• Engla2006

Vad kostade ditt bröllop o vad betalade du för?

Nyfiken bara, vi planerar ett bröllop om ca 1½ år.
    Men jag har snabbräknat o får det till iaf 70.000:-
    Vissa har jag sett som räknat på ca 15-20000, ju billigare desto bättre. Men undrar vad som ingått i erat bröllop. Jag skulle vilja hyra nån fin gård eller restaurang med catering. Köpa klänning till mina tärnor osv.
    Hoppas nån vill/kan ge mig ett svar

• Svar på tråden Vad kostade ditt bröllop o vad betalade du för?
  • bjornis

Oj, man blir lite lätt rädd... Jag sitter här och räknar och räknar. Vi kommer bli runt 100 pers (bjuder in ca 120). Lokalen är billig för vi får hyra en del i en teater och all ljussättning och fix i lokalen är typ gratis. MEN allt ska hyras in: stolar, bord, dukar, porslin etc etc. Letat fram ett bra ställe att hyra allt detta på och det ser ut att det totalt för lokal och hyra av detta kommer bli ca 10.000:-

Maten (kollat runt på nätet och vi ska ha två-rätters och bröllopstårta): ca 20.000:-

Personal (bekantas bekanta servitriser): 3000:-

Kläder och ringar (tur vi känner guldsmeden och vi väljar att sätta billig sten i min ring för att byta mot diamant eller nåt på typ första böllopsdagen!): ca 6000:-

Alkohol: (Allt från tyskland och bara vin och öl + avec. INGEN sprit) ca 8000:-

Trycksaker, porto: (allt hemmagjort med hjälp av divers vänner på tryckerier, hehe. Förr tyckte jag aldrig att jag kände någon som hade jobb man kunde "utnyttja" men nu inser ajg att vi har massor av fantastiskta vänner!) ca 2500:-

Blommor: Tar i och säger 1000:- med all dekoration också. Bryr mig föga om brudbuketten.

Håruppsättning: 1000:-

Fotografer har vi massa bra i bekantskapskretsen, musiker likaså. Vi kör datorn som DJ på festen. Ja, vad är vi upp i?

52000:- Vi räknar att vi måste ha ca 60000:- iaf. Gifter oss i september i Göteborg. Just nu har vi 20000:- på sparkontot så blir en snål vår! :)

Trycksaker och annat smått kommer säkert inte gå från sparkontot ändå då man kommer köpa sånt eftersom men över 60000:- får det inte kosta! Men tror vi kommer klara det. Finns en del saker jag bryr mig mindre om som är dyra som brudbukett och tårtan. Så vi kan spara en del pengar! Men fancy vill jag ha det ändå! :)

• Esengo

Svårigheten är att man först tänker att många detaljer inte är så viktiga och att det inte är dyrast som är finast men när man sen börjar titta så vill man ha ALLT. Internet gör ju sitt till med alla fina sidor och bilder.
    Vårt bästa tips till att hålla ner priset är att fixa en härlig buffé full med mat som olika personer får hjälpa till att fylla. Vi blev så glatt överraskade av att så många kunde tänka sig ta med något. Framförallt mammor, mostrar och systrar. Min erfarenhet av catering är att det känns lite konstgjort, om den inte serveras i den lokal den känns hemma.
    Sen har vi vänner som får leka DJ, fotograf, dekoratör och musiker.
    Jag syr upp min klänning hos en skräddare jag lärt känna i Vietnam. Eftersom dollarn är låg blir den under 1000 kr inkl frakt. helt otroligt.
    Lycka till med att hitta din egen nivå!
    Kram Esengo

• Esengo

Kan ju tillägga att vi ändå ska ge mat åt 120 gäster. Vi satsar lite mer lyx på snittarna och välkomstbubbel för att ge gästerna lite lyxkänsla. Jag tycker dessutom att buffé ger ett skönt mingel och en trevlig stämning.
    /E

• lycklig78
    Esengo skrev 2008-03-09 14:48:54 följande:
    Svårigheten är att man först tänker att många detaljer inte är så viktiga och att det inte är dyrast som är finast men när man sen börjar titta så vill man ha ALLT.
    Det här håller jag verkligen med om. Jag tänkte precis som bjornis ang allt från början.. Men när jag står där och väljer mellan 2 saker, och jag alltid tycker den dyrare varianten är finare så har det blivit den... En gång i livet!

Det är inte värt att ruinera sig för ett bröllop, men det ska kännas rätt.
  • bruden08

Ja du det är inte svårt at komma upp i de summorna bara vår mat kostar 40000 kr utan alkohol så pengarna rullar

stinakina skrev 2008-03-05 07:11:39 följande:
    Vårt bröllop kommer att kosta ca 40 000:-Vi har förrätt och buffé, (från catering)Bröllopstårta som efterrätt, bjuder på vin till maten, avec till kaffet (bubbelvin innan)sen har vi betalbar (en "tjuga")Vi hyr kläder, jag ska till frissan och sätta upp håret, en brudbukett, två tärnbuketter och coursage till M2BHar köpt skor, två tärnklänningar, vigslering åt mig, dekorationer till lokalen, gästfavours, Vi kommer att vara ca 70 personer...Jag förstår ärligt inte hur man kan komma upp i 100-150000:-Jag snålar inte men skulle ha "svårt" att komma upp i dessa summor???
  • ullstumpan

Vårt bröllop kostade ca 65 000 kr, vi hade 60 gäster.

Vårt budget såg ut så här:
    Kläder 5800 kr (brudens, brudgummens och två barns kläder)
    Blommor 2100 kr
    Lokal 2500 kr
    Underhållning 5000 kr (trubadur+ band)
    Mat och dryck 35000 kr
    Fotograf 4200 kr
    Övriga kostnader 9000 kr (inbjudningskort, sång i kyrkan, ring m.m.)

• tonårsmorsa

Engla2006

Har inte läst hela tråden.

Du undrar om dem som har en budget på 15-20000, ja de har knappast middag på fin gård eller restaurang med catering, men det kan bli lika fint för det.

Som jag förstår vill du hålla ner kostnaderna så mycket som möjligt. Börja då med att leta lokal är mitt tips. Maten är självklart billigast att laga själv. Hör med dina nära och kära hur mycket och vad de kan hjälpa till med. (Själv har jag frisör, fotograf, sångerska, florist i bekantskapskretsen.) Ett annat tips är att byta tjänster med andra här på BT.

Sen är det bara att börja spara. Vill ni lägga mer pengar än ni egentligen har råd med kan ni kanske ta något extrajobb.

• Pearldrop

Mm, på själva cermonin har jag svågern som spelar gitarr och en kompis som sjunger.. samma kompis fixar mitt hår och evt smink..

men fy vad det rullar ändå!

lokalen behöver inte vara fancy, bara den är smart och nära till hands för alla som ska dit..

• Mrs Van Derkamp

Har man stora krav på lokal,mat mm så kan lätt budgeten bli stor.Som sagt allt är relativt.

• Engla2006

vet inte om jag har stora krav på lokalen, men vill ju att det ska vara fint o inte ruffigt o så. Alla vill väl egentligen ha det så billigt som möjligt, eller? Jag tar emot alla tips man kan få, har nog tänkt å be tex svärmor att göra mig i håret (frisör) o min svägerska å göra min bukett, så det kanske e en peng att spara. Vet inte riktigt hur mycket det kostar med en brudbukett.
    Men har ju som många andra tänkt att köpa spriten o så i Tyskland, därför måste man ju ha en lokal där man får ha medhavd sprit..svårt det där, har inte hittat nån än så länge i kungsbacka med omnejd

• Pearldrop

Ja det ska ju inte vara ruffigt ;)

Svar på tråden Vad kostade ditt bröllop o vad betalade du för?