• Engla2006

Vad kostade ditt bröllop o vad betalade du för?

Nyfiken bara, vi planerar ett bröllop om ca 1½ år.
    Men jag har snabbräknat o får det till iaf 70.000:-
    Vissa har jag sett som räknat på ca 15-20000, ju billigare desto bättre. Men undrar vad som ingått i erat bröllop. Jag skulle vilja hyra nån fin gård eller restaurang med catering. Köpa klänning till mina tärnor osv.
    Hoppas nån vill/kan ge mig ett svar

• Svar på tråden Vad kostade ditt bröllop o vad betalade du för?
  • sokkerstruten

Ja våra kostnader ser olika ut helt enkelt och av en anledning tror jag...
    för 75 pers!

Mat tre rätters (av serveings peronal) 80.000
    ingår: Brudskål, godis och förfriskningar, Tre rätter, tårta, dekoration gjort av floristen, servering, städning, dekoration av andra lokalytor, fri bar, vin till maten. (udnerbara lokaler, med mysiga brasor, och utsikt över sjön!)

Transport: 4000
    Fotograf 5000
    Håruppsättning 2000
    Brudbukett 2000
    corsage*2 600
    tärnblomma 500
    Vigselring 11000
    Putsning av förlovningsrinar 800
    Tärnklänning 1500
    Min klänning 9000
    band 9000
    Favours special bestälda m&ms med datum och våra namn på i små silver burkar, och placeringskort hållare. 2600
    smink 1000
    skor*2 2000
    underkläder 1000
    sambos udnerkläder 500
    sambos kläder 2000-3000
    Bröllopssvit på herrgården 2750 inkl frukost.
    = 136250 kr

Transport för gäster? vet inte än..
    Trycksaker, vet inte riktigt än än...

Som sagt vi har inte köpt något av detta än förutom ringen! Klart om man kan få det billigare men ändå få precis som man vill ha det, så är det ju bara bra! Tex klänningen...

stinakina skrev 2008-03-05 13:16:18 följande:
    Som sagt:Mat 14000Alkohol
    7000Trubadur
    4000Transport till och från kyrkan GratisLokal gratis (ev ett par hundra för porslin)
    Fotograf (bröllopspresent)
    Håruppsättning 1500Brudbukett,
    coursage,2tärnbuketter, gerbera och vita rosor(till bord och tårtdekoration) max 2000
    Vigselring 2000
    Putsning och gravyr förlovninigsring 400
    Tårtor 1000
    Två tärnklänningar 800
    Hyr kläder 3000

Detta blir 35700:-Hittils har jag inhandlat dekorationer till lokalen, tiara, underkläder, skor, brudväska, papper, band, stämplar osv till inbjudningar, vigselprogram och festprogram.Gästbok, favours mm mm för 4700 å är vi uppe i 40 400:-Jag har lite saker till på min inköpslista, bla en IKEA sväng som kommer att kosta 1000:-Påsar/askar till favours 500:-Samt sizoflor 595:-Sa; ca 42 500:-Vi ska ha "betalbar" och räknar med ca 4000:- INSå vi kommer enligt mina beräkningar att landa på mindre än 40000:-
  • sokkerstruten

Jag håller med dig absolut! Har man inte dom pengar så har man inte inget konstigt med det, herregud vem har flera 100.000 kr att bara hosta upp så där, det ÄR mycket pengar..!

Men med våra spar pengar tillsammans så kommer vi upp i dom summorna, till bröllopet. Men sen är vi luspanka! :) Men eftersom vi bor utomlands just nu så och min sambo tjänar rätt bra och vi får får hushåll och bil m.m batalt så har vi möjligheten att lägga undan mycket när vi är här, som senare kommer gå till handpenning hus m.m..

Jag hade inte tänkt att det skulle rusa iväg så heller men när min blivande ville lägga mycket pengar så rycktes jag med ganska bra!

Och festen kan lika gärna bli världens tråkigaste även om man lägger massa pengar på det och tvärt om, om man inte lägger pengar på det! Allt hänger ju på vilka som är där och vad det är för stuk på middagen/festen! Men med tanke på vilka som kommer så tror jag inte att det blir tråkigt, ialla fall för den som inte gör det tråkigt!:)

stinakina skrev 2008-03-05 18:01:52 följande:
    Sokkerstruten!Vi har inga pengar på banken, vi har fullt upp med att rusta det hus vi köpte förra året, vi är växelvis föräldralediga och vi spar och gnetar allt vi kan...Vi var på bröllop i fjol, festen hölls på en herrgård, där var det trerätters middag, tårta i flera våningar, allt hade planerats och fixats av andra än brudparet, de hade färdigtryckta inbjudningar, ingen personlig prägling på nåt (förutom placeringskorten...som JAG skrivit)Det kostade skjortan, och inte var deras bröllop nåt märkvärdigare, eller finare än nåt annat "enklare" jag varit på....snarare tråkigare!!Så att spendera en massa pengar (som VI inte har i allafall) behöver inte vara likvärdigt med att det ska bli en lyckad fest!!En fest som är lyckad beror till 95% av gästerna och upplägget tycker jag...inte hur mycket man spenderar!!
  • sokkerstruten

hehe sen är jag väl lite naiv oxå... har inga barn eller hus. Så man har ju bara sig själv att tänka på än så länge. Det blir ju annorlunda sen när man blir mamma och en är hemma, då får man ju som alla andra vända på verrenda krona för att få vardagen att gå ihop!

stinakina skrev 2008-03-05 18:01:52 följande:
    Sokkerstruten!Vi har inga pengar på banken, vi har fullt upp med att rusta det hus vi köpte förra året, vi är växelvis föräldralediga och vi spar och gnetar allt vi kan...Vi var på bröllop i fjol, festen hölls på en herrgård, där var det trerätters middag, tårta i flera våningar, allt hade planerats och fixats av andra än brudparet, de hade färdigtryckta inbjudningar, ingen personlig prägling på nåt (förutom placeringskorten...som JAG skrivit)Det kostade skjortan, och inte var deras bröllop nåt märkvärdigare, eller finare än nåt annat "enklare" jag varit på....snarare tråkigare!!Så att spendera en massa pengar (som VI inte har i allafall) behöver inte vara likvärdigt med att det ska bli en lyckad fest!!En fest som är lyckad beror till 95% av gästerna och upplägget tycker jag...inte hur mycket man spenderar!!
  • stinakina

Sokkerstruten:

Nog känner jag i bland att va f*n, vi tar av huspengarna och lägger ner allt slit :-P med bröllopsplanering och låter nån annan fixa allt.

Men jag är nog lite snål också, vill ju att huset ska bli snyggt med...och jag känner att även om det är "once in a lifetime" att gifta sig (för oss iallafall) så ska vi ju kunna leva sen också, efter bröllopet menar jag!!

Sitter ju själv och trånar efter ringar i 20 000:- klassen, men inser att det skulle se ovanligt lustigt ut bredvid min "enkla" förlovningsring, jag har kollat in klänningar till leda, beställt den ena efter den andra (i huvudet) men bokade ändå en som jag tyckte jag passade fint i hos uthyraren...

Kan tillägga att på det "fina" bröllopet vi var på i fjol tog dom 50 kronor i baren...(tror det hade med själva stället att göra) vi tar en tjuga, skulle iofs kunna bjuda på alkohol hela kvällen, men vi tar tacksamt emot en slant som kan täcka nån utgift...trubaduren tex...

Handen på hjärtat, HADE jag en massa pengar liggandes skulle jag nog spendera jag med, men jag skulle trots detta nog göra det mesta själv, det är väl mitt kontrollbehov som styr sånt antar jag

• sokkerstruten

Stinakina:

vi valde rätt rakt av mellan hus och bröllop. (var på visningar å så ..) Men vi körde på bröllop i stället. Vi har en bra lägh (3a) i stan och kände inte att det var nödvändigt med ett hus, bara för att man ville ha ett. Det kanske var bra för ja just nu är vi ju inte i sverige, hade varit tråkigt med ett hus som vi precis hade köpt som vi var tvunget att lämna och hyra ut till någon annan under tiden. Jag är rätt noga med inredning och annat i mitt eget hem så jag skulle oxå vilja ha det fint hemma, som sagt ni ska ju bo där längre än vad er bröllopsdag varar!

• blivande fru carlsson

vi räknar med att vårt bröllop landar runt 150.000-155.000kr
    Då ej inräknar fickpengar till bröllopsresan.
    Vi har önskar oss presentkort på resebyrån där vi bokat resan. Vi hoppas att vi inte behöver lägga ut så mycet utöver dessa 150.000 kr.

Lokal, mat, fri bar ca 63.000kr
    Bröllopsresa 50.000 kr
    Musik 1.000kr
    Vigselring 16.000kr
    Käder till båda,hår 9.000kr
    Bukett,dekoration, gästgåvor m.m 4.000kr
    Fotograf 12.000kr
    = 155.000kr

• blivande fru carlsson

Oj glömde säga att vi har 100 gäster!

• lillP

ni verkar ha fått ett väldigt bra kuvertpris!

blivande fru carlsson skrev 2008-03-05 19:01:33 följande:

Oj glömde säga att vi har 100 gäster!
  • Engla2006

OJOJ...jag har som sagt ett tag kvar till mitt bröllop, men inser ju att jag får nog spara en del pengar. har en budget på 80000...pkus tillskott av mina föräldrar. Vill kunna lägga så mycket pengar man behöver men ändå inte kasta iväg dom. Har kollat ut klänning till mig 2 brudtärneklänningar o 3 näbbklänningar, frakt o uppsytt efter mig för under 5000 kr, jätteglad e jag för det. Har svårt att bestämma mig för om man ska hyra lokal o fixa allt själv eller leja bort det till viss del...lurigt det där

• Engla2006

va tvungen å kolla igen, o jag får det till max 3700..för alla klänningar. Fotograf o så, har sett att det varierar en hel del, mellan 5-15000... undrar lite vad det e för skillnad, givetvis olika priser hos olika fotografer o så

Svar på tråden Vad kostade ditt bröllop o vad betalade du för?