Inlägg från: Skottdagen2008 |Visa alla inlägg
  • Skottdagen2008

Söker er som hittat på egna efternamn

Det är jätteviktigt för oss att heta likadant. Om det bli mitt eller hans inte lika noga (helst mitt ), men min m2b vill heta något unikt.

Hur kom ni fram till er efternamn och i vilken ände kan man börja spana på något eget?

• Svar på tråden Söker er som hittat på egna efternamn
  • Skottdagen2008

Vi var klasskompisar i nästan ett år då det klickade till i Sälen. Inte precis något vackert namn.

Byn jag är uppvuxen i är så krångligt att tja.....

Västerås kan vi inte heller bygga något på.

Beskrivning på runor var hittar man det?

Mammas flciknamn har jag en gång hetat och det är många som heter så. Hans mammas är också vanligt.

Gu så svårt..... suck.

Finns det någon "efternamns bank" sopm man kan få idéer ifrån?

• Skottdagen2008

Skittrista. Rent krasst tycker jag att vi har bättre namn nu är de äldre i släkten, dvs bakåt i tiden, men han vill heta något unikt.

Om man skulle ta en latinskt ord som efternamn. Tror ni att det är Ok eller får man inte heta det månne?

• Skottdagen2008

Jo, fast våra namn går inte att slå ihop snyggt. Jag har ett kort tornedalskt namn och han ett -holm namn. Överdjälvligt ihop .

Born to be his wife skrev 2007-10-31 11:07:20 följande:

En lärare jag hade en gång och hennes man hade slagit ihop sina efternamn till ett nytt unikt efternamn. Hon hette Larsson och han hette lindström och deras gemensamma efternamn blev Larslin. Ganska påhittigt tycker jag
  • Skottdagen2008

Ok, kanske inte helt fel alltså.

Min farfarsfars köpte det namn som vi har i släkten nu så jag hoppas lite på att min m2b gr med sig =).

Visa08 skrev 2007-10-31 11:15:53 följande:
    Min svärfar hittade på ett eget namn. Vet inte riktigt hur han gjorde men jag tror det var något gammalt legionärs namn från Rom...?
  • Skottdagen2008

Har kollat nu på de sidor ni rekommenderade, men blir inte klokare än, suck.

Inga fler som har tagit ett eget nytt namn?

• Skottdagen2008

Visa08:
    Jo, jag tyckte det vore kul, men eftersom min m2b vil ha ett helt eget superunikt namn så.....

Himesama:
    Wärmländer, ja det var ju skoj

Om man skulle ta ett ord ur latin och blanda det lite med annat. Det låter ju inte ett dugg svenskt och någorlunda svenskt vill vi ju att de ska vara då vi tycker att namnet ska spegla rötterna.

• Skottdagen2008

Hur "hittade" ni det?

Äntligen är det min tur skrev 2007-10-31 14:02:22 följande:

Hur får man "ta" namn bara sådär? Måste man fråga om "lov" först... Hur gör man.???? Vi har ev hittat ett namn som vi gillar. Sökte på PRV o det skulle iså fall färre än 4 st i landet som heter det... Mer än så ficka jag inte fram.
  • Skottdagen2008

Nädu, jag hittade inget ag såg var roligt på PRV

• Skottdagen2008

Jag ska be m2b jobba, det är ju han som vi ha något UNIKT

Svar på tråden Söker er som hittat på egna efternamn