• miimonmi

bjuda eller inte bjuda mormor?

Ska gifta mig i sommar o den stora frågan för mig är om jag ska bjuda min mormor eller inte. Hon har alltid varit en otrevlig person och har betett sig riktigt illa mot min mamma hela mammas liv (bla önskat att hon aldrig fött henne, baktalat henne mm mm), hon har heller inte brytt sig om sina barnbarn (förutom ett). Min mamma har kontakt med henne då hon tycker att när hon inte vänt henne ryggen på alla dessa år så vill hon inte göra det när mormor är 80 men mamma förstår fullständigt om jag inte vill bjuda mormor. Jag känner egentligen inte alls för att bjuda mormor men det känns som att det kommer bli sånt himla väsen om jag inte bjuder henne...från mormor så klart som aldrig förstår att hon är den som gör folk illa, sen säkert också från min morbror som vet om allt hon gjort men blundar för henne då mormor alltid varit snäll mot hans dotter (min kusin). Vet att min mamma säkert kommer få ta en massa skit från mormor om mormor inte får en inbjudan.
    Jättesvårt att veta hur jag ska göra, vet att jag ju har majoriteten av släkten "bakom mig" o att de skulle förstå varför jag i så fall väljer att inte bjuda henne. Ska man bjuda henne o bita ihop fast man inte vill ha henne där? suck... Känns som att man på sin bröllopsdag vill omges av människor man tycker om....dilemma..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-18 14:54
    det är verkligen supersvårt val, hon kommer inte att ställa till nån "scen" om jag bjuder henne det tror jag inte, däremot om jag inte bjuder henne så kommer ju mamma få ta massa skit från henne så därför överväger jag att bjuda henne bara för att min mamma ska slippa :S. Har än 2mån på mig att fundera innan inbjudningarna ska skickas ut..ska ta o prata med mamma när vi skickat ut dem o sen i så fall ge en till mormor. Ska höra hur hon var på min brorsas bröllop...har för mig att hon satt o pratade skit om mamma till min brorsas frus familj o det vill jag INTE att det ska hända...vacklar för o mot i mitt beslutsfattande...definitivt den svåraste frågan i bröllopsplanerandet :)

• Svar på tråden bjuda eller inte bjuda mormor?
  • Efter 11 år är det min tur

Jag hade inte bjudit henne!!

• Sosofofia

Du har egentligen redan bestämt dig tror jag ...
    Bara du accepterar det för dig själv så kommer du att känna lättnad och veta att du gjort rätt!!!

miimonmi skrev 2007-12-05 13:57:07 följande:
    Tack för alla svar :)Ja, jag undrar också hur man kan bete sig så mot sina egna barn...det värsta är ju att hon verkligen inte ser sin del i det hela..hon tycker att alla är hemska mot henne. Har bott hemifrån i 7år nu och hon har ringt en gång på alla år, födelsedagar, jul etc bryr hon sig inte om. Jag vet att min bror o hans fru kände i efterhand att de inte skulle ha bjudit henne. Jag ska prata med min mamma mer när det närmar sig men jag vet att hon tycker att jag ska göra som jag känner o det lutar starkt mot att jag inte bjuder henne..det är det som känns bäst.
  • Nikajo

Jag skall inte bjuda min farmor, för hon är och har alltid varit en bitch mot min mamma och mig. Mamma och pappa gick isär delvis p.ga henne. Hon försökte para ihop pappa med en massa andra fast han var sambo och nybliven pappa. Jag skiter i vad alla tycker. Det bör du med göra.

• Ickaflicka

Bjud henne inte, men se till att mamma är införstådd och stötta henne om hon skulle få skit!

• jenba

oj men gud vad hemskt det lät!!! vad arg jag blir när jag hör sånt... hur orkar man hålla på att bete sig så...
    jag skulle heller inte bjuda min farmor om jag var du. det tror jag väldigt många kan förstå...

Nikajo skrev 2007-12-05 14:49:13 följande:
    Jag skall inte bjuda min farmor, för hon är och har alltid varit en bitch mot min mamma och mig. Mamma och pappa gick isär delvis p.ga henne. Hon försökte para ihop pappa med en massa andra fast han var sambo och nybliven pappa. Jag skiter i vad alla tycker. Det bör du med göra.
  • Sarah81

Satt i princip i samma sits jag bjöd tanten pga av blod är tjockare än vatten klychan och jag kan väl säga att jag hade "turen" att hon ej har svarat på osa men hälsat via annan släkt att hon föemodligen ej kommer så jag har räknat bort henne tack och lov!

• Troll-P

Bjud henne inte!

Var dock väldigt tydlig mot din mamma varför, för din mamma kommer få ta smällen. Stötta henne oavsett.

• stenkrossen

Oj oj oj, det kunde varit jag som skrivit denna fråga. Har precis samma problem med min mormor. Jag har i alla fall bestämt mig för att inte bjuda henne, för jag vill ha en rolig fest med de jag gillar, och min mamma skall få ha roligt utan att behöva träffa sin "elaka" mamma. Det kommer nog att bli en del tjafs, men min mormor är ganska så sjuk så jag vet inte om hon orkat komma, men hon skulle nog gärna vilja få en inbjudan. Hoppas att ni får ett toppen bröllop, låt inte mormor förstöra, det tänker inte jag göra!

• silvera

Jag hade bjudit henne, (eftersom annars kommer du att få höra det år efter år, att du inte bjöd din egen mormor) och hoppats att hon har den goda smaken att tacka nej...

MEN, hon kanske kommer också, så då får du placera henne långt ifrån alla andra...

Hur du än gör så hoppas jag att du får en trevlig bröllopsdag!

• toastmaster07

Om du känner att du orkar så bjud henne men förklara för henne att hon då får uppföra sig, annars är hon inte välkommen. Hon borde ju faktiskt kunna offra sig en dag och uppföra sig, om inte annat för din skull. Risken är att du kommer få höra att hon inte blev bjuden i flera år, vilket kan vara trist...

Hon kanske t.o.m inte orkar vara med på festen utan bara i kyrkan. Och sedan, som Silvera skriver, placera henne långt bort från alla hon kan klaga på eller så. Sätt henne med några 'likasinnade'...

Lycka till!

• Sofia08

Jag tycker inte att du ska bjuda henne! Jag ska inte bjuda min farfar. Han är en elak jäkel. Har betett sig så himla illa, så nu har jag kapat kontakten med honom. Spännande och se om han ser vår annons i tidningen sen. Gubbjävel! Jag funderade förut om jag ändå skulle bjuda honom, för jag har varken mormor, morfar eller farmor i livet. Men nu har verkligen gränsen gått för hur man får bete sig så jag skippar honom. Varför ska vi betala massa pengar och vara gästvänliga mot någon som bara är oförskämd tillbaka??

Om din mamma har förståelse så tycker jag verkligen inte att du ska ha dåligt samvete!

• Mizty

Jag ska inte bjuda min mormor!! Har samma situation som du, frånsett att mamma nu brutit helt med henne. Och tom våra morbröder är likadana

Varför ska man ha någon som är elak och sur där på sin stora dag?!

Nä skit i mormor!!
    Lycka till

• Blomsterbrud

Har hon inte brytt sig mer förut behöver hon ju inte låtsas att hon bryr sig nu, jag hade inte bjudit henne, lite bättre kan man ju hushålla med ekonomin än att slänga pengar på en ilsken ragata som inte uppskattar det ändå..
    Blir säkert trevligare utan, då kanske hon fattar piken eller oxå är hon ett hopplöst fall...

• pandis2405

Jag hade liknande problem med min farmor. Jag skulle dock ha bjudit henne, men hon dog i somras. På sätt och vis blev det ett problem mindre, och pappa och hans syskon har kunnat komma närmare varandra efter det. Usch, jag känner mig hemsk som säger så, men alla farmödrar och mormödrar är inte gulliga bulltanter...

• liz_s

jo min är värds gulligaste mormor... =) älskar henne så sjukt mycket men tycker så synd om er som går miste om en snäll mormor/farmor lycka till i era beslut

• Fröken Figo

Jag råder dig att INTE bjuda henne. Det förtjänar hon inte. Men din mamma bör inte ta skit för det... det låter ju helt galet. Inte din mammas "fel" att hon inte blir bjuden.

Jag har samma dilemma med en morbror till mig. Men eftersom jag vill bjuda mina kusiner och min moster så bjuder jag honom också. Hade han varit ensam (eller skild) hade jag struntat i honom men nu går inte det. Men jag bjuder honom mest för att han råkar vara gift med min snälla moster...

Svar på tråden bjuda eller inte bjuda mormor?