• alexaa

    Nyttiga och helst billiga maträtter!!

    Hej alla sunda o hälsosamma=)

    Vet att det har funnits sånna här trådar innan men ingen verkar ha fått fart ordentligt. Så jag försöker igen=)
    Här kan vi tipsa varandra på nyttiga maträtter ( i mitt fall gärna också billiga då jag är student)!!

  • Svar på tråden Nyttiga och helst billiga maträtter!!
  • AggaP

    Får jag då lov att tipsa om soppa, gott, nyttigt, billigt.
    Det är bara att kolla kylskåpet och se vad man har hemma, blanda med vatten och buljontärning, servera med bröd/knäckebröd och ost eller likanande.
    Det är något som jag upptäckt senaste 6 månaderna, hur många olika soppor man kan göra och hur gott det faktiskt är.

  • Lena+Mattias=sant

    ärtsoppa är tokbilligt och dessutom nyttigt...

  • mooogn

    Ungspannkaka med en sallad gjord på rårivna morötter, äpplen och vitkål (blanda gärna i russin, om du har det hemma) åt vi idag.

    "Förr i tiden" gjorde jag ofta pastagratäng dvs lägg al dente pasta i en ugnsform, häll över en vitlöksstinn tomatsås och riv lite ost. In i ugnen på 225 gradet tills osten har smält och fått färg.

    Bönor och linser är bra, god och nyttig mat. Standardlunchen är bönsallad på kikärtor/canellinibönor/kidneybönor, lite olivolja, salt, svartpeppar, chilipeppar, mald spiskummin samt lite fint skivad röd lök. Passar till korv, skinka eller som det är.

  • lilltass

    Jag brukar göra linsbiffar. Räknade ut att en måltid kostar typ 3 spänn eller nåt sånt. Och det är sjukt gott.
    Att göra kycklingklubbor i ugn är också billigt, enkelt och gott.

  • Lisa1

    Ok, recept finns huuur många som helst men dessas ekonomiska aspekter är ju väldigt beroende på råvarorna som de baseras på.
    Kassler & köttfärs är ju 2 väldigt bra och billiga proteinkällor (såvida man itne är vegetarian). Visst, linser och baljväxter är också väldigt billigt men då är det en hel del kolhydrat på köpet, så äter man t.ex. linser med ris till (vanligt i sydamerika t.ex.) så blir det ju ett överskott av kolhydrater på tallriken. Så äter man det för sig alt. tillsammans med en "ren" proteinprodukt (typ kött/fisk/kyckling) blir det ju bra ur viktminsknings- och näringsbalanserad synpunkt om det är det som är fokus.

    Morötter och potatis är annars två energisnåla och superbilliga råvaror.

    Just detta med "nyttigt" är ju väldigt relativt. Antar att du menar kalorisnålt, bra balansering mellan näringsämnena, bra fettsammansättning etc... Isbergssallad är ju t.ex. väldigt kalorisnålt men innehåller inte så väldigt mkt ur närings- och vitaminsynpunkt, utan mest vatten. Bönor etc. innehåller å andra sidan en del protein för att vara ett icke-animaliskt livsmedel, men blir det väldigt mkt bönor på tallriken blir det mkt energi också, eftersom det inte är ett direkt energisnålt livsmedel. Så just detta med nyttigheten handlar ju inte bara om VILKET livsmedel vi pratar om utan hur mkt man äter av det, och om det bara är det man äter eller om det ingår som en del i en måltid med andra livsmedel, och vilka dessa andra livsmedel är.

  • Lisa1

    Mer billigt protein: allaska pollock, strömming, makrill (de två senare är dock mer energirika, men bra fetter) Det är ju oftast proteinprodukterna som kan få matbudgeten att skena iväg (antar att vi redan uteslutit halvfabrikat som oftast innebär högre priser och sämre värden ur näringssynpunkt), kolhydratsprodutker brukar ju oftast vara väldigt billiga.

    Att köpa hel kyckling istället för kycklingfilé kan vara väldigt prisvärt. Varför inte stycka upp en kyckling, lägga den i form i ugn (helst romargryta om man har en sådan), hälla på en skvätt vitt vin (matlagningsvin går bra), en MASSA rosmarin och pressa över lite citron. Om du inte har romrgryta rekommenderas att försluta/täcka över formen med något, är nämligen meningen att kycklignen skall kokas i sina egna ångor eller hur man nu skall säga det. Kycklingen lämnar näml ifrån sig en hel MASSA vatten under tillagningen i ugnen, som gör att det blir som en sky som det hela kokas i. Efter ca en timme är det hela färdigt...

    Tonfiskgryta är annars ett gott och billigt alternativ. Fräs upp lite lök i en kastrull och tillsätt sedan champinjoner på burk (avrunnet). När det hela stekts lite så tillsätts tonfisk, 5%-ig creme fraiche, några hackade oliver, lite passerad eller krossad tomat, pressad vitlök (mkt viktigt ;)), lite broccolibuketter. Låt det stå och puttra en liten stund tills det hela "gått ihop sig". Smaka av och salta/peppra efter behag. Blir en himla god gryta och går snabbt att slänga ihop.

    Gazpacho är också väldigt gott men blir ju mer som en läskande lunch. Billigast blir att göra på passerad tomat/tomatjuice e.d., men kan med fördel göras av hälften passerad tomat e.d. och hälften färsk tomat. Sedan behöver man såklart lite proteintillskott till måltiden eftersom det är mest kolhydrat + lite fetter i denna. Då kan en lite rejälare klick lightkesella fixa det...

  • Snowsee

    Något som jag älskar att göra är kycklingsallad. Brukar steka kycklingfiléer i mindre bitar i lite curry, salt och peppar. Och sen brukar jag blanda det med sallad, gurka, tomat, paprika, majs, champinjoner,rödlök, ja,det man gillar helt enkelt. Vill man ha det lite matigare kan man koka lite pasta, bulgur eller couscous och ha i eller ha i en liten burk kidneybönor.

    Ngt annat som är gott är att woka kyckling och wokgrönsaker, med en massa kryddor som tex curry, vitlök, chilipeppar, soya och servera som det är eller tillsammans med pasta/ris/couscous/bulgur.

    Att göra egen chili con carne med ris är också gott och inte så dyrt, stek nötfärs, lök och vitlök. Ha i en burk vita bönor i tomatsås, och lite ketschup eller tomatpuré, krydda efter smak och tycke.

    Egentligen kan man ju äta alla maträtter, de som är lite onyttigare som kanske chilicon carnen kan man ju ta mindre av, bara ta lite ris och lite "sås" och sen servera med mycket sallad.

    Soppa är också rätt billigt att göra, tex spenatsoppa med ägghalvor.

    Det bästa när man lagar mat är ju att göra storkok. Jag och sambon gör alltid till typ 4-6 personer så att vi alltid får matlådor. Då har vi alltid ngt i frysen och då är det svårare att säga att vi inte har ngn mat och "måste" köpa pizza i stället.

  • lilltass

    Godisråttan.
    Man kokar röda linser, typ tre dl kanske.
    Sen hackar man en rödlök och river tre eller fyra morötter samt finhackar en vitlöksklyfta.
    Sen fräser man morötterna och lökarna och kryddar det med curry och spiskummin samt salt och peppar.
    Sedan blandar man ihop det med de kokta linserna och blandar även ner ett ägg.
    Rör sedan ihop till en röra, forma till biffar och stek i stekpanna.

    Supergott!
    Jag brukar göra en dressing på matlagningsjogurt och vitlök till.

  • Snowsee

    Torsk och rödspätta är ju inte heller så dyrt och går att variera rätt mkt. Vi brukar göra egna fiskpinnar av torskblock ibland. Bara att skära i lagom stora bitar, ligga i ägg och ströbröd. Rödspätta är också got att panera på samma sätt och servera med potatis och ngn sås om man vill. Inte så nyttigt kanske men gott och enkelt och betydligt nyttigare än färdiga fiskpinnar. Annars kan man ju laga fisken i ugn på olika sätt också smarrigt!

    Ett tips är att gå in på arla.se, där kan man söka recept som är både smala och budget genom att kryssa i det när man söker. De har en massa bra recept. En annan sida är tasteline.com och så klart Ica.se

    Lycka till!

  • Snowsee

    Förresten, köp ngn av viktväktarnas kokböcker, de har många bra recept till både vardag och fest.

    Sen kan man ju försöka "smala ner" sina favoritrecept. Om det tex ska vara creme fraische i så kan man ju ta minivarianten, till gratänger kan man välja en smalare ost, byta ut en del av smöret mot Kesella, gräddfilen mot turkisk yoghurt, och ska det vara mjölk i maten så ta lättvarianten i stället. Grädde finns ju också i alla möjliga olika varianter med olika fetthalt.

    Att byta ut majonnäsen (720 kcal/100 gr) mot lättmajonnäs (310 kcal/100gr) gör ju tex rätt mycket i kcalväg.

Svar på tråden Nyttiga och helst billiga maträtter!!