• nikan

    Måste sluta nu. Är det bara jag kvar med lasten m stort L???

    Är jag den enda här som fortfarande tillhör rök-släktet. Känns så,verkar mest vara bantning här. Skulle vara "kul" om det fanns nga fler med denna eg äckliga vana som verkligen vill sluta. Så vi kan peppa,gnälla,tipsa om sätt som funkar, lyckas el misslyckas.....ihop. Min sambo har vid det här laget(och mängder av nikotinhjälpmedel...)snart gett upp hoppet om att jag ngnsin ska lyckas. Skulle vara kul att visa honom(och mig)att det faktiskt går.Ngn som vill hoppa på?

  • Svar på tråden Måste sluta nu. Är det bara jag kvar med lasten m stort L???
  • matildaochniklas

    Jag är inte rökare men vill iaf önska dig ett stort Lycka Till!!!

  • IdaÄlskarLennart

    Hej, kul att du försöker sluta röka.
    Jag slutatde röka för 4 månader sen ungefär.
    det är så skönt att vara rökfri.
    jag ska ge dig lite tips och hoppas att de hjälper =)
    jag försökte själv sluta flera gånger innan jag lyckades.

    detta har du att se framemot (de kan peppa dig):
    * om ett år kan du fara utomlads för pengarna du sparat in.
    * din hud får mycket finare färg
    * din röst kommer bli klarare och finare
    * om du röker ca 20 gånger om dagen i valiga fall och de tar ca 3 minuter att röka varje gång så kommer du att tjäna in ungefär 1 timme med tid varje dag att spendera på planering till bröllop eller spendera tiden på din blivande man =)
    * du slipper gå ut i kylan
    * du lukat godare om du slutar
    * du blir gladare då begäret lägger sig.
    *du får ökad självkännsla å självförtroende eftersom du har LYCKATS !! =)

    det finns en hel del annat åxå att se framemot.
    men ska jag nämna allt de så får jag sitta har till imorgon och skriva. nu ska du få lite tips på hur du kan lyckas.
    men de krävs att du verkligen vill lyckas för annars kör de ihop sig direkt.

    Du måste fimpa allt på en gång. de hjälper ju inte att du tar ett bloss bara ibland som vissa säger "ett bloss skadar ju inte, de lugnar ju bara ner mig" nej, de är fel, helt helt fel !! de är tvärt om, du blir bara ännu mer sugen eftersom du retar din kropp med att ta ett bloss. tar du ett bloss då är du tillbaka på ruta ett igen .. då är det bara att börja om från början.

    nått som jag blev lite förvånad över då jag läste om det var attett rökbegär håller bara i sig i ca 3 dygn. så när du har varigt rökfri i 3 dygn så är de mäst vanan som sitter kvar.
    efter tre dagar utan nikotin så tränger gifterna ut ur kroppen.
    tredje dagen börjar du känna starkare lukter och maten smakar mer =)

    men eftersom att rökbegäret varar i tre dagar så vet du att tredje dagen är värst eftersom att de är då allt som sakt tränger ur kroppen. tredje dagen känns nästan olidlig (jag är ärlig med dig, hoppas du inte skrämms).. du kommer nästan känna dis sjuk.. typ som när man har feber. ena sekunden svettas man, andra sekunden fryser man. ibland skakar man. men håll ut !!

    Ett röksug varar bara några få minuter 1-5 minuter ungefär.
    de kan du härda ut.

    blir du "för" röksugen , så du knappt kan hålla dig. ta då av dig kläderna å hoppa in i duschen. de gör att kroppen slappnar av och fort glömmer du rökandet =)

    håll munnen sysselsatt genom att tugga tuggummi eller liknande, de stimulerar hjärnan och dessutom så kanske du inte känner dig röksugen lika ofta.

    skriv mycket eller köp en liten stressboll eller något att hålla händerna sysselsatta med =)
    du är van att hallå i en siggarett så därför är de bra att hålla igång händerna med annat för att de inte ska kännas "tomt".. sätt en penna mellan fingrarna .. (?)

    om du blir röksugen kan du trumma med fingrarna precis vid tinningen och blunda å tänka på det du mest tycker om å hippsvipps så glömmer man siggaretten man nyss har tänkt på ;P

    det viktigaste är ju att du är stark nog att dra tillbaka dig själv i kragen då du känner att du vill röka !

    det går alltid mycket lättare att sluta då man känner sig duktig som klarat det hittills om du förstår hur jag menar.. så därför ska du få ett till tips som har funkat för mig och många jag känner. kanske låter de dumt.. men men...
    sluta inte röka när ditt paket är tomt .. då kommer du som van rökare att bli tokig av stressen på att "du måste köpa nya" även om du ska sluta, en vanesak då man rökt länge. därför ska man alltid sluta röka då de finns någon sigg kvar. duy vet att paketet ligger där de alltid brukar, det finns siggarettar att falla tillbaka på, men för varje minut som går kommer du känna dig lyckad, stark och duktig som kan låta bli siggaretterna som du har i fickan, väskan eller vart du har dom. ju mer stålt du känner dig, ju lättare är det att låta bli.
    om du istället slutar när paketet är tomt så har du som jag skrev vanan kvar att du måste köpa nya.... det kommer att vara ett omedvetet stressmoment i ditt försök att sluta röka. du har inte "låtit bli" dom siggen du har å har därför inte lika mkt att känna dig stolt över. detta låter säkert skit konstigt. men det är sant. till och med en tjej på apoteket berättade detta för mig ...

    när dina kompsiar röker i ditt sällskap, se de bara som en styrka av dig att låta bli.. prata mkt medans denne röker så tankarna kommer bort från ciggaretten =)

    allt hanlar ju om styrkan att klara av det =)
    jag önskar dig verkligen all lycka =)
    jag vet att du kommer att klara det ..
    jag lovar !
    ge det bara en ärlig chans.

    efter en vecka kommer dina röksug att vara så korta att dom inte alls är något problem att stå emot.

    om du är en sådan som "inte klarar av" att sluta med feströkandet så lovar jag dig att efter en månad utan cigg har gått så kan du feströka å dagen efter inte alls vara sugen. detta vet jag av egen erfarenhet =)
    men låt de gå en månad för att vara säker =)

    good luck ..

    hoppas jag var till någon hjälp.

    man kan eventuellt tugga nikotintuggummi, men du förlänger bara plågan att bli av med begäret då å hela processen att bli rökfri förlängs =)men jag erkänner att jag tuggade nikotin tuggumi den första kvällen (slutade på eftermiddagen) och tog ca: 2 tuggummin på hela dagen där efter =)

    mitt sista tips. sluta på etermiddagen för att plågan på morgonen blir inte lika hemsk då .. å första dagen känns ju inte så lång eftersom att de bara är några timmar från efter middagen till sängdags =)
    å det kan ju vara skönt med en "kortare dag" först?? eller??


    nikan skrev 2008-02-26 23:29:05 följande:
    Är jag den enda här som fortfarande tillhör rök-släktet. Känns så,verkar mest vara bantning här. Skulle vara "kul" om det fanns nga fler med denna eg äckliga vana som verkligen vill sluta. Så vi kan peppa,gnälla,tipsa om sätt som funkar, lyckas el misslyckas.....ihop. Min sambo har vid det här laget(och mängder av nikotinhjälpmedel...)snart gett upp hoppet om att jag ngnsin ska lyckas. Skulle vara kul att visa honom(och mig)att det faktiskt går.Ngn som vill hoppa på?
  • Too Be  gift nu

    Nikan

    Lycka till med att bli en icke-rökare - jag vet själv hur svårt det är!

    Första gången jag slutade höll jag uppe i 8 månader och var sugen så fort jag såg någon tända en ciggarett.

    Nu är det 1år och 4 månader sedan jag blev en icke rökare för gott.
    Jag läste Allen Carrs "äntligen ice-rökare för kvinnor" coh den är kanonbra. Poängen med boken är att du ska sluta utan några nikotinprodukter och han tar upp det som pågår i huvudet istället.
    Rekommenderar verkligen boken!!

    www.adlibris.se/product.aspx

  • MariaNyckelpiga

    Lycka till!! Jag slutade för nästan exakt 2 år seda, efter mååånga misslyckade försök. Så det går! Det som funkade för mig var att sluta helt tvärt utan hjälpmedel. Lite mer abstinens, men mycket kortare tid. Det värsta är över på ett par -3 dagar, sedan är det bara viljan som ska vara stark!

Svar på tråden Måste sluta nu. Är det bara jag kvar med lasten m stort L???