• Fru 2009

Vi skulle ha ett påkostat bröllop, men...

allt ändrades igår, p.g.a. mig..

Insåg att eftersom vi är unga, och även har planer på att skaffa hus, nya jobb och barn efter bröllopet, är det dumt att lägga hela spar-budgeten på bröllopet.
    Så har suttit och dragit ner på en massa saker, dock enbart med lättnad.
    Vi kommer bjuda ca 70 pers, men kommer med lite tur ändå kunna komma undan ganska billigt.

Vad skönt det känns nu, för en månad sedan ville jag inte dra ner på något gällande bröllopet och blev så ledsen då jag insåg att vi antagligen inte kommer kunna ha råd med hus så snabbt vi vill...

Men nu, nu ser allt så ljust ut, och jag har ändå bara dragit ner på det jag känner att jag kan.

Fästmannen blev så himla lycklig då jag berättade vad jag gjort, han har bara väntat på att pengen ska trilla ner för mig.

Måste få skriva av mig lite bara, är så lycklig just nu.

Finns det fler därute som gjort något liknande?

• Svar på tråden Vi skulle ha ett påkostat bröllop, men...
  • Akvavit

Jämföra med RIGA menar jag förstås...

• Nymåne

Hmmm...nej tyvärr...Det var mina föräldrar som tipsade oss. De va dit i somras o sa att det va tokbilligt. O kommer det från dem, så måste det stämma... =)

• Syster K

Blåser förhoppningsvis lite nytt liv i denna tråden! Tyckte det var så roligt att se att det finns de som tänker som jag!
    Jag tänkte precis som TS förut, "man gör det bara en gång i livet"... Men sedan vi fick barn känns det som det viktigaste är att vi blir en familj med samma namn och lovar varandra att vara det för resten av livet. Vi drömmer också om hus och att sätta sprätt på måååånga månadslöner på en dag känns lite vansinnigt när man tänker efter. Men visst ska bröllopet ändå bli helt underbart fantastiskt, det handlar ju om att hitta alternativ man tyccker lika bra om!

• Bride in England

Jag haller med!! Jag tror att ett brollop som man sjalv fixar ihop med en lagre budget kan bli jattemysigt. Vi har t.ex hittat ett fantastiskt fint stalle som vi har sjalva ceremonien pa, men det skulle bli dyrt o ha festen dar sa vi har hittat en jattemysig lokal dar vi ska ha festen. Vi fixar viss del av maten sjalva, och viss del av maten genom catering (inte allt via catering eftersom det blir dyrt).

Jag skulle inte vilja ha det pa nagot annat satt. Om nagon erbjod mig ett brollop pa ett fint slott som tog hand om rubbet skulle jag tacka nej aven om jag fick det gratis. Sa mycket ser jag fram emot vart brollop som nu har blivit vart lilla karleksprojekt

Som Karin Boye sade: Nog finns det mål och mening i vår färd -
    men det är vägen, som är mödan värd.

• Skottdagen2008

Så länge man själv blir nöjd med sitt bröllop, dvs vad man känner att man har råd med och vad man kan göra av de pengarna så spelar det ingen roll vad det kostar för var och en har sin egen plånbok att rätta sig efter.

Lycka till.

• Fru 2009

vad kul att se att tråden kommit till liv igen..

Själva bröllopet vill jag fortfarande hålla nere kostnaden med...men vi har bestämt oss för att fara på bröllopsresa, till Afrika..

Men det ser jag egentligen inte som en kostnad i samband med bröllopet, då vi ändå tänkt fara dit innan vi skaffar hus och barn och så..

Fast jag velar dagligen inför resan...om vi ska fara eller inte..
    Klart att jag vill dit, det vore hur häftigt som helst..men samtidigt kan man göra annat för de pengarna, skaffa hus och sådant som är mer livs-beständigt typ..

Och resa kan man ju göra även när man har barn... och måste man vänta till de är lite äldre gör ju inte det något heller...
    Afrika kommer ju inte försvinna på något år..

Hur skulle ni ha gjort??

• Akvavit

Det beror väl lite på vilken typ av resa ni täkt göra till Afrika. Ska ni åka på safari och så skulle jag nog passa på att göra det nu, vem vet hur det vilda djurbeståndet ser ut om 10-15 år?
    Eller hur mycket mer turistigt det hinner bli på 5 år?
    Jag skulle nog ha satsat på att åka dit nu. Det känns som det är lättare att satsa på hus och hem när man har barn, än att spara till en dyr resa...

• Fru 2009

Akvavit - känner lite så jag också...

Vi har då tänkt fara på 1 veckas safari och avsluta med 1 vecka på hotell...

Vore verkligen häftigt att fara.

• Akvavit

Åh, det låter härligt, det är ett drömresmål för mig också....fast för oss får det vänta, trots allt.
    Vi håller även på att renovera hus, och sparar inte in på bröllopet utan väljer istället att ta en enklare (men mysig) liten bröllopsresa till Sälen med minisvit och bastu på rummet... (vi gifter oss i februari)

• Bride in England

Fru 2009: Att resa ar enligt mig det basta och mest berikande man kan gora. Allt man koper maste inte (och bor kanske faktiskt inte) vara materiella ting. Du kan fa ut minst lika mycket av en sadan resa som ett lite storre hus, det ger dig och din man minnen for livet och gor att ni kommer narmre varann. Tror jag iallafall Sa darfor tycker inte jag att du ska kanna att du "slosar" pengarna pa en resa istallet for att spara. Dessutom AR det annorlunda att resa med barn sa passa pa att gora det pa tu man hand nu.

• malous

Alltså, Afrika är ju riktigt riktigt stort så jag är mkt tveksam till att det inte kommer oförstörda delar kvar de närmaste 10-15 åren spec. när till och med ett sådant turistland som Thailand är oförstört på många håll.

Sedan skulle jag nog prioritera att resa också. Barn kan man ju faktiskt ha i lägenhet också, det är väl när de blir några fler som det blir problem kanske. Men sedan beror det ju på hur man bor, har man en studentlägenhet så har man kanske inget acceptabelt val annat än att köpa boende efter examen exvis.

• Fru 2009

vilka härliga svar ni ger mig.

Jag är helt inriktad på att resa till Afrika nu.

Dels för att det kommer bli ett minne för livet, och vår första resa tillsammans som man och hustru. Men även just för att vi inte har några barn än, och detta kanske kommer bli vår enda lång-resa tillsammans utan barn.. om allt går som vi tänkt.

Hus hinner vi, som ni säger, med ändå. Just nu bor vi i en "vanlig" lägenhet, och det duger bra länge till.

Åhh... nu vill jag verkligen att tiden ska gå så vi får gifta oss och fara iväg.

Dock lovar jag att njuta av tiden fram till dess också.

• Didaa

jag tycker att man ska lägga ner så mycket pengar som man vet att man inte kommer att "sakna" sedan. Vi kommer att bjuda ca 50-60 personer och känner att vi vill kunna prata med alla personer.

• Syster K
    Didaa skrev 2007-12-11 18:35:12 följande:
    jag tycker att man ska lägga ner så mycket pengar som man vet att man inte kommer att "sakna" sedan. Vi kommer att bjuda ca 50-60 personer och känner att vi vill kunna prata med alla personer.
    Fast jag saknar alltid mina sparpengar när jag gör av med dem :) Tycker att det känns så tryggt att ha dem på kontot även om ag inte behöver dem. Fast jag är kanske lite knäpp :)

Jag tycker också ni ska resa. Som Bride in England sa så är det inte samma sak att resa med barn! Unna er en resa där ni kan sätta era behov och önskningar i fokus och njut av det så mycket ni orkar innan nästa fas i livet tar vid!
  • Fru 2009

Syster K - vi pratade faktiskt om det där igår igen...och det kan hända att det nog inte blir någon resa, inte till afrika i alla fall...

Men det är jag inte ledsen över, bara glad just nu faktiskt... med tanke på vad vi kom fram till istället... något jag väntat länge på att få höra...

• Utomlands 2008

Instämmer helt och fullt med det Bride in England skrev i inlägg nr 30!

Fru 2009 skrev 2007-12-11 18:30:49 följande:

vilka härliga svar ni ger mig. Jag är helt inriktad på att resa till Afrika nu. Dels för att det kommer bli ett minne för livet, och vår första resa tillsammans som man och hustru. Men även just för att vi inte har några barn än, och detta kanske kommer bli vår enda lång-resa tillsammans utan barn.. om allt går som vi tänkt. Hus hinner vi, som ni säger, med ändå. Just nu bor vi i en "vanlig" lägenhet, och det duger bra länge till. Åhh... nu vill jag verkligen att tiden ska gå så vi får gifta oss och fara iväg. Dock lovar jag att njuta av tiden fram till dess också.
    Vill bara flika in en liten kommentar/tips:
    Om ni äter vissa malariaprofylax och/eller vaccineras mot tropisksjukdomar (vilket man oftast bör göra när man åker på safari i Afrika) är det viktigt att kolla upp om/hur det påverkar en graviditet! I vissa fall är det inte bra att vara gravid eller bli gravid upp till ett halvår efter man ätit medicinen/profylaxen eller blivit vaccinerad!
    Vill INTE skrämma dig på något sätt till att inte åka, utan bara informera att det är läge att planera lite långsiktigt. Men, kolla upp det jag skrivit med kompetent personal vid vaccinationsmottagningen eller infektionsmottagningen på ditt sjukhus. Jag påstår inte att jag är expert på området (men gillar att resa och har snappat upp detta på resesajter).
  • Syster K

Fru 2009 skrev 2007-12-13 12:31:33 följande:

Syster K - vi pratade faktiskt om det där igår igen...och det kan hända att det nog inte blir någon resa, inte till afrika i alla fall...Men det är jag inte ledsen över, bara glad just nu faktiskt... med tanke på vad vi kom fram till istället... något jag väntat länge på att få höra...
    Låter som ni kanske väljer en annan sorts "resa", i så fall kan jag säga att den verkligen är något att rekommendera Huvudsaken är ju att man kommer fram till det som känns rätt för en själv! Vi bestämde oss för att resan till Filippinerna förra nyåret fick bli vår sista långresa på ett tag och fast jag älskar att resa kan jag inte påstå att det är något jag saknar just nu. Lycka till i beslutsprocessen!
    Hur går det med bröllopsplaneringen förrsten?
  • Fru 2009

Utomlands 2008? - tack så mycket för tipset.
    Dock blir det nog ingen resa om allt går som det ska just nu..
    Inte till Afrika i alla fall... eller utomlands alls faktiskt..

Syster K - du är helt inne på rätt spår, "resan" du pratar om alltså...
    *fortfarande lyrisk*

Bröllopsplaneringen står still just nu... tänkte börja göra prov-inbjudningskort och sådant i början på nästa år dock... och skicka efter lite saker...

*längtar*

Svar på tråden Vi skulle ha ett påkostat bröllop, men...