• Mrs Van Derkamp

Vad prioterar ni?

Hej!
    Jag är lite nyfiken på vad ni prioriterar mest inom budgeten?Själv prioriterar jag proffsfotograf,helst från the champagne group(Jenny Hammar el Brigitte Grenfeldt) samt festlokalen(slott/herrgård/hotell med fint läge vid vattnet och god mat och super service.Det är absolut viktigast för mej.Vad är viktiast för er?

• Svar på tråden Vad prioterar ni?
  • september22

Prioriterade inte:

Dyr brudbukett,
    betalade 890kr för både corsage och bukett.

Resan,
    blev en vecka på Malta för 12.000kr. Det var viktigt att vi åkte i samband med bröllopet, vart spelade mindre roll.

Viigseln,
    Vi struntade i solosånger å dyl. och körde på "grundkonceptet", det viktiga var att vi sa JA. Vigselplatsen bestämdes utifrån festplatsen.

• Troll-P

För oss är det ultimata om våra vänner får en riktigt kul kväll och har roligt! Det blir vår present till dem.

Viktigt för oss är:
    Maten
    Lokalen
    Trycksaker (viktigt för mig iallafall )
    Musiken

Prioriterar inte:
    Tårta (skippar)
    Transporter (skippar)
    Blommor
    Dekorationer
    Bröllopsresa (det är bröllopet som är grejen, veckan efter kommer vi gå och suga på den karamellen!)
    Släkten (väljer att bjuda vänner framför släkt)

• pandis2405

Prioriterar:
    att kunna bjuda alla vi vill
    god mat och mysigt ställe att ha middag/fest på
    att ha någon som tar hand om allt med mat, servis och städning

Prioriterar inte:
    klänning
    blommor (jag bara vägrar betala 2000 spänn för en bukett)
    bröllopssvit (kommer att satsa på att åka iväg på bröllopsresa dagen efter istället)

• Duchess

Vi la pengar på/prioriterade:

* Ringarna! De utgjorde ca 25% av vår totala budget.
    * En pålitlig cateringfirma.
    * Vigselgudstjänsten i kyrkan.

Sådant vi sparade in på:

* Kläder. Jag köpte min favvoklänning begagnat för 1800 och sålde den för 800. Den kostade mig i praktiken 1000 kr
    * Tårta. Fast det kan man inte tro. En god vän till oss är konditor, och gjorde tårtan åt oss. 80 bitar, 1500 kr. Helt perfekt!
    * Inbjudningskorten. De var inte pyntade och piffade, men konstigt nog förstod alla ändå att de var bjudna

• Fejs

Vi prioriterar:

* lokal (slott/herrgård)
    * pris/kuvert
    * bjuda på allt
    * bröllopsresa

• Joji

Hmm.... Ännu så länge prioriterar vi:

* lokal - herrgård med fint läge vid vattnet med god mat och superservice (precis samma som dig T.S! )
    * bjudbar med bartender
    * trycksaker (för att vi tycker att det är kul att fixa med det)
    * Roliga detaljer som speglar oss
    * ett bra band
    *en mysig rolig fest med nära och kära - både släkt och vänner, fast inte avlägsna vänner som man inte haft direkt kontakt med på flera år
    * bröllopsresa

Jag tänker att vi även kommer att prioritera fotograf, kläder, vigselring...

Oj, mycket att prioritera blir det!

• Joji

Tilläggas ska att vi gillar att hitta "bästa dealen" - dyrast är inte alltid bäst! Men, jag tänker att det ju ändå kan vara så att vi tycker att en sak är väldigt viktig att den/det känns "rätt", och att det då är det som menas att prioritera...!

(hoppas ni fattar vad jag menar...)

• Bridget Jones

Vi prioriterar (än så länge):

* Själva festen är absolut viktigast. Att vi kan bjuda alla vi vill och att alla kan sova över och umgås även dagen efter, plus att det är ett fint ställe (slott eller herrgård)
    * Göra iordning fint i gästernas rum (små presenter, program, potpurri på toaletterna etc)
    * Fri bar, helst med bartender
    * Trycksakerna (inte i kostnad, men i arbetstid för mig)

Prioriterar inte:

* Blommorna! Vill ändå inte ha någon stor, traditionell brudbukett
    * Kläderna (tror vi nu iallafall, har inte börjat kolla än men vill absolut inte spendera mycket på det. Speciellt inte skor som ändå knappt syns.)
    * Dekorationerna/dukning på slottet. Det är så fint ändå, så det räcker nog med sparsamt med blommor och sånt
    * Bröllopsresa. Vi har rest så mycket nu innan, så det räcker med en kort resa i Sverige, bara vi får komma bort några dagar och andas ut och prata om allt
    * Liveband. Det får räcka med CD:s.

• Utomlands 2008

För oss är resor vår stora passion så vi kommer gifta oss utomlands och därmed är själva "bröllopsresan" det som i lägger pengar på.

• malous

Ekonomiska prioriteringar:

1. Ringarna (eller snarare min ring) som ej ens får vara med i budeten (eftersom min fästman börjar jobba ett halvår innan jag- ca 9 mån innan bröllopet och vill spara ihop till den själv).

2. Att alla kan vara med.

3. Fotograf, vi har diskuterat reportagefotografi av dyrare slag.

4. Champagne

5. Riktiga linneservetter och dekoration som känns lyxigt i allmänhet.

Prioriterar (nog) ej:

1. Maten, vi prioriterar menyn men litar inte på att någon mer än vi el våra familjer kan laga den maten där vi ska gifta oss (persiskt).

2. Tårta. Jag gillar inte tårta så jag har svårt att motivera att betala mer för den än brudklänningen (vilket vi kommer att göra ändå antar jag). Ska testa att baka själva beroende på hur förförsök faller ut.

3. Sminkning och frisör. Grava förtroendeproblem från min sida ;).

4. Brudbukettern. Jag vill bara ha lite rosor tror jag, ska kolla hur det ligger till med handelsträdgården.

5. Skor. Jag älskar skor men det känns svårt att motivera när de knappt syns. Lägger jag hellre pengar på snyggare skor än brudskor.

(6. Brudklänning och skräddarsydd frack- blev jättebilligt eftersom jag pluggade i Kina i somras och vi köpte dem då, annars en hög prioritet som vi hade väntat oss att lägga mycket mycket mer på).

• Nymåne

Vi prioriterar:
    Mat o dryck
    Att bjuda m2b:s syster med familj på resan hit(de bor i Bosnien)
    Fotograf
    Musik
    Ringar

Alla våra prioriteringar utgör den största delen av vår budget, men vi önskar ändå få råd med en resa. Men inte vart som helst. I så fall får den vänta tills vi har råd med nåt riktigt fint "once-in-a-lifetime"-resemål. Budgeten var från början tänkt 50000kr, men den är spräckt för länge sen. Haha!!!

• 16 aug

Vi prioriterar att få det som vi vill. men tjaa mer på
    *festen,
    *band,
    *maten
    *bjuder på all dricka,
    *festprogrammen.- det som är i.
    *tårtan
    *blommorna
    *ringarna
    *klänning
    *vigseln, som vi vill ha det..m.m.m.m.

tjjaa allt då? hmmm har inte tänkt så..

• augustibrud08

Vi prioriterar hela vårt bröllop, men det innebär inte att vi lägger så mycket pengar på det. Innan vi bestämde oss för att gifta oss så har jag visst drömt om det perfekta bröllopet, once in a lifetime, där allt ska få prioriteras och vara top of the line. Men nu när man sitter med budgeten känner jag att det inte är så viktigt. Det viktiga är ju att vi säger ja och att det blir en härlig, fin dag.

Hittills har vi köpt:
    'Brudklänning (superfin begagnad) för 3000:-
    'Kostym på rea 1995:-
    'Bordsdekorationer och ljusstakar på rea, ca: 500:-
    'Skitsnygga skor på e-bay 117:-
    'Bröllopsresa (minivecka på 4stjärningt hotell) till Paris direkt efter bröllopet 6000:- Vi önskar oss pengar till en större som får vänta till sommaren efter bröllopet. Då hinner vi även spara lite pengar själva.
    'Ring har jag tittat på och den jag tyckte var finast kostar 2200:- utan stenar. Några stenar vill jag ha så några tusenlappar till blir det väl, men under 10 000:-

Vi kommer att ha en lokal och själva fixa all mat och även baka tårtan. Får hjälp av snälla släktingar och vänner och känner att det kommer att bli kanon.

Det jag vill "unna mig" är frisyr och smink på salong, band till festen då vi själva är musiker och inte kan tänka oss en fest utan livemusik.

Vi tänker oss en budget runt 50 000:- och vi får väl se hur det går, det är ju ett tag kvar..haha!

Ja, det

• augustibrud08

är så det ser ut idag. Kanske känner vi annorlunda när det närmar sig.

• Krystal

Förut ville jag prioitera allt i stort sett. Lägga lagom mycket på allt. Låta sy upp klänning, speciall brudbukett, vigsel i kyrkan med många släkingar och vänner närvarande, följt av fest med sittande bord och dans efteråt...
    Men det har ändras lite. Just nu vill jag prioitera ring och resa. Ringen har jag ju alltid kvar sen..och en mysig resa, bara han och jag...det vore nått

Men men...jag får instämma med föregående talare: så ser det ut idag. Kanske känner annorlunda när det närmar sig.

• Äntligen dax!

Det viktigaste för oss, således det vi prioriterade högst - var att både vi och våra inbjudna släktingar och vänner skulle få en trevlig dag och kväll... :P

Vilket i mitt tycke inte sitter i hur dyra servetter eller dekorationer man har på borden... :)

• Akvavit

Vi prioriterar:
    Fotograf (Nina Grundemark, www.imagebynina.se, 15000 kr för heldag inkl högupplösta bilder, 2 fotografer ingår)
    Min klänning
    Att slippa fixa själva eller involvera hela familjen, alltså blir det fin festlokal där mat, dukning och städning och allt ingår.

Vi prioriterar inte:
    Bröllopsnatten, kommer bara ta ett något bättre än normalt hotellrum
    Bröllopsresan, åker till Sälen 5 dagar och bor på hotell med bastu på rummet och äter gott och myser. En långresa blir för dyrt då vi även håller på att renovera, och vi satsade mer på bröllopet istället.
    Gästgåvor, har vi inte alls.

Sen är det saker som inte är högprioriterade som så, men som känns viktigt att det blir rätt. Jag kommer vara kinkig med frisör då jag inte vill ha en riktig standard frisyr, viktigt att frisören förstår mig.... även florist känns viktig. Jag kommer ge henne hyfsat fria händer, det är några saker jag VILL ha med, och några saker jag absolut INTE vill ha med.

• Paeonia

Tänk så olika det är för alla, kul!Här ligger våra prioriteringar.

*Att kunna bjuda alla vi vill.

*Bröllopsresan

*Musiken

*Skumpan och snittarna samt serveringspersonal

*Trycksakerna

Saker vi helt bortprioriterar är

*festen efter, har aldrig gillat att ha fest.

Sedan är det resterande saker som nog blir mer standard.

Klänning, ringar, blommor, hår, smink och fotograf

• B & S

Vi prioterar det som kommer vara längst för OSS av flera anledningar.
    Eftersom det står nu helt klart att nästan alla gäster har sina fåniga förväntningar på det ena eller andra eller tycker vi inte ska lägga så mycket pengar alls eller över huvudtaget gifta oss för då slösar vi inget alls! Så har vi bestämt helt att vi gör vad ***** vi vill och lägger mest pengar på oss själva eftersom det är ju vi som gifter oss!

Högst på listan ligger:
    1) delad plats för-resan och ringarna.
    Vi ville åka just dit och i hela 2v för att hinna relaxa. Ringarna ska synas att det är vigsel och inte present samt om vi ska ha dem länge så ska dem också ha kvalitet.

2)klädernas stil.
    Korsett/kjolen kostar inte mer än en KiKs/Nixa men ändå personligt och specialsytt. Jag har även fixat hans kläder i speciell stil.

3)kommer 3 saker.
    Dekortioner i festlokalen då vi vill att det ska se ut som ett bröllop och inte ett barnklas(stående folk med papptallrikar och prinsesstårta) samt val av vigsellokal (ej kyrka) och festlokal.

4)övriga saker och gästerna med deras "krav".........så länge ingen är naken, för sexig utstyrsel eller försöker överglänsa oss, inte är råpackad, skvallrar skit i onödan och kommer i tid(annars straffar dem sig själva igentligen) så e vi antagligen nöjda.

Egotripat och bestämd? nähääääää....man kan lära sig mycket under planeringen av ett bröllop. OM jag av något skäl skulle gifta om mig så vet jag precis vad jag ska göra!: ensama vi 2 nånstans på semester....inte en enda beklagande gäst eller slita sitt hår över detaljer hit och dit....

Svar på tråden Vad prioterar ni?