• Swimsuit

sambos och lån HJÄLP

Jag och pojkvännen planerar att flytta ihop. För att få en sån lägenhet vi verkligen vill ha skulle vi behöva ta en miljon var i lån. Vid en förstsa anblick på boendekostnad per månad kändes det ok, men nu känns det som att jag - om jag ska betala ca 3000 mer i månaden än jag gör i nuläget - kommer gå miste om hela min "guldkant" med shopping, resor etc. och dessutom inte kunna spara ett öre. Min kille tjänar ca 3 ggr mer än mig. Ändå vill jag allra helst att vi ska äga lika mkt av bostaden, men det är nog inte möjligt. Om han står för, låt säga, 75 procent av lånet till lägenheten och vi får klara pappar på vad som gäller vid en separation (då borde han väl rimligtvis få ut mer pengar, eftersom han satsat mer från början) - kan det vara en bra lösning? Hur gör man då med hyran? Är det vettigt att vi delar fifty - fifty eller ska jag bara betala ränta och amorteringar på "min" del? Jag blir helt snurrig av det här! Hoppas någon förstod hur jag menade...

• Svar på tråden sambos och lån HJÄLP
  • anne på grönkulla

Vi skrev testamente när vi var sambos - nu regleras det ju av att vi är gifta. Fråga på banken om de kan hjälpa er.

Om lånets fördelning, ofta delar man ändå upp det i mindre bitar och binder räntan på olika lång tid. Kanske kan ni stå som huvudlåntagare på olika lån då? Igen, hör med banken.

• Swimsuit

Tack för svar. Känner mig verkligen inte så insatt i det här, men, i fall man inte skulle gardera sig på något sätt och sambon dör -skulle jag då få stå för hela vårt gemensamma lån, medan hans familj ärver hans del i lägenheten, så att säga?

• Swimsuit

puffar...
    Ska givetvis prata med banken men vill gärna ha någorlunda koll redan innan...

• Höstbrud-07

Men om sambon dör lär man ju göra en bodelning innan familjen ärver honom och då reglera skulder innan det blir ett arv. Så inte skulle du sitta där med hela lånet och ändå tvingas lösa ut familjen på insatsen.

Vi kände inte att vi behövde testamente som sambos, vi var ok med att våra föräldrar skulle ärva oss då. Däremot nu när vi gift oss känns det ju rätt att ärva varandra.

• anne på grönkulla

det beror ju på hur ni står på lånen. Det som kan hända är ju att du behöver lösa ut hans föräldrar till halva värdet av lägenheten - vilket kan bli dyrt för dig - eller få flytta mitt i sorgen.

• tonårsmorsa

Höstbrud-07 skrev 2008-01-05 18:00:59 följande:

Men om sambon dör lär man ju göra en bodelning innan familjen ärver honom och då reglera skulder innan det blir ett arv. Så inte skulle du sitta där med hela lånet och ändå tvingas lösa ut familjen på insatsen. Vi kände inte att vi behövde testamente som sambos, vi var ok med att våra föräldrar skulle ärva oss då. Däremot nu när vi gift oss känns det ju rätt att ärva varandra.
    Men alltså om sambons föräldrar ärver honom så tvingas man ju lösa ut dem eller flytta!!!
  • förhoppningsis

Man har rätt att behålla saker upp till ett vist belopp, sk lillabasbeloppsregeln.

Skriv testamente, det borde alla göra. Vare sig man är singel, sambo eller gift.
    Vi har både testamente och äktenskapsförord.

Skriv även samboavtal när ni ändå håller på.

• Swimsuit

Nu har jag funderat mer, pratat med folk och även ring Juristjouren. Jag tycker att allt känns säkert och bra, vare sig vi förblir sambos eller om vi separerar. Om han mot all förmodan skulle gå och då så skulle jag inte ha råd att bo kvar, men jag räknar med att OM han skulle dö så vill jag inte bo kvar, och av pengarna jag får ut för min del av lägenheten kan jag då skaffa mig ett boende som är mer lämpat för en person... Det är ju inga barn inblandade, och om det blir några så ska jag se till att vara gift först. Ska prata med banken när vi är där om det här med vad som är bäst - låna gemensamt eller ta separata lån, men i övrigt kanske jag har läget under kontroll? Vad tror ni?

• Swimsuit

Vad ska man skriva samboavtal om - ifall vi nu betalar fifty-fifty i lägenheten och ingen av oss tar med några speciellt dyrbara möbler eller prylar i det gemensamma boendet?
    *förvirrad*

• förhoppningsis

Allt ni köper till det gemensamma hemmet blir automatiskt samboegendom, vill ni inte ha det så får ni skriva det. Tex om en av er absolut anser att hemmabiosystem är en livsnödvändighet, sparar till ett sånt och sen om ni separerar har den andra rätt till halva.
    Egendom ni har innan är inte samboegendom och kan inte bli det heller om ni inte skriver det. Dock kan det vara bra att skriva listor på vem som tog med vad in i boet.

• Höstbrud-07

tonårsmorsa: Ja, ärver man inte varandra genom tex testamente så lär man behöva flytta, få har ju råd att bo kvar ensamma i en lägenhet för två. Men vi kände att det var ok, att man vill flytta ändå då. Men gör ju en bodelning så föräldrarna ärver ju hans del av värdet på lägenheten, blir samma sak för den överlevande som om man skulle separera.

• TessT

(Har bara läst trådstarten)
    Men om ni nu ska bli sambos och leva tillsammans, varför låter ni inte alla pengar (både din och hans lön) gå in på ett konto. Ni betalar räkningarna och allt annat och sen delar på resten. Då har ni ju inget problem med att du får mindre pengar och ni kan äga lika mycket av bostaden.

Jag har personligen svårt att förstå varför man ska ha skilda ekonomier om man flyttar ihop och dessutom äger en bostad tillsammans...

• grabbarna

har inte läst alla inlägg så nån kanske sagt det redan men det finns ju en försäkring man kan ta när man lånar som gör att om en partern gud förbjude skulle dö så avskrivs halva lånet. vi tog den försäkringen och den kostade inte mycket

• postchaffisen

Håller absolut med.
    Jag o sambon har fortfarande separata konton, men flyttar våra pengar fram o tillbaka om det fattas när hon ska betala nått osv.
    Jag kommer alltid tjäna mer än henne, men vi har ju trots allt ett gemensmt liv o tänker dela ALLT.
    När vi gifter oss i nov kommer vbi nog gå in på banken o se till att de löser allt så vi har ett gemensamt konto. Sen kanske vi har ett litet konto på sidan av som nöje eller för att kunna köpa små presenter åt den andre utan att den vet hur mkt det kostar hela tiden. Med kanske några hundringar i månaden

TessT skrev 2008-02-10 09:43:54 följande:
    (Har bara läst trådstarten)Men om ni nu ska bli sambos och leva tillsammans, varför låter ni inte alla pengar (både din och hans lön) gå in på ett konto. Ni betalar räkningarna och allt annat och sen delar på resten. Då har ni ju inget problem med att du får mindre pengar och ni kan äga lika mycket av bostaden.Jag har personligen svårt att förstå varför man ska ha skilda ekonomier om man flyttar ihop och dessutom äger en bostad tillsammans...
Svar på tråden sambos och lån HJÄLP