• Skottdagen2008

Söker er som hittat på egna efternamn

Det är jätteviktigt för oss att heta likadant. Om det bli mitt eller hans inte lika noga (helst mitt ), men min m2b vill heta något unikt.

Hur kom ni fram till er efternamn och i vilken ände kan man börja spana på något eget?

• Svar på tråden Söker er som hittat på egna efternamn
  • Äntligen är det min tur

Det är namnet på platsen där min fantastiska svärmor är begravd. Som ett villaområdesnamn eller vad man ska säga... Vill ju inte tala om det nu så du inte "tar" det i förlovade oss där också....

Hmmmm, låter lite konstigt men det klingar så vackert....

• Skottdagen2008

Nädu, jag hittade inget ag såg var roligt på PRV

Hmmm, jag tror nog att det är din fanasi som får jobba lite. Sen kan du kolla med PRV....

• Skottdagen2008

Jag ska be m2b jobba, det är ju han som vi ha något UNIKT

• Ljungfru

På PRV finns ett verktyg där man kan sätta ihop efternamn genom att välja olika för- och efterled som sedan sätt samman i olika kombinationer. Det är rätt kul. Gå in på PRV -"Hitta ditt personnamn" - "Sök bland våra efernamnsförslag"

Där avslöjade jag mig. Jag kan inte länka till särskilda uppslag i hemsidor, vet inte hur man gör.

• marina77

jag kommer få ett namn som endast idag min man och mitt barn bär i sverige..hoppas verkligen inte att det stämmer att vem som helst kan ta sig det namnet efersom vi är färre än 4 stycken. Skulle ju inte vilja att det var fler än vi som heter så bara för att dom tycker det är tufft.

MArina77
    JAg förstår att det är mig du syftar på....

Vi trodde vi hade hittat på det men det fanns visst redan. Men nu har vi börjat stuva om bland våra namn o kommer nog hitta på ett helt nytt. Men risken kanske finns att nån stjäl ert namn... Det har nån gjort med vår dotters namn som är ensam om det eftersom vi har hittat på det. JAg vet inte om man kan ansöka om det på nåt sätt... KOlla PRV.

• Akvavit

Men det är som jag har förstått skillnad på förnamn och efternamn.

Äntligen är det min tur, jag antar att ditt dotters namn är ett förnamn som ni hittat på? Så vitt jag vet finns inget som kan hindra någon annan från att också använda det som förnamn.

Marina77, däremot efternamn går inte att ta hur som helst. Om jag har förstått saken rätt så kan ingen ta ert efternamn utan att ni får tycka till om det först.

Va synd för oss!!!

• marina77

precis mitt namn är ett efternamn

va bra att dom måste kolla med oss först..jag vet nämligen att vårt namn är väldigt populärt som tex nickname i vissa kretsar på nätet eftersom det är med i en känd bok så jag kan tro att det finns dom som skulle vilja ta det.

Svar på tråden Söker er som hittat på egna efternamn