• alexaa

    Nyttiga och helst billiga maträtter!!

    Hej alla sunda o hälsosamma=)

    Vet att det har funnits sånna här trådar innan men ingen verkar ha fått fart ordentligt. Så jag försöker igen=)
    Här kan vi tipsa varandra på nyttiga maträtter ( i mitt fall gärna också billiga då jag är student)!!

  • Svar på tråden Nyttiga och helst billiga maträtter!!
  • AggaP

    Får jag då lov att tipsa om soppa, gott, nyttigt, billigt.
    Det är bara att kolla kylskåpet och se vad man har hemma, blanda med vatten och buljontärning, servera med bröd/knäckebröd och ost eller likanande.
    Det är något som jag upptäckt senaste 6 månaderna, hur många olika soppor man kan göra och hur gott det faktiskt är.

  • Lena+Mattias=sant

    ärtsoppa är tokbilligt och dessutom nyttigt...

  • mooogn

    Ungspannkaka med en sallad gjord på rårivna morötter, äpplen och vitkål (blanda gärna i russin, om du har det hemma) åt vi idag.

    "Förr i tiden" gjorde jag ofta pastagratäng dvs lägg al dente pasta i en ugnsform, häll över en vitlöksstinn tomatsås och riv lite ost. In i ugnen på 225 gradet tills osten har smält och fått färg.

    Bönor och linser är bra, god och nyttig mat. Standardlunchen är bönsallad på kikärtor/canellinibönor/kidneybönor, lite olivolja, salt, svartpeppar, chilipeppar, mald spiskummin samt lite fint skivad röd lök. Passar till korv, skinka eller som det är.

  • lilltass

    Jag brukar göra linsbiffar. Räknade ut att en måltid kostar typ 3 spänn eller nåt sånt. Och det är sjukt gott.
    Att göra kycklingklubbor i ugn är också billigt, enkelt och gott.

  • Lisa1

    Ok, recept finns huuur många som helst men dessas ekonomiska aspekter är ju väldigt beroende på råvarorna som de baseras på.