• L 76

Snål tärna

Jag vet inte vad jag skall göra med min tärna. hon blev jätteglad när jag frågade henne om hon ville vara min tärna men nu när jag vill ha en bestämd färg på klänningen är hon tjurig och menar att hon tycker hon kan låna sina andra väninnors tärnklänningar som inte alls är i färg med vårt tema.

jag t om erbjöd mig att betala hälften men då var det bar : usch jag gillar inte grönt o passar inte i det!

och det tror jag visst att hon gör för hon är i samma färg som mig (hud o hår). jag vet inte vad jag skall göra, jag är jättebesviken på henne

vill gärna ha råd....

• Svar på tråden Snål tärna
  • Jenniecarlsson

Vi har betalat tärnans klänning, och den kommer hon få behålla efter bröllopet. Hon får dock "bara" den och ingen present som många andra köper till sina tärnor. Tycker att 1500:- som klänningen kostade är en rätt fin present. (Bild finns i mitt galleri)

• förväntansfullbrud

Kan ni inte köpa klänning till henne som hon lånar och sen kan ni ju sälja den vidare. Mina tärnor räknade inte alls med att vi skulle betala deras så blev glatt överaskade när vi sa att antingen får de låna klänningarna och vi kan sälja de vidare eller så köper dom de för halva priset.
    Om jag skulle va tärna skulle jag personligen inte räkna med att få min klänning betald. Hoppas att det löser sig för er.

• ToU

Jag gav min hedersdam fria händer eftersom hon fick köpa sin outfit själv, men jag sa två tre färger som jag önskade att hon hade. Hon i sin tur, frågade och kollade hela tiden vad jag tyckte om det hon valde. Resultatet blev jätte-fint! :D Jag tycker att det är viktigt att tärnan/hedersdamen trivs i det hon har på sig. Jag kände inte heller att jag kunde begära av henne att köpa en klänning i en färg hon inte gillade, men gav henne som sagt nga förslag på vad jag önskade. Men om ni nu betalar för hennes outfit så borde ni ha ganska mycket att säga till om! Tycker också det låter konstigt att hon inte försöker kompromissa på något sätt?... :O Hoppas att det löser sig till det bästa, och måste faktiskt hålla med sowa65 om att caffelatte ihop med champagne låter riktigt snyggt! :D Om nyanserna stämmer vill säga.

• fabulous

är det ens bästa kompis som gifter sig å hon vill att man ska bära en grön klänning så får man väl "offra" sig lite även om man tycker att man passar mindre bra i den färgen! jag hade absolut gjort det för min kompis, det e ju hennes dag!

• Disan

ja när jag fråga min bästa vän om hon ville vara min tärna blev hon överlycklig men tog nog för givet att jag ska fixa kläder.. kan inte riktigt med att säga till så nu får det bli så men då får hon ju följa oss.. däremot så har vi inte tänkt ge varken brudtärna eller marslk presenter utan vi kommer bju på restaurang efteråt och bju dom som hjälpt till på vårt bröllop och innan i planeringarna.. brudtärnan har så fullt upp med barn å hus och jobb så hon kan inte hjälpa mig nåt förrän just den dagen så de känns som om andra gör så mycke mer för oss under flera månader och dom vill vi oxå ge nånting till.

• jennysnartfru

När man väljer sin tärna får man nog vara tydlig med vad det är för slags bröllop man vill ha osv. Min tärna och jag pratade igenom klädbiten för hennes del och vi tittade på allt från hyrklänning till H&M och till riktigt dyra klänningar, i början skulle jag betala hälften men sen hittade hon drömklänningen som hon fick av sina föräldrar. Vi kom överens om jag inte skulle betala den, men att det kanske inte skulle bli en typisk tärnklänning som man använder en gång i livet. Så det blev en cocktail klänning, ursnygg och hon trivs i den och den är i hennes älsklingfärg-röd. Vi har rött som färgtema men följer inte det slaviskt. Kan tycka ibland att man överdriver det här med färgtema. Våra tryckaker är i vitt så det enda röda inslaget finns i våra blommor plus tärnans klänning men det vara ju bara en slump. Man står ju inte och faller med om tärnan inte vill ha sin klänning i ett visst färgtema.

• lycklig78

Jag ångrar nog att jag ska ha tärnor. Det är ett evinnerligt tjaffs om klänningar. Speciellt då de har så olika smak. Ser ut som jag får betala alltihop, eftersom jag valt just grönt.

Jag kräver inte att de har någon speciell frisyr eller make up, därfär tänkte jag inte betala för det.

• bruden08

Jag tycker nog att tärnorna kan stå för sina klänningar själva, man kan ju faktiskt säga ifrån att man inte vill var tärna svårare än så är det inte.

Skulle jag vara tärna skulle jag se det som en självklarhet att jag betalade den själv.

GIVETVIS FÅR MAN KOMMA ÖVERENS OM VAL AV MODELL OCH SÅ SÅ BÅDA BLIR SKAPLIGT NÖJDA.

• brudullis

jag tycker inte att tärnan ska behöva betala för något MEN dom får ta den färg man bestämt!

vi bet klänning skor frisyr och blommor till vår tärna, men hon fick inte bestämma färgerna

• L 76

hej allihopa, tack för allt gensvar jag fått!

jag är nog av samma tanke som "bruden08"
    "Jag tycker nog att tärnorna kan stå för sina klänningar själva, man kan ju faktiskt säga ifrån att man inte vill var tärna svårare än så är det inte."

och "fabulos" om att offra sig för sin bästa kompis.

nu är det så att min tärna hittat en klänning som var grön thaisiden av en annan vännina till henne, så nu verkar det som att det går bra med grönt iallafall :)

hon är lite nyckfyll men är o andra sidan en jättebra kompis som blev jätteglad över att jag frågade. hon är väldigt snål i alla lägen men det är väll bara henner sätt .....

nu skall vi bara kolla om nyanserna passar ihop :)

BAUTI, vad hade du för färg i din brudbukett?

Svar på tråden Snål tärna