• miimonmi

bjuda eller inte bjuda mormor?

Ska gifta mig i sommar o den stora frågan för mig är om jag ska bjuda min mormor eller inte. Hon har alltid varit en otrevlig person och har betett sig riktigt illa mot min mamma hela mammas liv (bla önskat att hon aldrig fött henne, baktalat henne mm mm), hon har heller inte brytt sig om sina barnbarn (förutom ett). Min mamma har kontakt med henne då hon tycker att när hon inte vänt henne ryggen på alla dessa år så vill hon inte göra det när mormor är 80 men mamma förstår fullständigt om jag inte vill bjuda mormor. Jag känner egentligen inte alls för att bjuda mormor men det känns som att det kommer bli sånt himla väsen om jag inte bjuder henne...från mormor så klart som aldrig förstår att hon är den som gör folk illa, sen säkert också från min morbror som vet om allt hon gjort men blundar för henne då mormor alltid varit snäll mot hans dotter (min kusin). Vet att min mamma säkert kommer få ta en massa skit från mormor om mormor inte får en inbjudan.
    Jättesvårt att veta hur jag ska göra, vet att jag ju har majoriteten av släkten "bakom mig" o att de skulle förstå varför jag i så fall väljer att inte bjuda henne. Ska man bjuda henne o bita ihop fast man inte vill ha henne där? suck... Känns som att man på sin bröllopsdag vill omges av människor man tycker om....dilemma..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-18 14:54
    det är verkligen supersvårt val, hon kommer inte att ställa till nån "scen" om jag bjuder henne det tror jag inte, däremot om jag inte bjuder henne så kommer ju mamma få ta massa skit från henne så därför överväger jag att bjuda henne bara för att min mamma ska slippa :S. Har än 2mån på mig att fundera innan inbjudningarna ska skickas ut..ska ta o prata med mamma när vi skickat ut dem o sen i så fall ge en till mormor. Ska höra hur hon var på min brorsas bröllop...har för mig att hon satt o pratade skit om mamma till min brorsas frus familj o det vill jag INTE att det ska hända...vacklar för o mot i mitt beslutsfattande...definitivt den svåraste frågan i bröllopsplanerandet :)

• Svar på tråden bjuda eller inte bjuda mormor?
  • avil

jag skulle antagligen inte bjudut henne,om jag var i en sån sits!

• Sosofofia

Hmmmm, vilken svår fråga!

DU vet ju i din magkänsla, följ den...
    Dåligt råd? Ja, förmodligen men det är det enda jag kommer på...
    Lycka till...

• lillasmilla

Äsch! Blod är INTE tjockare än vatten! Vill du inte ha henne där, bjud inte henne! Hon kan väl vara lika mycket ragata fast hon är 80? Jag kommer inte att bjuda min pappas syskon, och min smbo inte sin pappas syskon, har de aldrig brytt sig förut, behöver de inte bry sig nu heller...
    De är inte otrevliga, men vi prioriterar folk som vi tycker om, och umgås med mer än 1gång/5år...
    Gör som DU vill! (tur att det är din sida, kan vara mer känsligt om det var hans....)
    Det är din prinsessdag, försök att eliminera alla störningsmoment, även om det råkar vara en mormor...
    Det kommer jag att göra! Lycka till!

• jenba

oj oj oj, varför är hon sån??? mot sitt eget barn?!?!

kan inte riktigt förstå det, men du ska givetvis vara bland din familj och släktingar som kommer för att dela din glädje för din stora dag. man vill ju självklart inte vara bland såna människor som är allmänt otrevliga.

det är nog därför många namn från min pappas sida inte kommer att stå med på vår lista....

har inte kontakt med det just för att det inte finns något gemensant. och för mig känns det lite konstigt på ett sätt för min pappas skull, men man kan ju alltid ta upp det med honom, lika väl som du kan ta upp det med din mamma. om du är osäker.

hur hon ser på det egentligen?

var det till någon hjälp i huvudtaget? :-O

• fiffinurlig

Har hon kommit när du fyllt år? Har hon brytt sig om dig tidigare? Jag skulle inte ha bjudit henne om svaret på dessa frågor är NEJ..Skit i alla sura miner och bråk. Sitt bröllop vill man fira med nära och kära och inte med folk som man känner sig tvingad att bjuda..
    Jag har samma problem med min farmor, dock på ett lite annat sätt. Men hon kommer inte att bli bjuden eftersom det kommer att bli mer negativt än positivt om hon skulle komma..

• GME76   080802

Precis!

lillasmilla skrev 2007-12-05 13:50:03 följande:
    Äsch! Blod är INTE tjockare än vatten! Vill du inte ha henne där, bjud inte henne! Hon kan väl vara lika mycket ragata fast hon är 80? Jag kommer inte att bjuda min pappas syskon, och min smbo inte sin pappas syskon, har de aldrig brytt sig förut, behöver de inte bry sig nu heller...De är inte otrevliga, men vi prioriterar folk som vi tycker om, och umgås med mer än 1gång/5år...Gör som DU vill! (tur att det är din sida, kan vara mer känsligt om det var hans....)Det är din prinsessdag, försök att eliminera alla störningsmoment, även om det råkar vara en mormor...Det kommer jag att göra! Lycka till!
  • stfa

Kort och gott: Bjud henne inte! Omge er med människor som ni verkligen tycker om och vill ha på er stora dag

• miimonmi

Tack för alla svar :)
    Ja, jag undrar också hur man kan bete sig så mot sina egna barn...det värsta är ju att hon verkligen inte ser sin del i det hela..hon tycker att alla är hemska mot henne.
    Har bott hemifrån i 7år nu och hon har ringt en gång på alla år, födelsedagar, jul etc bryr hon sig inte om. Jag vet att min bror o hans fru kände i efterhand att de inte skulle ha bjudit henne. Jag ska prata med min mamma mer när det närmar sig men jag vet att hon tycker att jag ska göra som jag känner o det lutar starkt mot att jag inte bjuder henne..det är det som känns bäst.

• jenba

då tycker jag att du ska köra på det, att inte bjuda henne om det känns bäst så det förmodligen det rätta för dig också.

kom ihåg att det är ju trots allt DIN dag.

eller er dag är det ju kanske mer.... hihih

miimonmi skrev 2007-12-05 13:57:07 följande:
    Tack för alla svar :)Ja, jag undrar också hur man kan bete sig så mot sina egna barn...det värsta är ju att hon verkligen inte ser sin del i det hela..hon tycker att alla är hemska mot henne. Har bott hemifrån i 7år nu och hon har ringt en gång på alla år, födelsedagar, jul etc bryr hon sig inte om. Jag vet att min bror o hans fru kände i efterhand att de inte skulle ha bjudit henne. Jag ska prata med min mamma mer när det närmar sig men jag vet att hon tycker att jag ska göra som jag känner o det lutar starkt mot att jag inte bjuder henne..det är det som känns bäst.
Svar på tråden bjuda eller inte bjuda mormor?