föräldrar som betalar
Ni som har föräldrar som betalar/betalat har de tagit lån för det? surfat runt lite och många som har föräldrar som betalar har även haft "lyxiga" bröllop, och jag undrar nu hur dessa föräldrar har haft råd?
Ni som har föräldrar som betalar/betalat har de tagit lån för det? surfat runt lite och många som har föräldrar som betalar har även haft "lyxiga" bröllop, och jag undrar nu hur dessa föräldrar har haft råd?
Håller med!!
Efter 11 år är det min tur skrev 2008-03-02 19:15:55 följande:
Mina föräldrar ville lägga 10 000kr och svärmor frågade om hon fick bidra så hon lägger lika mycket..
Det är individuellt men det är inga lånade pengar de bidrar med.
Det första våra föräldrar sa när vi berättade om bröllopsplaneran (ja efter grattis och sånt) var att de skulle sponsra en del.
Självklart blev vi glada över detta, alla gåvor är välkomna!
Vad vi känner är jobbigt är att ingen av våra föräldrar har sagt hur mycket. Och det känns lite pinsamt att fråga, för man vill ju ändå veta.
Jag ser pengarna vi fick som en gåva som mina föräldrar ville ge oss, för att de tyckte det var roligt att få bidra, lite från den gamla traditionen med att få gifta bort sin dotter (även om jag är vuxen och klarat mig själv många år och de därför inte gifter bort mig i den gamla meningen) men utan inblandningen och utan några som helst krav åt något håll. Mina föräldrar var väldigt noga med att de inte la sig i någonting i planeringen som motkrav för pengarna utan de var en ren gåva, till glädje för oss och dem.
Så det var en ren överraskning från deras sida att vi fick pengar, jag hade aldrig någonsin begärt några från dem.
har ni som får pengar ifrån föräldrarna syskon? Jag menar de måste väl ha lika svårt att spara ihop 30´ som en annan (om man nu inte är rik..)
Jag har syskon och mina föräldrar betalade ungefär lika mycket när min bror gifte sig. Om föräldrarna betalat tusentals kr för barnens bröllop så har de väl antagligen hyfsad ekonomi från början med en hel del sparande, jag tror liksom inte så många sparar ihop så mycket på bara några månader.
De är väl upp till var och en om man får/ tar emot pengar till bröllopet.
Tycker det är fel att gnälla på dem som får ett bidrag av sina föräldrar...
Själv får vi 50 000 kr av min familj, plus en slant av hans. De är egna företagare och har råd, men vi hade ju gift oss ändå även om vi inte fick ett bidrag....
Min familj kommer att bidra en hel del, men det är sparade pengar. De har nog alltid tänkt bidra till mitt bröllop. Mina blivande svärföräldrar bidrar något mindre, men mycket efter sina förutsättningar. Vi skulle absolut inte ta emot pengar som de inte kan vara utan!
Vi får 30 000 kr av mina föräldrar till vårat bröllop. Samma summa som de har gett till mina böder när de gifte sig och varit uttalat länge från deras sida.
De har tidigare sålt sitt hus och köpt lägenhet, därifrån kommer pengarna.
Våran budget baseras på egna sparade pengar och deras, för att få det bröllopet vi vill ha. Men mina föräldrar har även sagt att vi använder pengarna på det sätt vi vill, tex om vi gift oss på Arlanda och spenderat allt på en resa hade det varit ok! Vårat val.