• bantaren

Vilken diet är bäst?

Vilken är den bästa dieten? Har hågon något tips? Vilka dieter har ni provat med framgång eller utan? Var inne på www.viktvakten.se och tittade och jämförde men vet inte vilken jag skall välja. Det finns ju hur många som helst att välja mellan. Vilken är bäst? / Villrådig.

• Svar på tråden Vilken diet är bäst?
  • bantaren

Men alla dessa dieter finns ute i affärerna att fritt köpas av vem som helst utan åldersgräns. (Vilket jag kan tycka att det vore lämpligt) inga dieter till personer under 18 år kanske?!
    Prcis som med cigg.

• tonårsmorsa

Bantaren:
    Tyvärr så är det ju så att de finns tillgängliga för vem som helst. Men istället för att rekommendera dessa dieter till människor jag aldrig träffat vill jag försöka uppmuntra till bättre vanor (som ingen mår dåligt av). Kan tillägga att jag arbetat med dietkost.

• bantaren

Medberoende....

Visst, men vad som är intressant med dieterna är att man går ner i vikt på ett ganska hälsosamt sätt jämfört med andra alternativ (som jag inte nämner för din skull).

• tonårsmorsa

Att kalla en lågkaloridiet för hälsosam är att ta i. Möjligen att man kan påstå dem vara mindre ohälsosamma än andra svältdieter (typ flygvärdinnebantning), eftersom det tillsatts vitaminer och mineraler i pulverdieterna.

Tycker ändå att det är bättre att rekommendera folk att skaffa sig goda vanor man kan leva med resten av livet. Man vet ju faktiskt inte vilka man pratar med när man befinner dig på ett öppet forum. Risken finns att när det rekommenderas en lågkaloridiet så är det till en person med ätstörningar.

Vore bra om alla tog ansvar för varandra!

• bantaren

Kom igen nu! De som har ätstörningar är mycket mer avancerade i sitt missbruk/sjukdom än en pulverdiet.

Dessutom har jag nog av att ta ansvar för mig själv.
    Jag tänker inte ta någon annans ansvar!

• Balinda

pulverdieter kan ju fungera om man snabbt vi gå ner i vikt och svälta sig själv under en tid, men vad tror ni händer när man börjar äta som vanligt igen. jo kroppen skriker efter fett och det är i stort sett det enda den tar åt sig i det du äter. detta innebär att du snabbt går upp dina kilon plus några till.
    vill du gå ner i vikt.. ja då får man ändra vanor, kanske motinera lite mer, äta regelbunden varierad kost. Man kan inte äta godis och kaffebröd för ofta. Någon gång kan man unna sig det. Undvik allt för feta såser. Lyxa till det någon gång i stället.
    Jag gick ner 16 kg på detta sett och har nu i feb hållt samma vikt i två år.
    Det finns inte en enda seriös dietist som skulle rekommendera ett pulver diet!

• Balinda

ja då gör jag det för det är inget bra sett att gå ner i vikt på och det tror jag nog dem allra flesta förstår..
    jag tror alla jag känner har provat en gång och alla med samma resultat.
    det finns även en mängd undersöknigar i samma tidining där man talar starkt emot pulver, det har varit massor med program på tv där man talar om att det t o m är farligt.
    du får gärna testa och göra vad du vill med pulver men att det e fungerar långsiktigt ja det är ren fakta.

• bantaren

Balinda:
    vem har sagt att man skall gå på diet någon längre tid? Det var tal om att ta en pulverdiet (eller någon annan diet för den delen, det finns hur många som helst, titta på viktvakten.se )så man kom igång med viktminslningen. Inte att använda på lång sikt! Det tror jag nog du också förstår....

• fiffinurlig

Rent fysiologiskt så funkar det inte alls så att kroppen "skriker efter fett" efter en pulverdiet.. Jag man går upp ett par kilo när man börjar äta eftersom glykogendepåerna fylls på igen med vatten.
    Men faktum är att om du behöver säg 2000 kcal för att stå still i vikt så går du inte upp i vikt efter en pulverdiet om du håller dig till dina 2000 kcal om dagen eller mindre.

Enligt forskningen så håller 60% av de som genomgått Cambridgemetoden (obs bara Cambridge pga. att man får hjälp med livsstilförändring) vikten efter 2 år och 10% av dem som enbart har förändrat kosten håller vikten efter 2 år..Det säger ju en del.

Sen är det ju tyvärr så, vilket otalig forskning visar, att har man en gång varit överviktig och gått ner så går man med största sannorlikhet upp igen. Det är därför forskning numera ägnas åt att komma på ett bra sätt att hålla vikten..
    Anledningen till att man går upp är att man INTE FÖRÄNDRAR vanor
    och har föga att göra med sättet man går ner på..

• fiffinurlig

Jag skulle nog viöja tillägga att det enda jag tror funkar på mycket överviktiga människor år troligen kognitiv beteendeterapi, hypnos, eller varför inte elchocker Jag skulle gärna prova om det betydde att jag slapp kämpa med maten i resten av mitt liv......

• aprill bröllop

Priser på pulver dieter?
    Skiljer det sig mycket i pris på de olika dieterna?
    Jag menar.. det är ju dyrt nog som det är att gifta sig och allt =)

• AoM

Har testat diverse olika dieter men inget har fungerat tillräckligt bra för att jag skulle ha orkat hålla ut.

Numera äter jag var tredje timme, mycket frukt o grönt. Äter fortfarande pasta och ris och bröd med väljer fullkornsprodukter. På tre månader har jag tappat 12 cm i midjan, och jag är ALDRIG HUNGRIG :))

bantaren skrev 2008-01-29 16:57:24 följande:
    Vilken är den bästa dieten? Har hågon något tips? Vilka dieter har ni provat med framgång eller utan? Var inne på www.viktvakten.se och tittade och jämförde men vet inte vilken jag skall välja. Det finns ju hur många som helst att välja mellan. Vilken är bäst? / Villrådig.
Svar på tråden Vilken diet är bäst?