• brudullis

utan barn men folk reagerar....

Vi har skrivit på inbjudan :
    barnen är vår största gåva men efter vigseln får dom stanna hemma och sova....

men släkten tycker de är hemskt att barnen inte får vara med, men de är de att vi är 40 gäster och skulle vi bjuda alla barn blir vi 86...det går inte....

varför reagera så...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-23 14:38
    sen har jag en faster som ringde idag....dom åker 40 mil sen ska dom viddare på sem....så dom undrar får barnen vara med....

vi vill ha barnfritt....var drar man gränsen

• Svar på tråden utan barn men folk reagerar....
  • Malin84

Vi har oxå skrivit barnfritt på inbjudan och första frågan blir då: "Hur gammal är man när man är barn"?
    Sen får vi höra av min moster att hon och min kusin börjat planera övernattningen. Min kusin är 14. Jag anser att dom är barn!!

Ingen vill förstå att det är barnfritt.
    Anledningen att vi vill ha det så är för det första att vi själva inte har några barn. För det andra ska vi ha fyra-rätters middag och hur många barn sitter så länge vid bordet!!??

Visst,man kan ordna med barnrum men det här är våran dag. En enda dag och vi tänker vara egoistiska och kräva att det är vi som ska ha uppmärksamheten.
    Kan inte några bara säga: "Vad kul, vi ska självklart ordna barnvakt och komma, då får vi även lite tid på tu man hand."

• GME76   080802

Kan visserligen förstå fastern som åker 40mil o sen vidare på semester. Inte så kul att behöva åka tillbaka, hämta barnen och sen tillbaka samma sträcka igen. Fast jag tycker annars att det är fel att ifrågsätta barnfritt.

• GME76   080802

Fast en 7-månaders kan väl knappast vara ngt problem. De får väl gå ut om den skriker i kyrkan...
    Låter lite väl strikt i mina öron.

TyresöBrud skrev 2008-01-23 20:11:38 följande:
    Vi har också haft problem med det, men bara från ett par. Alla andra har accepterat vår önskan om barnfritt. De har ett barn som kommer vara ca 7 mån och den mamman hävdar att barnet kommer att sova hela tiden inte störa alls. Både Kyrka och fest! Låter orimligt......
  • Stardusty

Såhär resonerar min sambo och jag:

Det är vår dag, ingen annans. Vi har en stram budget och kommer endast bjuda 35-40 gäster, vilket är närmaste familj, släkt och vänner + deras respektive. Sen är "barn" över 18 bjudna, t.ex. min kusin som kommer vara 19 år då. Men övriga barn, dvs. under 18 år, är inte bjudna och detta får folk helt enkelt respektera. Jag menar, det är ju VI som bjuder dem på middag och fest, inte har man väl som gäst mage att kräva nåt då? Och funkar det inte med barnvakt så är inte det vårt problem. Hur gör de när de ska på fest hos någon annars kan man ju undra...?

• Paoje

Jag är livrädd för samma typ av reaktion... Det kommer bli rena rama skri och massor av prat i våra släkter... Men vi kan inte heller bjuda alla barn, då blir det FLER barn än vuxna. Många av de blir isf dittvingande, på alla släktmiddagar osv vi har haft sitter de och tjatar och frågar när de får gå hem! Så vill INTE vi ha det.
    Vi kommer skriva något i stil med att pga olika skäl så väljer vi att bjuda våra vuxna vänner och släktingar. Vi ber er respektera våran önskan om att barn under 18 har det bättre hemma denna kväll.

Eller liknande kommer vi skriva, jag vill INTE ha med vissa barn i släkterna heller... Herregud vilket spring och stoj det skulle bli!! Känns skönare att kunna sitta ner och njuta av middagen i lugn o ro! Inte går väl de vuxna ut och festar med sina barn annars?

Men som sagt, reaktionen från våra släkter - den ser jag inte fram mot.

• Semesterbruden

Jag kan tycka att 7 mån är lite tidigt att kräva av dom att skaffa barnvakt för en hel dag och kväll. Jag vet själv att jag inte lämnade iväg mina barn så länge vid den åldern. (Deras pappa räknar jag inte som barnvakt)
    Det blir ju så att dom får göra valet att inte komma eller att avsluta kvällen / dagen tidigare om det blir för många timmar. Det känner dom ju bäst själva. DET ÄR NI SOM BESTÄMMER DOCK !

OM det är så att du skulle ge med dig och säga att OK du kan ta med bebisen så är det bara att ha som krav att ex i kyrkan - börjar den skrika så skulle det vara snällt om ni kan gå ut ur kyrkan en sväng tills han/hon lugnat ner sig. det är ju faktiskt så att dom måste ta hänsyn till er, om ni filmar så kommer det vara det enda som hörs ifrån kyrkan. (Så blev det för min moster på deras bröllop.)
    Samma sak gäller ju under middagen när det ska hållas tal osv.

TyresöBrud skrev 2008-01-23 20:11:38 följande:
    Vi har också haft problem med det, men bara från ett par. Alla andra har accepterat vår önskan om barnfritt. De har ett barn som kommer vara ca 7 mån och den mamman hävdar att barnet kommer att sova hela tiden inte störa alls. Både Kyrka och fest! Låter orimligt......
  • GME76   080802

Tycker det är konstigt att folk så himla gärna måste ha sina barn med sig. Hur ofta går man på bröllop egentligen?
    Vi har sagt att de som vill får ta med sig barnen men det är ingen som tänker göra det. Alla vill kunna festa o vara lediga.

• ohlala

ja, håller med GM där. åka 40 mil, tillbaka och samma sträcka igen...det måste gå att lösa!? en i serveringen kanske kan vara barnvakt eller att ni gör "goodie bags" till barnen med godis, popcorn, dricka, ngt spel, film eller bok osv. att ni har ett eget litet rum till dem.
    så skall vi göra om ngt liknande händer när vi gifter oss eftersom 60 av drygt 100 kommer från utlandet.

• Silvergalen

Svårt ämne. Vi bor i norra Sverige och var bjudna på ett bröllop i Skåne där barn inte fick vara med. Det var min sambos kusin som gifte sig och hela släkten var där. Det var helt omöjligt för oss att ordna barnvakt till våra barn (den minsta var endast några månader och den äldsta ca 2 år då). Skriver man inga barn så måste man acceptera att vissa inte kan komma(även om man vill). På vårt bröllop i sommar får kusinerna, som nu har fått barn, ta med sig dem.

• Malin84

Men om man vänder på det..
    Hur kul har barnen egentligen?? Fick dom välja själva skulle dom nog hellre ha stannat hemmma.

En annan anledning att vi inte bjuder barnen är kostnaden. Kuvertpriset ligger på ca 900/person. Visst finns det annat barnen kan äta men det bli ändå ganska mycket pengar då det är många barn.

• ia7

Skulle nog inte kräva att barn under 1 år eller över 12 skulle stanna hemma.... Men man gör som man vill

• FruRålin080808

Vi kommer endast bjuda syskonbarn över 8 år mest för att våra barn ska ha andra barn på festen(det blir 5 st)Vi har egna barn 8, 14,16 och de kommer givetvis vara med på festen. De tycker att det ska blii jätte kul att gå på fest. Ammande barn kan man kanske inte be föräldrarna lämna hemma;)Vi väljer att inte bjuda kompisarnas barn för att vi tror att föräldrarna kommer att ha roligare om brnen inte är med. De slipper jaga barn, mata, hjälpa, byta blöjor mm. Vi funderade på att bjuda kompisarnas "stora" barn(över 14) men ndet blev väldigt många ca 15 st...Jag kan personligen tycka att det annars hade varit mysigt med alla barn på festen, men vi har kompisar som har 6 barn!

• FruRålin080808

Glömde tillägga att man ska verkligen inte bry sig om vad släkten säger...Det är Brudparets dag och de bestämmer!

Svar på tråden utan barn men folk reagerar....