• bantaren

Vilken diet är bäst?

Vilken är den bästa dieten? Har hågon något tips? Vilka dieter har ni provat med framgång eller utan? Var inne på www.viktvakten.se och tittade och jämförde men vet inte vilken jag skall välja. Det finns ju hur många som helst att välja mellan. Vilken är bäst? / Villrådig.

• Svar på tråden Vilken diet är bäst?
  • bantaren

Varför? Man går väl inte ner i vikt med tallriksmodellen? Det kan vara bra att komma igång med viktminskningen med en diet för att sedan ha lärt sig att äta mer åt tallriksmodellshållet. Jag tycker 3-timmarsdieten verkar vara en av de sundaste jag hittat. De går ut på att man skall äta var tjedje timme, 6 ggr om dagen. Då lär sig kroppen att det är ok att förbränna fett. Motsatsen är om man svälter sig, då sparar kroppen på fettet... Läs mer på viktvakten.se

• Linda och Hannes

Snabb-banta suger. Jojo-bantning är t.o.m farligt. Håller med föregående om att det handlar om att äta med måtta och mångsidigt.
    Jag litar på VV:s metod, de har sunda recept och man får äta vad man vill bara det är rätta portioner.
    Man får äta mångsidigt och man blir mätt. Ibland kan det va så att man inte ens ORKAR äta all den mat som ligger på tallriken enligt receptet.

• tonårsmorsa

Tallriksmodellen fungerar också om man vill gå ner i vikt, man fördelar bara livsmedlen olika beroende på om man vill ner i vikt eller hålla vikten.

Kostråd från överviktsenheten vid Karolinska sjukhuset (inkl. tallriksmodellen):
    ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp&a=36608&=sv

Och på denna länk från livsmedelsverket finns en bild hur tallriksmodellen ser ut för den som vill hålla vikten:
    www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

Slutligen en länk med blandade goda råd för viktminskning:
    www.tasteline.com/default.ns

Och som du kan ser så bör man äta var 3-4 timme.

• bantaren

Titta på 3-timmarsdieten och stirra dig inte blind på Tallriksmodellen!

• tonårsmorsa

Om du tittat på de länkar jag lämnade så ser du att även där rekommenderas att man äter var 3-4 timme. Att jag även vill slå ett slag för tallriksmodellen beror på att det är ett bra sätt att få i sig lagom med kalorier (utan krångligt kaloriräknande). För det går inte att sätta i sig vad som helst och gå ner i vikt bara för att man äter var 3:e timme.

• bantaren

jasså?, jag åt precis lite chips vid datorn nu.. trodde man gick ner i vikt då morsan... Funderar på att äta en pizza om 3 timmar. Får jag det?

• fiffinurlig

Tja saken är ju den att det finns hur många rekommendationer som hellst om hur man SKA äta..
    Förr blev man som läkare prickad om man rekommenderade sina överviktiga patienter GI-mat-Nu rekommenderas det av socialstyrelsen..

Jag menade inte att pulverdiet är en långsiktig diet, det förstår väl vem som..?? Men som en kick i rätt riktning funkar det perfekt..Dessutom om jag byter ut mitt kvällsmål mot en pulverdrink, istället för att äta pizza som "bantaren" så är det betydligt hälsosammare...

• tonårsmorsa

Bantaren:
    Ditt utspel är ganska onödigt!

Fiffinurlig:
    Om jag inte är helt felinformerad så har det debatterats om det är rätt att läkare ordinerar GI-kost istället för medicinering med insulin.

Den kost som rekommenderas till diabetiker skiljer sig inte mycket från de rekommendationer som gavs för 20 år sedan. Skillnaden är att man idag är mer medveten om vikten av att välja bra kolhydrater, vilket GI-kost är en bra hjälp till.

Och som jag skrev tidigare så säger jag inget om de som går på diet i samråd med läkare och dietist, men anser ínte att pulverdieter bör diskuteras i ett öppet forum.

• bantaren

Morsan;

Varför skall vi nu hemligstämpla herbalife,nutrilette, allévo,cambridgekuren m.fl.?

• tonårsmorsa
    bantaren skrev 2008-02-02 17:20:09 följande:
    Morsan;Varför skall vi nu hemligstämpla herbalife,nutrilette, allévo,cambridgekuren m.fl.?
    Därför att du inte vet vem du diskuterar med och vilka konsekvenser det får!!!
Svar på tråden Vilken diet är bäst?