• Aurelia

var fira jul?

Ska jag a) fira jul traditionsmässigt i lugn och ro med famlijen hemma eller b) fira i London med pojkvännens familj. Jag vet inte bur jag ska göra! Det vore ett lite enklare val om vi skulle bo på hotell och träffa famlijen då och då men vi ska bo allihopa hos pojkvännens bror (han och frun bor i London). Så det blír alltså jag, min pojkvän, hans bror , hans brors fru, deras två små barn och så svärföräldrarna (som jag inte träffat mkt hittills). Känns lite jobbigt att vara inpå varann så flera dar i sträck... och så kommer jag få åka hem själv tidigare för min pojkvän är ledig över mellandagarna men inte jag. Jag kommer åka hem på annandan och åka dit dan innan julafton. Hm... det lär väl gå på typ 2000 minst också. Men samtidigt vore det väl en "bra grej" för vårt förhållande och så. Vad tycker ni? Funderar på en typ kompromiss, att föreslå att bara han och jag åker dit över en helg i vår o hälsar på i stället när det inte är just jul... men jag vet som sagt inte riktigt. Till saken hör väl också att det kommer vara en av de sista jularna min familj firar i vårt barndomshem, eftersom mina föräldrar ska flytta till lägenhet sen.

• Svar på tråden var fira jul?
  • Aurelia

Vi har varit ihop i drygt ett år förresten.

• AnnaochHenrik

Vi delar på oss på jularna, och firar med respektive familj, och strålar samman närmare nyår. Det har vi gjort alla år vi varit tillsammans, och kommer göra så, så länge vi inte har barn, då blir det nog varannat år med hans familj, varannat med min. Jag tycker det är rätt mysigt att fira på varsitt håll.
    Jag hade definitivt firat med min egen familj, speciellt om det nu är en av de sista chanserna att fira jul i barndomshemmet. Det blir min första jul på annat ställe än i barndomshemmet eftersom min mamma sålt huset, och jag saknar det redan jättemycket!

• Zozo

Vi firar vartannat ar hos vardera familjen sa länge inte vi har nagra barn.

• Indil

Jag är sentimental och hade valt att fira jul i barndomshemmet för sista gången. Ni kanske kan fira med hans familj nästa år? Och som sagt kan ni ju hälsa på senare i vår.
    Sen skulle jag känna mig obekväm om jag var tvungen att bo hos hans bror med familj, särskilt om jag inte kände dom så bra.

• 2008-08-09

Vi äter alltid grötfrukost och "mjukstut" med hans mamma och sedan åker vi till mina föräldrar på eftermiddagen och "firar" julen där. Så har vi gjort i flera år, funkar super.

I ditt fall skulle jag nog också "passa på" att fira sista julen i barndomshemmet tror jag, är också lite blödig för sånt..

• Karis Annelie

Vi har bjudit in alla till vårt hem istället i år. mest för att vi just köpt hus, så det känns roligt att få fira här..
    Andra år har vi bara varit flexibla och rättat oss efter andras jular. Firat med Karis föräldrar på julafton, åkt upp till mina på juldagsmorgon ett år. Firat i thailand med hans familj ett annat, men hade minifejkjulafton med mina föräldrar när vi kom hem istället.
    Tycker inte datumet är det viktigaste, bara man får fira med dem man vill

• PennyJenny

Vi har hitills inte firat jul i hop och vi har varit ihop i 6 år. I år är första gången vi kommer fira ihop. Ingen av oss ville innan avstå från vårt familjefirande och det är inget allternativ att vara halva dagen och så då mina föräldrar på på Gotland och hans i Hässelby i Sthlm.

Jag hade i ditt läge valt att fira isär om han inte vill komma och fira med dig. Sista julen i barndomshemmet väger ganska tungt tycker jag och jag skulle nog oxå tycka att det blir lite väl mycket folk i ett hus, såvida de inte bor flådigt värre och stort.

• starchick

Vi firar hos hans föräldrar dagen innan med uppesittarkväll (bingolotto ) sen på julafton e vi hos mina föräldrar...

• Aurelia

Tack för svar!

De bor i och för sig i ett större hus, men misstänker att det ändå inte kommer vara hur lätt som helst att bara dra sig undan när man känner för det. Vi kommer dessutom förmodligen få sova i ett av barnens rum och då blir det inte mkt lugn och ro. Inte för att lugn och ro är det absolut viktigaste i världen, men rätt viktigt är det för att jag ska må bra... och så hör det julen till liksom att bara få vara sig själv och göra som man känner för. Hm.

• Diamonds are a girls best friend

Här är en som är galen i jul och i traditioner, skulle inte kunna lämna sverige under julen och inte för att fira den med flera som man knappt känner.

Gå på magkänslan, antingen delar ni på er eller så kan han spendera julen i ditt föräldrahem, som flera sagt är det sista året så väger det rätt tungt. Eftersom du tvekar och kommit på lösningen att åka senare på ett besök så känns det som om din magkänsla innerst inne säger att du vill vara hemma...

• Aurelia

Ja , magkänslan säger väl så... Vettiga tankar från dig tycker jag, och ditt BT-namn är mkt sant också, hehe!

• Diamonds are a girls best friend

Man ska alltid gå på magkänslan =)
    Tack för berömmet om namnet, stämmer nog på alla töser skulle jag tro... ;)

• malous

Jag skulle hellre fira med min fästman än familjen om jag var tvungen att välja (och då är jag väldigt mkt för traditioner och jul i synnerhet). Som tur var slipper jag välja eftersom hans familj ej firar jul :).

• MysEtt

Vi kommer fira ihop i år, det gjorde vi även förra året. Då var vi med min familj på morgonen och åt gröt och hos hans föräldrar på kvällen.

Jag tycker att det mysigaste är att fira ihop

Svårt att råda tycker jag, TS du skriver att det är en av de sista jularna i ditt barndomshem (det kan alltså komma fler), det är trevligt att träffa hans familj

• Aurelia

Jätteintressant att höra era tankar och synpunkter, keep ´em coming! Jag kommer att jobba fram till den 22 (alltså redan på lördag) och måste erkänna att det känns lite stressigt att då bara åka hem och packa, åka på lördagen, umgås intensivt med folk jag knappt känner (förutom älsklingen förstås som jag ju träffat många gånger...), åka hem (själv) på annandagen och så jobba igen dagen efter. Ingen tid för återhämtning, liksom. Förra året hade vi inte varit ihop så länge och firade varken jul eller nyår ihop så om vi i alla fall firar nyår ihop i år så är det ju ändå ett steg framåt... Hm, hm, knepigt detta ändå. Blev ändå väldigt glad att han frågade mig och inte tog för givet att jag skulle fira med min familj i år.

• Aurelia

Ok, nu har jag bestämt mig för att stanna hemma i jul och fira med min familj... Känns bäst så, och jag hoppas att han inte tar illa upp på ngt vis. Skulle ni gjort det i hans situation?

• thalia82

När vi bodde längre ifrån våra familjer brukade vi fira jularna med respektive föräldrar, och sen träffas i mellandagarna och hälsa på mormödrar och varandras föräldrar.
    Nu bor iv bara6 reps ca 10 mil från våra familjer, så vi träffar dem mycket oftare. De senaste två åren har vi firat julafton själva i vår lägenhet, och på juldagen har båda våra familjer kommit hit och käkat mat, och på kvällen har vi följt med respektive familj hem och myst. har funkat jättebra. Vi har inte pratat om hur vi ska göra i år än.

I din situation, TS, skulle jag nog fira julen med mina föräldrar, och sen åka till london en helg under våren. Så många människor man inte känner så väl på en liten yta under en storhelg, det kan bli tufft. Som du skriver är det skönt att kunna vara för sig själva en liten stund ibland oxå. :)

Svar på tråden var fira jul?