Jag har haft kopparspiral i tio ar och det funkade finemangs pa mig; Har aldrig fött barn och det gjorde inte speciellt ont att sätta in eller byta den. Det tar dessutom typ 2 sekunder..
Jag hade däremot stora problem med hormonet i p-piller.
Varför de ibland hävdar att det är bättra att ha fött barn innan man sätter in spiral är helt enkelt för att det kan göra mer ont att sätta in den om man är oanvänd sas... Dessutom finns sa klart en infektionsrisk; man far alltsa inte lättare infektioner men OM man far en infektion kan den ga lângre in lättare sas. Man ska alltsa se upp med hygien och multipla sexpartners. (Sedan har jag aldrig förstatt logiken bakom det hela - skulle jag springa runt och ha sex med alla bara för att jag inte har barn?)
Vad gâller spiralens sittande; sa har du alltid en efterkoll när du precis satt in den för att kontrollera att den sitter bra. Sedan kan du sjâlv känna efter att tradarna är där, med lite teknik. Skulle den "trilla ut" sa känner du det!
Det är sa himla personligt för vad som passar en - sa det enda är att lâsa pa, och prova. mina första gynekologer var tveksamma, nagra neutrala och de tre sista har varit enbart positiva och en bad mig tom att "berätta för mina vânner sa att folk slutar stoppa i sig p-piller pa längden och tvären.."