• chiqitita

Barnfri och funderar över spiral.

Har hört så många olika åsikter om detta när det gäller spiral.
    Helst ska man ha fött barn för att spiral ska kunna fungera.
    Stämmer det verkligen? Är det någon här som har spiral och som inte har fött barn? Det verkar som att om livmodern är för liten så sitter inte spiralen kvar, är det så? Men märker man av det på en gång då?

• Svar på tråden Barnfri och funderar över spiral.
  • pickolina78

Ja, jag fick en smärre chock. Tänk på alla som lyssnar och tror på vad han säger.

Han avslutade med att säga att det inte är en bra metod om man har oregelbunden mens, men så länge man har regelbunden mens så kan man använda sig av säkra perioder.

WHAT????

Och varför nämndes inte ens kopparspiral som ett alternativ? Fast det var mindre upprörande..

Zozo skrev 2007-11-20 19:08:50 följande:
    ALLVARLIGT? Menar du verkligen att han rekommenderar det? A andra sidan kanske jag skulle varit glad.. utan tilltron till säkra perioder hade inte min make funnits
  • friis

Glöm bara inte att risken för utomkvädes ökar med spiral.
    Jag var med om det för ett år sen och höll på att dö "på kuppen". Har fortfarande kvar spiralen, men det kan fortfarande kännas lite läskigt. Tycker absolut inte att ni ska avstå om ni vill ha spiral, men glöm som sagt bara inte bort att det finns nackdelar med dem också.

• Zozo

Självklart friis! Och framför allt är det som sagt väldigt personligt vad som passar var och en.
    För mig är det riskerna med hormonpreparat/spiral/piller som väger tyngst. Jag har haft de problemen och VÄGRAR sätta mig i den sitsen igen. För andra funkar det utmärkt.

• Miamaja

Chiqitita: Att man ska sätta in spiralen när man har mens/ precis haft är för att man ska vara säker på att man inte är gravid när man sätter in den.

När det gäller att sätta in/byta spiral så handlar det faktiskt väldigt mycket om den gynekolog/barnmorska som gör det. Den som är riktigt duktig gör det utan att det känns, gör ont efteråt. Jag vet jag har varit med om båda varianterna. Skitont efteråt i flera dagar resp inte kännt ngt alls.

• Miamaja

Läste hela tråden här och insåg att även jag har varit en rebell. Singel med spiral i mer än tio år, utan infektioner men med ett aktivt sexliv. OJojoj

• Joji

Jag har spriral, och har inte fött barn.

En aspekt var att det på mig gjorde otroligt otroligt ont att sätta in den, eftersom jag fick kramp i livmoderhalsen. Detta kan man ju tyvärr inte veta innan, och jag vill inte skrämma dig - men däremot uppmana dig att ta värktablett innan, för säkerhets skull... Det hade min gynekolog tyvärr glömt att säga till mig!

Men jag är supernöjd, det funkar jättebra, så det var väl värt smärtan!

• bambibloggagratisse

Jag satte i en kopparspiral förra året (har inte fött barn) och det gjorde ont och skavde till och med hål på min livmoder så att jag blev inlagd på sjukhus akut! Så man ska nog vara lite försiktig...

• MajoJonas

Jag fick inte sätta in spiral förra året när jag frågade efter det, har haft stora problem med alla p-piller och allt som har med hormoner att göra. Ville därför prova kopparspiral men fick inte. Svaret jag fick var att:
    1. Jag var för ung, var då 21.
    2. Jag hade inte fått barn.

Men de sa aldrig varför, det stör mig lite? (Tänkte inte på att fråga det då heller).

• tattar-Emma

MajoJonas, du kan säkert få en om du läser på och sen kommer tillbaka och är bestämd. Så gjorde jag. Eller gå till en annan barnmorska.

• MajoJonas

Tack! Det ska jag satsa på! Om vi nu inte ska börja bebisverkstaden inom en snar framtid!

• joda

tror att en av orsakerna till att de inte rekommenderar spiral till folk som inte fått barn är risken att spiralen hjälper ex en klamydiainfektion att komma längre upp och då ökar risken för ärrbildning mm som kan ge nedsatt fertilitet (eller i värsta fall sterilitet). om man då redan fått barn har man ju iallafall dem... men så länge man har ett stadigt förhållande spelar ju det mindre roll.

• Swing

Jag hade kopparspiral i 12 år innan jag fick två barn på mindre än två år. Nu har jag haft kopparspiraler i sammanlagt 30 år. Är supernöjd och kan inte tänka mig något annat!!!

• Zozo

MajoJonas.. jag fick spiral av samma anledning; massa problem av hormoner i p-piller. Jag var 21 da.. Min davarande gynekolog tvekade "av gammal vana" men när vi pratat igenom det insag hon att det inte fanns nagra förhinder. Skulle man nu ha manga partners sa far man väl skydda sig som sig bör mot sjukdomar.. det gör man ju varken med p-piller eller spiral.

Det onda är väldigt olika; Bambi ovan har rakt motsatta upplevelsen mot mig och ingen av oss har fel! Man far vara försiktig, ta in mesta möjliga info, besluta hur man ska göra, ev testa men vara väldigt vaken pa hur kroppen reagerar och inte tveka att ga en extra gang till gynekologen om det känns fel. Önskar att jag hade tänkt pa det med p-pillrena...

Svar på tråden Barnfri och funderar över spiral.