förslag. Men tanken väcks. Sedan diskuterar du så smått idén. Ohc personen kanske funderar på det. Idéen är att planen ska mogna. hm, vet inte om det var klart... men lite tvärtemot fröken förväntans strategi alltså. Fast jag tror att det är bra att HA en genomtänkt idé, men presentera den i små doser... då kan man ju ändra sig själv på vägen också :)
    *hihi* Håller med!! Små doser o inte för ofta brukar göra susen!

Jag har också en m2b som är mer blyg än Blyger!!
    Vi har bara tänkt bjuda syskon o föräldrar till bröllopet....lite för att han ska slippa stå jättemkt i centrum o dels för att vi båda tycker att det känns lite bortkastat att bjuda 60 pers som man knappt hinner prata med!!

Sen en sak som jag är ganska övertygad om kan vara en tuva som stjälper är: killar har nog inte lika lätt att visualisera vissa saker för sig utan behöver se en bild/foto/förslag för att kunna ta ställning....

Men svart tårta, svarta tärnkläder mm är ju kanon förslag om han är inne på mer heavy metal men glöm inte att förklara för honom att denna dagen är viktig för dig o att du förstår om han inte vill skämma ut sig men han måste kompromissa med vissa saker!!

Lycka till!!!
  • Tant Doris
    Spexan skrev 2008-03-13 15:40:58 följande:
    Många goda råd här ovan. En strategi jag brukar använda mig av (hehe) i alla möjliga situationer är att "plantera frön". Första gången ska du bara nämna något, knappt ens som förslag. Men tanken väcks. Sedan diskuterar du så smått idén. Ohc personen kanske funderar på det. Idéen är att planen ska mogna. hm, vet inte om det var klart... men lite tvärtemot fröken förväntans strategi alltså. Fast jag tror att det är bra att HA en genomtänkt idé, men presentera den i små doser... då kan man ju ändra sig själv på vägen också :)
    Precis! Det är lite så jag gör. En kväll så nämner jag bara en sak i förbifarten, kvällen efter så pratar vi lite mer osv. Det fungerar ganska bra än så länge
  • Vidalila

Jag har hela tiden sagt om du tror att jag ska planera allt själv så blir det inget bröllop. Vi är två om det här och tycker inte du att det är viktigt så lägger vi ner.

TS, Gå inte och håll på att truga och tjata på honom. Han får väl ta och växa upp för tusan. I ett äktenskap ingår att göra saker för andra, han kan ju börja öva lite nu istället för att sura. Varför gifta sig om han inte vill dansa vals, skära tårta eller ens klä upp sig? då kan han väl skita idet gå ut och supa ner sig istället som en annan trettonåring.

Fy vad förbannad jag hade varit. Stå på dig och sluta truga! säg att ni ska kompromissa eller så blir det inget bröllop.

• Vidalila

Varfö ska man hålla på och så en massa frö för? Varför kan man inte bara prata som vuxna människor?

• Hemligt i New York

Man kan gifta sig utan att tex dansa vals och skära tårta också... Ni får kompromissa om vad som är viktigast för var och en! Han kanske inte tycker om allt som många tror att man MÅSTE göra när man gifter sig? Det finns inga måsten...

• swordfish

Hemligt i New York skrev 2008-03-13 18:00:03 följande:

Man kan gifta sig utan att tex dansa vals och skära tårta också... Ni får kompromissa om vad som är viktigast för var och en! Han kanske inte tycker om allt som många tror att man MÅSTE göra när man gifter sig? Det finns inga måsten...
    Väldigt bra skrivet!! Man behöver inte göra så himla traditionellt!! som tur (!) är så är jag och min blivande lika, för när jag sa att jag inte vill skära tårta tillsammans så höll han med! att stå som två vuxna och skära tårta ihop, OCH sedan MATA varandra... nä usch, det är inte min stil alls! Och vem har sagt att man "måste" dansa vals??
    Gör som ni känner. Du kanske också får ta bort lite av dina måsten för att få ett perfekt bröllop?
  • 20080301

Min man ville att alla skulle ha hockeytröjor att vi skulle gå in till den där orgellåten dom spelar på nhlmatcherna och ut till radiosportens låt och varför inte ha någon som ropar MÅL! när vi växlar ringar =)

Nu blev det inte så men lite sport fick han för vi gick ut till schlagerfestivallåten ni vet den där som även spelas inför sportevenemang. Och han slapp dansa

• månster

Jag och min blivande ska varken ha bröllopstårta, brudvals eller bröllopssvit och jag är övertygad om att vi kommer att bli lyckligt gifta ändå.

Om han inte vill ha fåniga lekar osv så låt honom slippa, det är minst lika mycket hans dag som din.
    Välj ut ett par saker som du tycker är väldigt viktiga, tex att ni klär upp er lite och strunta i resten. Men viktigast av allt, var lyhörd på vad han vill, ingen av er blir lyckliga över att du leker ångvält.

• Mr o Mrs Smith

Ja, det där med att ett bröllop automatiskt är lika med tårta och brudvals är ju ingen sanning på något sätt - varken vigseln eller en ev. middag/fest efteråt måste ordnas efter någon typ av standardmall...

En hel del frågor här på BT handlar om att "måste man ha" än det ena och än det andra... nej, det måste man inte!!

De allra roligaste bröllopen är de som är personliga, då har ni roligast och även gästerna. Lägg krutet på det som verkligen är "er grej" - tänk på det som att om era gäster kom till vigseln/festen utan att veta att det var ni som var brudpar så skulle de ändå förstå det eftersom ni gjort val som speglar er personlighet.

Men då gäller det att man faktiskt väljer både bort sådant som inte passar och väljer till de saker som passar en bättre - och inte hamnar i "måste" fällan, som tyvärr är stor vad gäller bröllop! Hur många bröllop har man inte varit på eller hört talas om, som är precis likadana fastän det är helt olika typer av par som gift sig!

Ni har ett svårt utgångläge eftersom ni har så olika bild av vad ni vill ha, men kan ni inte kompromissa om detta så är det kanske dags att öva på det inför det kommande äktenskapet Han får lov att ge med sig lite, om du vill dansa så kan han bjuda på en dans. Du kan bjuda på att det spelas lite hårdrocksmusik eller vad det nu är han gillar, på bröllopet. Och så vidare.

Fast det där med supandet låter bara omoget... Han ska ju komma ihåg er bröllopsdag efteråt, vilket kanske blir ett problem Låt honom ha röjarfesten med sina kompisar någon gång efter bröllopet, om det är så han prompt vill "fira"?

• Vidalila

Men detta handlar väl inte om huruvida vi andra ska dansa eller äta tårta, eller om vad man än brukar göra. Det handlar väl snarare om vad TS skrev - att hon känner sig besviken för att hon och sin m2b inte kan hitta en kompromiss.

• Tant Doris

Mr o Mrs Smith skrev 2008-03-13 19:30:01 följande:

Fast det där med supandet låter bara omoget... Han ska ju komma ihåg er bröllopsdag efteråt, vilket kanske blir ett problem Låt honom ha röjarfesten med sina kompisar någon gång efter bröllopet, om det är så han prompt vill "fira"?
    Han har redan kompromissat och gått med på "min linje" som han kallade det.

Självklart kan jag tänka mig att dansa till en hårdrocksballad eller liknande. Jag lyssnar ju också på en del sånt. Vill inte dansa vals jag heller, men en dans av något slag hade ju varit rolig. Det blir nog det till slut ska ni se .

Vi har nu de två senaste dagarna kunnat kommunicera lite mer (han har jobbat mindre och varit piggare på kvällarna) vilket har gjort att vi har kommit fram till en del saker tillsammans. Och vi ska göra allt för att göra det personlig istället för standard. Så just nu är det tummen upp !
  • Mr o Mrs Smith

Nej, det handlar ju om huruvida DE ska dansa och äta tårta... vilket man inte måste bara för att det är bröllop... men eftersom hon uppenbarligen vill och han inte... så är det dags för en kompromiss... vilket han inte verkar vara med på... vilket gör det hela extra jobbigt!

Just eftersom det redan är ett jobbigt utgångsläge så är det verkligen på sin plats att fundera över vad som är så viktigt att det är värt att "fajtas" över... dvs skala bort alla bröllopsmåsten och känn efter vad du verkligen vill ha och sedan kan förhandlingen börja! Annars lägger du ju tid och förhandlingsutrymme på sådant som inte är viktigt... t ex bröllopssvit är ju en sådan grej som de flesta faktiskt inte riktigt hinner njuta av eftersom man ändå går och lägger sig relativt sent - oavsett om man är storfestare eller inte Kanske är den fajten mindre viktig än något annat?

Det var så jag menade!

• Mr o Mrs Smith

Jamen vad skönt! Härligt! Då börjar det ju redan lossna!

Lycka till!

• Tant Doris

Mr o Mrs Smith skrev 2008-03-13 20:24:04 följande:

t ex bröllopssvit är ju en sådan grej som de flesta faktiskt inte riktigt hinner njuta av eftersom man ändå går och lägger sig relativt sent - oavsett om man är storfestare eller inte Kanske är den fajten mindre viktig än något annat?
    Bröllopssviten är en av de sakerna som vi har prioriterat rätt så långt ner på listan. Vill inte sova hemma i mitt eget hus (fullt med folk överallt) men sover gärna någonstans där det inte är så dyrt och flashigt! Det tog några dagar för mig att komma på det bara...
  • Vidalila

Vi har prioriterat bröllopssvit, fast vi ska festa till halv 3. Bättre att köra hela linan ut :)

Svar på tråden Ledsen på min m2b :-(