• Bella30

Min släkt sviker vårat bröllop. Vad göra?

När min sambo friade 2005 så tänkte vi åka till Antigua och gifta oss. Vi bjöd våra föräldrar på middag & berättade om detta, för att se om de ville/kunde följa med.
    Mina föräldrar var positiva, medans min sambos föräldrar var tveksamma pga kostnaden osv.
    Vi köpte hus som vi totalrenoverade 2005-2006, mina föräldrar skilde sig, och bröllopet rann ut lite sanden kan man säga...

I somras så bestämde vi oss (ännu en gång!) för att gifta oss.
    Nu skulle vi ha ett kyrkbröllop med min konfirmationspräst som skulle viga oss. Sagt och gjort. Vi berättade för våra föräldrar, sambons nära släktingar mm.

Min familj och släkt är liten, men framförallt utspridd i hela landet. Jag har inte haft ngn kontakt med mina kusiner sedan jag var liten, och jag vet inte om jag skulle känna igen dem om jag såg dem.
    Plus att min mamma är sjuk i MS, och kan endast gå korta sträckor (med hjälp) och absolut inte i trappor.
    Detta har gjort att jag börjat oroa mig för hur hon skall komma in/ut ur kyrkan mm. Jag är rädd för att ngt skall gå fel på bröllopsdagen...

Min pappa har börjat kolla runt lite vilka som eventuellt kan tänkas komma på bröllopet, men intresset är lågt.
    Min pappa sa igår när jag pratade om att det inte var så kul att hålla på och planera bröllopet när min släkt inte ens kommer, att det skulle kännas skönt om vi åkte bort och gifte oss (typ Västinden) som vi till en början tänkt att göra.
    Men det känns fel att göra det då min sambos familj är väldigt engagerade i detta, och många på hans sida känner till att vi skall gifta oss 10:e maj. Och att ändra sig ännu en gång känns helt galet!!
    Från min sida så kommer max 12 stycken.

Min sambos familj är stor, men framförallt så har de jättebra kontakt med varandra, träffas gärna & ofta.
    Totalt kommer det 18 vuxna & 5 barn från hans sida till 100% säkerhet, även fast vi inte skickat ut inbjudan ännu. Det är bara så.

Vad skall vi göra? Behöver eran syn på detta!!

1. Gemonföra bröllopet, fast kanske utan min släkt?
    2. Åka i väg och gifta oss & ha öppet hus då vi kommer hem.
    3. Annat

• Svar på tråden Min släkt sviker vårat bröllop. Vad göra?
  • tree

kör men planerad bröllopet! det var samma med våra familj. Min man har en stor släkt... de var typ 25 st och min var 3!... men då bjudit in jag mer vänner... så till slutet hade vi en lika antal gäster var... men han hade mer släkt än vänner... det var helt underbar. det var inte viktikgt alls att släkt antal var olika...

• Bella30

Tyvärr så har jag inga vänner att bjuda till bröllopet

tree skrev 2007-12-11 08:51:08 följande:
    kör men planerad bröllopet! det var samma med våra familj. Min man har en stor släkt... de var typ 25 st och min var 3!... men då bjudit in jag mer vänner... så till slutet hade vi en lika antal gäster var... men han hade mer släkt än vänner... det var helt underbar. det var inte viktikgt alls att släkt antal var olika...
  • stinakina

Här är det lika, fast tvärt om

Jag har stor släkt, min sambo har en syster, hennes sambo, en gammal sjuklig morfar (som inte kan komma pga sjukdom) samt sin dotter!

Jag har få men nära vänner, min sambo har en bästa vän, som tyvärr bor i england (men vi hoppas att han kan komma)

Så jag vill tex inte att man sätter sig i kyrkan som tradioner bjuder, dvs brudens följe på ena sidan och brudgummens på den andra, då blir det ju nästan tomt på en sida!

Som tur är gifter vi oss i en gammal kyrka, den är så gammal att den numera klassas som museum, det är jättetrångt, så då får vi tvinga folk att sätta sig huller om buller, det känns bra!

Nu så....jag tycker att ni ska gifta er "utan" din släkt, du har ju dina föräldrar med iallafall, och att din M2B familj och släkt vill närvara är väl bra, det är ju även din släkt numera!
    Det blir nog toppen tror jag!! *lycka till*

• Miss Sunshine

Jag tycker att du ska bestämma det känns som bäst för dig. Men om din sambos familj är väldigt engagerad så tror jag att du kommer att få en toppendag ändå! Försök tänk på det istället för bristen på engagemang från din egen släkt.

• Bella30

Tack snälla !
    Vi har bokat en liten kyrka, som rymmer hösgt 45-50 gäster.
    Det finns bara 5 bänkrader på varje sida, som man kan sitta 3-5 personer på varje rad max.
    Vilket gör att man kan sprida ut gästerna, och så blanda precis som ni gjorde.
    Sa ni till om det? Hur?

stinakina skrev 2007-12-11 09:07:58 följande:
    Här är det lika, fast tvärt om Jag har stor släkt, min sambo har en syster, hennes sambo, en gammal sjuklig morfar (som inte kan komma pga sjukdom) samt sin dotter!Jag har få men nära vänner, min sambo har en bästa vän, som tyvärr bor i england (men vi hoppas att han kan komma)Så jag vill tex inte att man sätter sig i kyrkan som tradioner bjuder, dvs brudens följe på ena sidan och brudgummens på den andra, då blir det ju nästan tomt på en sida!Som tur är gifter vi oss i en gammal kyrka, den är så gammal att den numera klassas som museum, det är jättetrångt, så då får vi tvinga folk att sätta sig huller om buller, det känns bra!Nu så....jag tycker att ni ska gifta er "utan" din släkt, du har ju dina föräldrar med iallafall, och att din M2B familj och släkt vill närvara är väl bra, det är ju även din släkt numera!Det blir nog toppen tror jag!! *lycka till*
  • Bella30

Absolut !
    Tråkigt bara att knappt ngn från min sida kommer...

Miss Sunshine skrev 2007-12-11 09:10:09 följande:

Jag tycker att du ska bestämma det känns som bäst för dig. Men om din sambos familj är väldigt engagerad så tror jag att du kommer att få en toppendag ändå! Försök tänk på det istället för bristen på engagemang från din egen släkt.
  • stinakina

Nä, vi har inte sagt till om detta, men vi ska!

Vi tänkte be kyrkvärden dela ut vigselprogram och även be folk sätta sig där de får plats (på ett sätt så att de förstår att det är ok att sitta vart som helst)

Eventuellt reservera första raden åt min mor och far (mor har annars väldigt vassa armbågar så hon hamnar nog längst fram ändå)

• Zozo

Har du knappt nagon kontakt med dem sa är det väl inte sa konstigt att det inte blir nagon anstormning? Jag har inte haft kontakt med mina kusiner sedan vi var sma och skulle heller inte ga pa deras bröllop..

Men du har ju ett antal som ÄR intresserade; det är inte ANTALET nära och kära som gäller.. Vi var bara 30, men det 30 absolut närmaste och det var HUR härligt som helst!!

• Skottdagen2008

Jag skulle genomfört bröllopet.

Det är väl inte ert bekymmer om din släkt inte vill komma. Det är ju upp til dem. Om de missar får de skylla sig själva. Din m2bs släkt verkar ju vara engagerade och ger er säkert en oförglömlig dag. Nä, skit i de som inte vill komma och njut med de som vill. De som verkligen vill komma, kommer också för att de vill ge er en oförglömlig dag, dela er dag med er och ösnka er all välmening i livet så NJUUUUT om det så bara är hans släkt och inga andra. Jag tror att ni kanske ångrar det senare om ni nu ska ändra bröllopet igen bara för att du inte har så mycket kontakt med din släkt. Njut med hans släkt och känn din välkommen till hans sida av familjen där de verkar bryu sig om varandra.

• scottishwife

zozo
    jag håller med dig, det viktigaste är inte hur många som kommer. vi hade oxå ett litet bröllop vi var 23 st och jag valde att inte bjuda mina kusiner som jag ändå har bra kontakt med men träffar sällan. jag valde att samla min familj och mina närmaste vänner som jag umgås mest med och samma för min man (som inte har några föräldrar) men bjöd sina närmaste vänner.

det viktigaste är ju att bruden, brudgummen och prästen/vigselförrätaren är med sen kvittar det egentligen

• Bella30

Ja, min mamma & pappa och syster kommer ju & det är det viktigaste! Och så kommer kanske pappas syskon, och min moster...

Zozo skrev 2007-12-11 09:45:49 följande:
    Har du knappt nagon kontakt med dem sa är det väl inte sa konstigt att det inte blir nagon anstormning? Jag har inte haft kontakt med mina kusiner sedan vi var sma och skulle heller inte ga pa deras bröllop..Men du har ju ett antal som ÄR intresserade; det är inte ANTALET nära och kära som gäller.. Vi var bara 30, men det 30 absolut närmaste och det var HUR härligt som helst!!
  • Bella30

Vad skönt att höra !
    Då skall jag gå ner till floristen och beställa brudbuketten då !

scottishwife skrev 2007-12-11 10:02:32 följande:
    zozojag håller med dig, det viktigaste är inte hur många som kommer. vi hade oxå ett litet bröllop vi var 23 st och jag valde att inte bjuda mina kusiner som jag ändå har bra kontakt med men träffar sällan. jag valde att samla min familj och mina närmaste vänner som jag umgås mest med och samma för min man (som inte har några föräldrar) men bjöd sina närmaste vänner.det viktigaste är ju att bruden, brudgummen och prästen/vigselförrätaren är med sen kvittar det egentligen
  • Zozo

Jag hade ingen släkt alls, bara närmaste familjen; mamma, pappa, syskonen och deras familj och samma fran makens sida. övriga 14 var de absolut närmaste vännerna.

• Troll-P

Tycker inte du ska fundera så mycket på det. Hans släkt blir ju din släkt också i och med bröllopet!

Insåg idag att vi skickat ut 16 inbjudningar till brudens sida och 28! till brudgummens sida - men det spelar ju ingen roll, numer är det ju våra vänner (bjuder nästan ingen släkt) även om han kände dem först...

• Bella30

Tack för era kloka råd, kommentarer & idéer...
    Vad skönt det känns nu... Vi gifter oss som planerat helt enkelt !
    Skall ta med mig det som någon av er skrev "hans släkt är min nu". Klokt!

Svar på tråden Min släkt sviker vårat bröllop. Vad göra?