• chiqitita

Barnfri och funderar över spiral.

Har hört så många olika åsikter om detta när det gäller spiral.
    Helst ska man ha fött barn för att spiral ska kunna fungera.
    Stämmer det verkligen? Är det någon här som har spiral och som inte har fött barn? Det verkar som att om livmodern är för liten så sitter inte spiralen kvar, är det så? Men märker man av det på en gång då?

• Svar på tråden Barnfri och funderar över spiral.
  • Fröken Figo

Jag har kopparspiral och har aldrig varit gravid.

Den är bra! Så skönt att slippa hormoner (skulle aldrig sätta i mig det) men det är rätt obekvämt när man har mens. Mensen för mig är både mer smärtsam och längre och jag blöder mer...

trist!

men ok, man kan inte få allt. Resten av månaden har vi underbart bra sex och jag slipper hormoner. Det är ändå värt det...

• tattar-Emma
    mandm skrev 2007-11-18 21:59:35 följande:
    vilken rebell du är tattar-Emma
    Jag vet, att ljuga för människor med makt är en livsstil, inte för alla
  • chiqitita

Tack för alla svaren! Då vet jag lite mer om hur det fungerar och att det faktiskt kan fungera om man inte har fött barn!
    Det verkar bero mycket på ens gynekolog.

• rosa rosen

Jag har spiral sedan ett halvår tillbaka. Mina slutsatser är att det hos vissa barnmorskor/gynekologer råder någon fördom om att det bara ska sättas in hos de som fött barn. Verkar dock som allt fler är villiga att sätta in. Jag har inte haft några problem men min. Så glad att haf tog steget att sluta hem hormoner. Lycka till!

• chiqitita

Så det är inte risk att bli gravid om den råkar sitta fel eller röra sig? Känner man själv av om den är på väg ut någon gång?
    Eller sitter den där den sitter?

• chiqitita

Vad är förresten anledningen till att man helst ska sätta in den när man har mensen?

• LizaStina

Jag har kopparspiral och har inte fått barn. Fast det gjorde fruktansvärt ont att sätta in den. Men det är det bästa jag har gjort. Jag var ett monster med p-piller och vill aldrig mer äta hormoner.

• Zozo

Jag har haft kopparspiral i tio ar och det funkade finemangs pa mig; Har aldrig fött barn och det gjorde inte speciellt ont att sätta in eller byta den. Det tar dessutom typ 2 sekunder..
    Jag hade däremot stora problem med hormonet i p-piller.

Varför de ibland hävdar att det är bättra att ha fött barn innan man sätter in spiral är helt enkelt för att det kan göra mer ont att sätta in den om man är oanvänd sas... Dessutom finns sa klart en infektionsrisk; man far alltsa inte lättare infektioner men OM man far en infektion kan den ga lângre in lättare sas. Man ska alltsa se upp med hygien och multipla sexpartners. (Sedan har jag aldrig förstatt logiken bakom det hela - skulle jag springa runt och ha sex med alla bara för att jag inte har barn?)

Vad gâller spiralens sittande; sa har du alltid en efterkoll när du precis satt in den för att kontrollera att den sitter bra. Sedan kan du sjâlv känna efter att tradarna är där, med lite teknik. Skulle den "trilla ut" sa känner du det!

Det är sa himla personligt för vad som passar en - sa det enda är att lâsa pa, och prova. mina första gynekologer var tveksamma, nagra neutrala och de tre sista har varit enbart positiva och en bad mig tom att "berätta för mina vânner sa att folk slutar stoppa i sig p-piller pa längden och tvären.."

• pickolina78

Väldigt OT, jag hoppas att ni förlåter mig?

Jag såg på Fråga Olle för ett tag sedan, i brist på annat.. Jag höll på att "dö" när Olle rekommenderar "säkra perioder" som ett hormonfritt alternativt preventivmedel. Säkra perioder existerar ju inte och vad hände med kopparspiral då, det nämndes inte ens... Ska inte han föreställa en expert? Tänk på alla unga och/eller oupplysta tjejer och killar som tittar på skräpprogrammet för att lära sig något..

Vad skoj att läsa Zozo inlägg förresten. Man är så van vid att möta och höra om BM/gyn som bara propsar på hormoner hela tiden.

• Zozo

ALLVARLIGT? Menar du verkligen att han rekommenderar det? A andra sidan kanske jag skulle varit glad.. utan tilltron till säkra perioder hade inte min make funnits

Svar på tråden Barnfri och funderar över spiral.