• Swimsuit

sambos och lån HJÄLP

Jag och pojkvännen planerar att flytta ihop. För att få en sån lägenhet vi verkligen vill ha skulle vi behöva ta en miljon var i lån. Vid en förstsa anblick på boendekostnad per månad kändes det ok, men nu känns det som att jag - om jag ska betala ca 3000 mer i månaden än jag gör i nuläget - kommer gå miste om hela min "guldkant" med shopping, resor etc. och dessutom inte kunna spara ett öre. Min kille tjänar ca 3 ggr mer än mig. Ändå vill jag allra helst att vi ska äga lika mkt av bostaden, men det är nog inte möjligt. Om han står för, låt säga, 75 procent av lånet till lägenheten och vi får klara pappar på vad som gäller vid en separation (då borde han väl rimligtvis få ut mer pengar, eftersom han satsat mer från början) - kan det vara en bra lösning? Hur gör man då med hyran? Är det vettigt att vi delar fifty - fifty eller ska jag bara betala ränta och amorteringar på "min" del? Jag blir helt snurrig av det här! Hoppas någon förstod hur jag menade...

• Svar på tråden sambos och lån HJÄLP
  • Karis Annelie

Man brukar som sambos ta lånet tillsammans! Man står båda på papprena och delar inte upp det på två egna lån.
    Däremot hur ni betalar kan ni ju själva bestämma.
    Vill ni betala procentuell av vad ni tjänar, så blir det ju mest jämlikt egentligen.
    Alltså om han tjänar tredubbelt mot dig, betalar han ungefär tredubbelt av boendekostnaden mot vad du gör.
    Eller om ni delar på det på nåt eget sätt, som vi vi har lån ihop, han betalar alla räkningar på huset, men jag betalar all mat och löpande kostnader.

• elin och fredrik 2008

hello swimsuit!!

jag och min sambo har gjort såhär.. vi äger 50% av huset var. jag har varit sjukskriven en tid och alltid tjänat mindre än honom. vi gör så att när lönen kommer betalar vi alla räkningar gemensamt, även lånen och sen tar vi ut pengar till mat, så man vet att man slipper tjafsa om det.

de pengar som blir över av våra två löner tillsammans läggs till sparande (om det är en okej månad) och sen delar vi på det som blir kvar. så att vi båda har lika mycket egna "fickpengar"! jätteskönt!

detta tycker vi funkar fantastiskt bra, jag menar, vi kämpar ju båda på så hårt vi kan och då förtjänar ju båda att ha lika mycket pengar. kan verkligen rekommendera detta sätt!!

lycka till med pengarna! kram elin

• Swimsuit

Tack för alla svar! Jag är jättetacksam.
    Är det någon som vet hur det funkar om man tar olika stora, separata lån. Säg att jag lånar 300 000 och sammanlagt går in med 800 000 i lägenheten. Han går in med resten - vi kan säga att lägenheten kommer gå på ca 2,3 miljoner. Om man skriver papper ordentligt på lån och hur mkt var och en betalat - är inte det en smidig lösning, så håller vi oss inom våra respektive ekonomiska smärtgränser?

• marjoh

Jag är student men min sambo jobbar och har därför mer pengar än jag, vi delar lika på det mesta men han står för bilen (lån, försäkring, garage m.m.) och så brukan han bjuda mig på lite guldkant.

Vi gifer oss i sommar och då kommer vi nog göra om till större del gemensam ekonomi

• Swimsuit

Ok. Ingen som vet det där med olika stora lån och hur det funkar?

• Karis Annelie

jag har inte varit med om att man tar varsitt lån, det blir ju alltid bättre ränta och annat sånt ju större lånet är och man brukar därför ta tillsammans.... men fråga banken....

• förhoppningsis

Karis Anelie

Är ni gifta eller sambos?
    Det är annars en mindre bra lösning om man är sambo att den ena betalar löpande kostnader som mat och den andra betalar kapitalvarorna.

Swimsuit
    Det går jättebra att ta olika stora delar av lån eller varsitt så avtalar ni bara sinsemellan gällande räntor, amortering och äganderättsandel.

• anne på grönkulla

Jag tror man ska akta sig för att bygga in sig i en lösning där den ena (som har mindre pengar) betalar mat och konsumtion medan den som har mer betalar boende och kapitalvaror...

Men viktigast är att ni hittar en lösning som funkar för er, som ni upplever att ni kan leva med.

Vi hade gemensam ekonomi från start där vi betalar en andel av de löpande gemensamma utgifter (inkl matkort) som ungefär motsvarar vad var och en drar in till hushållet.

• Kaffemoster

Kolla med banken hur dom förhåller sig till två lån. Vill också påpeka att det är alltid bra att diskutera ekonomin och tänka igenom hur situationen ser ut om man nu mot all förmodan skulle separera. Det är lite naivt att tro att bara för att man tycker att förhållandet är stabilt just nu, så kommer det att vara livet ut. Vissa har gemensam ekonomi redan från början, andra kommer alltid att ha delad ekonomi. tror inte att det har att göra med hur starkt ett förhållande är, utan mer om hur ens inställning till ekonomi. Man ska göra det som passar ens förhållande bäst.

• Swimsuit

Nu har vi pratat mer och kommit fram till att

-skippa innerstan och satsa på en liten trea (typ 65-70 kvadrat) i t.ex. Midsommarkransen, Aspudden eller Hammarbyhöjden. Den får max komma 2,8 milj.

-att vi går in med lika mycket cash i köpet och tar lika mycket lån, så man kan "splitta" på vinsten om vi säljer och går skilda vägar...

-att jag betalar 4000 av månadskostnaderna för boendet och han resten, typ minst 6000 blir det nog.

Svar på tråden sambos och lån HJÄLP