• L 76

Snål tärna

Jag vet inte vad jag skall göra med min tärna. hon blev jätteglad när jag frågade henne om hon ville vara min tärna men nu när jag vill ha en bestämd färg på klänningen är hon tjurig och menar att hon tycker hon kan låna sina andra väninnors tärnklänningar som inte alls är i färg med vårt tema.

jag t om erbjöd mig att betala hälften men då var det bar : usch jag gillar inte grönt o passar inte i det!

och det tror jag visst att hon gör för hon är i samma färg som mig (hud o hår). jag vet inte vad jag skall göra, jag är jättebesviken på henne

vill gärna ha råd....

• Svar på tråden Snål tärna
  • PennyJenny

Jag tror inte att det är så lätt att vara tärna alla gånger. Menar, en del vill att tränan ska bestämma klänning själv och betala själv, andra brudar vill bestämma hela vägen över tränans klänning och ser det för självklart att betala den. Andra har en mix av det. En del brudar ser det som att tärnan ska "offra" sig för vännens stora dag, medan andra ser det som en ära att tärnan vill ställa upp.

Menar, det är nog inte så lätt alla gånger för tärnan att veta när det finns så många sätt att se på det från brudens håll. Och jag tror inte alls att det är så lätt för någon som tackat ja till att vara tärna att helt plötsligt bara säga nejtack för att det strula med klänningsvalet. För hur hade ni reagerat om tärnan kom och sa det, troligen blivit ganska sura. Det är inte alla gånger så lätt att behaga.

• 26maj2007

då tycker jag att du gör så att du betalar hennes klänning och blommor.

hår och smink får hon stå för själv.

• Bauti

L 76
    Jag hade bara elefantgräs och guldpärlor som var påträdda på stråna. Se mitt album:

• Augusti080808

Vi har erbjudit oss att betala det som överstiger 1000:-
    Det va helt okej för min tärna.

• L 76

hur gör man för att se andras album?

• Augusti080808

Jag har inte haft en tanke på hår o smink för min tärna.
    Det hoppas jag hon betalar själv. Givetvis betalar vi alla blommor.

• Smilgot

jag skulle inte vilja bli påtvingad någon klänning som jag inte trivts i så spelar det ingen roll vem som betalar, usch hela min dag/kväll hade varit förstörd om jag inte trivts

Mina tärnor får bestämma helt vad dom vill ha bara dom är någorlunda lika

har bara läst ts

• Ester W

När jag var tärna till min bästa kompis, betalade jag min klänning (som hon hade valt), sminkning, håruppsättning mm.

• Pingi

Du har inte funderat på att beställa en tärnkläning från kina? Billigare, så man kan ta hela kostnaden eller så blir det mindre för henne att betala. kankse kan vara en kompromiss?

• Höstbrud-07

Jag tycker man ska betala det för tärnan som går utöver att vara vanlig bröllopsgäst. Jag betalade sjävklart för min tärnas hår och smink hos salongen där vi var, jag ville ju ha med henne där och att hon också skulle få hår och smink fixat av ett proffs. Men jag hade inga synpunkter på klänning alls så hon valde det helt själv och betalade ju därför själv.

Men jag tycker det är fräckt att mena att tärnan ska betala massa pengar på ens bröllop bara för att hon fått ett hedersuppdrag, hur vet man att tärnan har kanske flera tusen att lägga ut på ens bröllop vilket det ju faktiskt kan gå på med klänning i viss färg, skor, present osv och sen ofta möhippa utanpå det.

• brud 070607

Etikettsreglerna säger att tärnan betalar själv såvida man inte har specifika önskemål. Mina två tärnor har varit ute och köpt likadana klänningar och det enda direktiv som fanns var två möjliga färger och den övergripande klädkoden. Jag hade aldrig krävt att de skulle gå på brudbutiken och handla för flera tusen och det behövdes inte heller.

Fick ett MMS från provhytten och de var skitsnygga. :)

Vi räknade ut att det bröllopet vi var på innan jul där min sambo var marskalk kostade oss ca 6000 kronor med frackhyra, reskostnad, bröllopspresent, möhippa, svensexa etc. Det är fruktansvärt mycket pengar men för de pengarna har man faktiskt väldigt roligt.

Tycker att din tärna kan gilla läget och sträcka på sig för att hon fått uppdraget. Om det är ekonomin det hänger på så kanske ni kan leta en låneklänning ihop som passar eller köpa en billigare klänning.

• Höstbrud-07

Det känns som att väldigt många av ämnena i trådarna här dyker upp hos Magdalena Ribbing.

www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=747229

Jag blir helt matt vid tanken på att någon skulle be sin tärna betala 4000 för en tärnklänning...

• brud 070607

Nej, jag skulle aldrig kräva av mina tärnor att de köper klänning för 4000 spänn. De får betala hur mycket eller hur lite de vill och jag litar på deras goda smak.

Svar på tråden Snål tärna