• kära Karin

kreativa tips för underbart budgetbröllop

Hej. JAg är helt övertygad om att det går att göra ett underbart bröllop med små medel. JAg skulle vilja komma i kontakt med er som också har den ambitionen. Vi hyr en bygdegård för 3000 kr med allt porslin och glas. Maten gör vi själva (tar gärna emot lyxiga budgettips)och bekanta (som jag har hjälpt på deras bröllop)serverar. Fördrink istället för champagne, vin och sprit från tyskland, bar till sjävkostnadspris och förinspelade band som någon spelar på kvällen. Det svåraste är klänning och smink/hår. Det blir ju faktiskt extra speciellt med proffs som gör smink och hår. Någon som vet någon bra i Göteborg? Jag har svårt att hitta en klänning som passar mig, så jag skulle så gärna sy upp en. Någon som vet någon duktig och billig "sömmerska".
    Vi bygger hus samtidigt, så alla pengar går dit. VI har bestämt att skriva typ: Bröllpspresenter undanbedes, men för den som ändå vill ge en gåva önskar brudparet bidrag till sin efterlängtade utbyggnad. Vad sägs om det? Hur gör ni med föräldrar? Delar ni på kostnaderna med dem? Om det är många som är intresserade av denna länken kanske vi skall göra en medlemsgrupp? JAg vet inte hur man gör.

Hälsningar kära Karin

• Svar på tråden kreativa tips för underbart budgetbröllop
  • Zozo

Blomsterbrud, annars brukar man kunna stâlla in pappers (kuvert) storlek pa skrivaren.. Kan hânda att man maste byta tjocklek ocksa.; men gick det nu var det ju finfint. Annars tycker jag oftast det är enklare med etiketter.

• Bride in England

Nej det menade jag inte. Jag ville bara saga vilken skon kansla det kan vara ibland att inte omge sig med for manga materialistiska ting utan att koncentrera sig pa kanslorna och stamningen. Jag klankar definitivt inte ner pa nagon. Sa det har du fatt om bakfoten. Koncentrera dig nu istallet pa att ge och fa kreativa rad an att klaga pa andras inlagg. Orkar oftast inte med sant har men kande att jag maste fa forsvara mig.

Zozo skrev 2008-01-29 13:43:17 följande:
    Bride in England.; Mja, personligen tyckte jag faktiskt att DITT inlägg var lite stötande.. Som om de som INTE har budgetbröllop skulle gifta sig för "lyxtartors skull"... Suck!Naja, vad jag eg ville säga hade med inbjudningar och pappersarbete att göra. Ta inte för givet att det är billigare att gôra sjâlv utan râkna ordentligt efter. För var del blev det definitivt dyrare att göra själv. (Men roligt var det!)
  • Zozo

Men halla! Bride, jag har alls inte attackerat dig - ta det lugnt. Jag tyckte bara att ditt inlâgg var lite dumt uttryckt och inte särskilt konstruktivt, men nu hoppar vi över det och kommer med fina tips.

• Bride in England

Och jag forklarade mig. Punkt slut.

Zozo skrev 2008-01-29 14:42:49 följande:
    Men halla! Bride, jag har alls inte attackerat dig - ta det lugnt. Jag tyckte bara att ditt inlâgg var lite dumt uttryckt och inte särskilt konstruktivt, men nu hoppar vi över det och kommer med fina tips.
  • tonårsmorsa

Blomsterbrud:
    Gurkört i istärningarna blir jättefint. En annan idé till istärningar är att skiva jordgubbar och frysa in en skiva i varje isbit, eller ett citronmelissblad.

Gurkörtsblommor kan också användas att dekorera sallad med. Andra alternativ till salladen är blommor från krasse, eller bladen från ringblommor.

• Kärlek ger näring åt själen

Ett annat tips är brudbuketten..

För dem som är kreativa och lite fantasifulla (och inte förglömma Romantiska) så kan man åka ut på en sommaräng och be sin blivande att plocka en bukett med sommar blommor. Det kan bli en sådan otroligt fin bukett av blommor för er som gifter er på sommaren. Ett obs bör nog vara att man plockar blommorna på vägen till kyrkan.. för de håller kanske inte så länge. men det är lite fint

Jag läste i tidningen "allt om bröllop" (tror jag det var) att man kunde lägga chilifrukter i iskuberna för att dekorera dem lite häftigt att lägga i drinken

• malous

Ojdå, jag menade det ju verkligen inte som du uppfattade det.

Bride in England skrev 2008-01-29 13:38:21 följande:

Va onodigt! Det hade rackt med den sista meningen i ditt snalla inlagg.
  • Bride in England

Ursakta om jag misstog mig

malous skrev 2008-01-29 19:10:04 följande:
    Ojdå, jag menade det ju verkligen inte som du uppfattade det.Bride in England skrev 2008-01-29 13:38:21 följande:
  • Blomsterbrud

Tonårsmorsa
    Det kan nog bli fint med Jordgubbar oxå...

Skulle nog ha lite större istärningset, kollade ikeas men de tyckte jag inte om.
    Andra förslag?

• Blomsterbrud

Har hittat min gurkört nu, mars-april plantera, blomma juli-augusti.
    Måste få dessa att blommai juni tror ni det funkar?

• Paeonia

Ja, men som jag skrev tidigare så måste du starta tidigare och då är ljuset ett problem så du måste tillföra extra belysning.

Jag skulle så en omgång nuuuu!!!! Och en kanske i mitten av februari.

Paeonia

• Blomsterbrud

Paeonia
    Då är det nog bäst att sätta lite fart och inte sitta här vid bt och hänga

• Paeonia

Ja och mina barn vill nog ha skjuts hem nu........

• Blomsterbrud

Har vi slut på kreativa tips eller vad har hänt????

• Kärlek ger näring åt själen

Jag fick ett tips ifrån en kompis när hon gifte sig så hade de stenar som de plockat tillsammans på stränderna på Gotland på semestern och sedan skrivit dit gästernas namn och glaserat stenen.. på så sätt så fick gästen med sig stenen hem och det var ett fint minne

• Blomsterbrud

Det låter väldigt finns, jag har oxå funderat på det men har bara kantiga stenar här ikring.

Däremot ska jag ha löv mos bordsplacering, skriva med silverpenna på dessa.
    Smidigt att göra samma dag, så inte bladen rullat ihop sig när gästerna kommer.
    Ska prova olika löv innan så jag vet om de håller sig olika.

• Marsaphir Marlean

Ekblad rullar inte ihop sig.

• Blomsterbrud

Med andra ord ligger ekarna illa till på midsommarafton

• GME76   080802

Förstår hur du menar . Det är alltid en större utmaning att lyckas göra ngt riktigt bra med liten budget än med en stor.

Bride in England skrev 2008-01-28 18:08:41 följande:

Jag tror att det ar sa roligt att planera med en liten mindre budget for att man kanner att man inte slosar, och brollopet blir inte for materiellt - man minns VARFOR man gifter sig Atminstone ar det sa for mig. Latt att ga vilse bland finporslin och lyxtartor annars tror jag o inte komma ihag vart det var man skulle egentligen
  • ingenjörsbruden

Om man hyvlar gurka på längden så är det väldigt fint att lägga i vattenskålar med flytande ljus i.

Såg någonstans att man kunde göra islyktor.... kanske knepigt vid sommarbröllop men dekorationen blir iofs "levande" då den töar o rör på sig!

Man häller i bär/gurkört (efter tycke o smak) i dricksglas (ca 4 cm) sedan är tricket att placera ett värmeljus (utan stearin) på lagom nivå.... kanske någon tyngd i värmeljusformen?! Prova i god tid innan så att man kan hitta den ultimata lösningen!!

Dagen innan bröllopet så tar man o meckar ur värmeljusformen o sätter dit ett riktigt värmeljus. Liten gnutta varmt vatten borde göra susen. Ev kan man tar man även ur iskreationen ur glaset så slipper man meka med det sen.

På bröllopsdagen placerar man i god tid ut IKEAS billiga vas för 15:- och lägger i 2-3 gurklängder (hyvlade!! :)) Lite innan alla går till bords så placerar man ut iskreationerna o tänder ljusen!!
    Billigt, snittsigt men lite mekigt! :)

Svar på tråden kreativa tips för underbart budgetbröllop