• Fru 2009

Vi skulle ha ett påkostat bröllop, men...

allt ändrades igår, p.g.a. mig..

Insåg att eftersom vi är unga, och även har planer på att skaffa hus, nya jobb och barn efter bröllopet, är det dumt att lägga hela spar-budgeten på bröllopet.
    Så har suttit och dragit ner på en massa saker, dock enbart med lättnad.
    Vi kommer bjuda ca 70 pers, men kommer med lite tur ändå kunna komma undan ganska billigt.

Vad skönt det känns nu, för en månad sedan ville jag inte dra ner på något gällande bröllopet och blev så ledsen då jag insåg att vi antagligen inte kommer kunna ha råd med hus så snabbt vi vill...

Men nu, nu ser allt så ljust ut, och jag har ändå bara dragit ner på det jag känner att jag kan.

Fästmannen blev så himla lycklig då jag berättade vad jag gjort, han har bara väntat på att pengen ska trilla ner för mig.

Måste få skriva av mig lite bara, är så lycklig just nu.

Finns det fler därute som gjort något liknande?

• Svar på tråden Vi skulle ha ett påkostat bröllop, men...
  • Fejs

Vad kommer ni betala per kuvert?
    Vi har hittat ett slott där det ingår, blomsterarrangemang på borden, brudskål, trerätters, kaffe och tårta och vickning för 800 kr/kuvert.

• Ickaflicka

Fejs: Det verkar vara ett kanonpris för ett slott med allt som ingår. Jag tittar på nåt liknande och har hittat priser från 900 upp till 1 500! En djungel det där!

• Fejs

Ja vi slår nog till på det faktiskt.

• MyStyle

Fru 2009, jag vill tacka dig! Efter att jag läst din tråd började jag tänka om...
    Jag ville ha bröllop på slott och allt skulle vara så fint, vi gör ju bara detta en gång osv...
    Vi hade preliminärbokat ett slott för 850 kr/kuvert. Men i det priset ingick inte vickning och ingen barkostnad. Så när allt var inräknat så skulle allt gå på över 1000kr/kuvert.
    Vi ska vara ca. 70 pers på bröllpet, och hur kul är det att dra ner på kompisar och sånt?!
    Så efter att jag läst din tråd började jag tänka, förvisso har vi hus och barn, men vi vill skaffa ny bil, åka på bröllopsresa osv...
    Dessutom går man ju miste om mycket planering om man låter slottet fixa allt åt en, och jag är sån att jag tycker det är kul att pyssla och fixa grejer själv.
    Så vi hittade en lokal som var jättefin, restaurang som fixar mat o servering, sen åker själva till Tyskland och handlar. På detta halverar vi priset utan att det känns som om vi drar ner på någon "lyx" om man säger så... Så TUSEN TACK!!!

• Nymåne

cellabella... Det är mycket billigare att köpa alkohol i Lettland än i Estland, har jag hört. Stort sortiment och så tror jag att man får ta in mer än från Lettland.

• cellabella

Nymåne
    Tack för tipset, för vi har just insett att det blir lika billigt att köpa i Sverige. Men då ska vi kolla Lettland också!

• Fru 2009

MyStyle - vad varm i hjärtat jag blir när jag läser det du skriver.

Och man kan verkligen ha ett "lyxbröllop" utan att det behöver kosta så mycket, helt fantastiskt faktiskt.
    Tänk sedan vad roligt man kan ha med pengarna som blir över.

• frumaj

Vi ska ha festen i en bygdegård... Ska troligtvis ha catering på maten... köpte klänningen nu på rea... Gör placeringskort och inbjudningar själv... Jo det går att få till det utan en jätte budget.
    Det jag nu undrar över är hur hittar man billig serveringspersonal? Och jag vill ju helst inte att typ mamma och pappa ska städa dagen efter... några tips??

• Protea

Bra tråd! Tack fru 2009! Vi ska oxå gifta oss 2009. Önskar att vi hade en massa pengar men som sagt det ska räcka till mycket i framtiden.

• Akvavit

Har du någon länk där man kan kolla priser? Vi var och handlade lite i Tallin i somras, och jag tyckte framför allt att öl och sprit var väldigt billigt, lite beroende på vad man väljer förstås. Vin var kanske inte så mycket billigare, men lite i alla fall... Så det vore intressant att jämföra med Tallin. Vi handlade på HyperRimi vid hamnen, de har ingen hemsida, men däremot finns Winestore på nätet, de är något dyrare, men å andra sidan kan man förbeställa.
    www.winestore.ee/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/WineStore-Online-Site/sv_SE/-/SEK/ViewApplication-DisplayWelcomePage;sid=lrk8kQa2DrpaAUGe5US9sEhvFYudhYWEN60=

Så som sagt, en motsvarighet i Riga vore kul att se.

Nymåne skrev 2007-10-30 17:09:20 följande:
    cellabella... Det är mycket billigare att köpa alkohol i Lettland än i Estland, har jag hört. Stort sortiment och så tror jag att man får ta in mer än från Lettland.
Svar på tråden Vi skulle ha ett påkostat bröllop, men...