• sommarjänta

Låna på huset för att få råd?

Vi är sugna på att gifta oss, men det vanliga problemet är ju pengarna. Det är mycket som kommer att kosta inom den närmaste framtiden eftersom vi planerar att köpa hus inom 1-2 år. De besparingarna vi har vill vi ha som en buffert för det kommande huset. Skaffa barn finns även med i planeringenen och det är inte heller billigt.

Ska vi spara till bröllopet lär det inte bli möjligt att genomföra förrän om tidigast 5 år, troligen ännu längre.

Min fundering är då att är det dumt att låna på det kommande huset för att få råd att gifta oss? Jag är egentligen väldigt emot onödiga lån, men det känns som enda möjligheten om vi vill gifta oss utan att behöva vänta i många år. Vi är i 30-årsåldern och det är ju nu man vill gifta sig.
    Hur har ni gjort? Vi har inte räknat på vad det kommer att kosta oss, kanske runt 50-60000 iallafall.

Tacksam för er syn på saken, även om frågan inte är högaktuell för stunden.

• Svar på tråden Låna på huset för att få råd?
  • Soofia

Sommarjänta...

En bröllopspresent kostar ju en del iaf...varför då tveka om kuvertavgift? Jag menar då buder ni alla och sedan får DE själva bestämma om de vill komma eller inte! Men att ta ett lån bara för att inte såra känslorna, nej det skulle jag aldrig göra...Vad spelar det för roll? Om vissa känner sig sårade att de måste pynta 250 SEK för att närvara i stället för att köpa en present, då är de nog inte värda att komma på ert bröllop känns det som...

Men men, det är bara min åsikt. Tro mig det är skönt efteråt att inte behöva tänka på att man har hela kalaset att betala flera år framåt...

• sommarjänta

Soofia:
    Det är sant, så kan man också se det. För presenter känns lite onödigt, vi har så himla mycket saker ändå och ofta får man sånt man inte vill ha/behöver. Det är roligare att gästen närvarar istället.

"Skottdagen 2008"s rim här ovan gjorde att jag omvärderar kuvertavgift lite. Men det gäller ju att inte ta ut för mycket, det kan bli dyrt för en hel familj att komma.

Har fått många bra tips och åsikter idag. Måste kila iväg en stund, återkommer ikväll.
    Tack alla!

• a02270

Jag hade inte lånat till ett bröllop. Ponera att värdet på huset sjunker som en sten, och ni vill skiljas (ja ponera som sagt), och du får sitta och betala av för bröllopet??

• vilda bruden

Hejsan..

Jag har fått "grönt ljus" av min m2b att köra på vad det gäller vårt bröllop. Det är alltid han som den ekomoniska i vårt förhållande. Vi planerar att gifta oss juli 2008. Så här har och gör vi.,,

Hyrt en bygdegård.
    Tyvärr fanns där ingen riktig servis, så jag har varit lite kund hos Ikea ett tag.
    Där kan man hitta tallrikar, fat osv till bra priser. (Har märkt på "köp och sälj" att många handlar där. )
    Efterhand som jag hittar saker när vi är ute och åker så köper jag lite här och lite där.
    Nu har vi planerat hur det ska se ut så jag vet vad jag letar efter.
    Det enda som inte går att köpa innan är mat och blommor....

På detta sätt kan det bli lite spontana inköp och en massa nya ideer. Tro mig.

Jag har snart köpt hälften av saker på vår lista. Fördelen är att det blir ingen stor utgift i anslutning till bröllopet + att man släpper loss fantasin lite mer.

Vi ska vara ca 50 st och skall servera buffe,dessert, bröllopstårta med tillhörande drycker.

Jag tror på denna ideen. Allt växer fram efterhand som man ser "bröllopshögen". Nu är det nästan som om jag blivit den ekonomiska ett tag, eftersom man vill ha allt så måste man leta hela tiden.

Det är ialla fall en rolig resa....

• Karis Annelie

Ja så där kommerjag med göra. Har redan kirrat tyget till bröllopsklänning, utan att ha datum satt Sen kommer jag inhandla allt eftersom. Då delar man upp det och behöver inte spara så himla mycket. Däremot är ju maten det som kostar mest, såkanske lite spar dit då. Beror ju på hur man gör det! man kan ju laga mat själv med, då kan man ju inhandla det lite då och då också, o lägga i frysen

• Joleen

Vi har sparat ihop pengar till bröllopet. Sedan vi flyttade ihop sista januari har vi sparat 10 000 kr/månad. det är inte specifikt till bröllopet utan en del har vi använt till en resa som vi var på i juli och en del kommer vi använda när vi köper hund om 2 veckor.

Vårt bröllop kommer gå på ca 50-60 000 kr utan resa.

Ingen av oss tycker att låna är ett alternativ. Pengarna ska betalas tillbaka, och det med ränta vilket innebär att bröllopet blir dyrare på så sätt. Dessutom känner vi båda att om vi inte kan spara ihop pengarna innan, hur ska vi då ha råd att betala tillbaka lånet i efterhand?

Så har vi gjort

• Virvel

sommarjänta

Vi tog lån på vårt hus nu när vi skulle byta fönster. 170 000 kr för fönsterbytet och det blev ca 700 kr extra i mån.

Själv skulle jag aldrig ta lån för ett bröllop utan istället välja att gifta mig efter den budgeten man har. Inte kul att börja sitt nya liv ihop med en massa skulder att bli osams om. Tänk också på att om ni skaffar barn så kommer någon av er att vara hemma med betydligt lägre "månadslön" än vad ni är vana vid men lånen ni har ska fortfarande betalas.

Lycka till!

• Katarina98

bröllop för endast familjen?

• Troll-P

Sommarjänta
    Om kuvertavgift är känsligt tycker jag inte att ni ska ha det. Däremot kan ni önska er pengar istället för presenter!

Själv är jag emot att låna till bröllop (och fester, resor mm) och kuvertavgift. I vårt umgänge hade det inte varit ok med en avgift - däremot tror jag att alla tycker det är ok om man önskar sig pengar. Säg att det är till ett framtida pantbrev på hus så folk vet VAD pengarna ska gå till.

Tycker att ni ska fundera på alla olika sätt att gifta sig som finns - vad är viktig för er? Är det att släkten är med, eller att alla får en kul fest eller bröllopsresan?
    Man kan gifta sig, ha middag med absolut närmaste släkten och några timmar senare bjuda vänner och resten av släkten på fest. Tårtan kan ni tex ha på festen. Det verkar också vara helt accepterat (bland släkten) att man vill åka iväg på en långresa och gifta sig på en strand. Eller varför inte ett lunchbröllop - mindre mat och dryck samt ni kan skippa fest efteråt.

Fundera lite till på vad som är viktigast - det finns så många fantastiskt trevliga sätt att fira sitt giftermål på och ett av dem passar säkert både era önskemål och er plånbok!

• HannaE

orka läsa alla svaren...

men Nej, Nej, NEJ

sommarjänta skrev 2007-08-17 14:41:47 följande:
    Vi är sugna på att gifta oss, men det vanliga problemet är ju pengarna. Det är mycket som kommer att kosta inom den närmaste framtiden eftersom vi planerar att köpa hus inom 1-2 år. De besparingarna vi har vill vi ha som en buffert för det kommande huset. Skaffa barn finns även med i planeringenen och det är inte heller billigt.Ska vi spara till bröllopet lär det inte bli möjligt att genomföra förrän om tidigast 5 år, troligen ännu längre. Min fundering är då att är det dumt att låna på det kommande huset för att få råd att gifta oss? Jag är egentligen väldigt emot onödiga lån, men det känns som enda möjligheten om vi vill gifta oss utan att behöva vänta i många år. Vi är i 30-årsåldern och det är ju nu man vill gifta sig. Hur har ni gjort? Vi har inte räknat på vad det kommer att kosta oss, kanske runt 50-60000 iallafall.Tacksam för er syn på saken, även om frågan inte är högaktuell för stunden.
  • engel79

Hej, ville bara säga att vi oxå haft bekymmer med att kunna gifta oss p.g.a ekonomin. Vi har redan hus och barn så det är lite svårt att spara så mkt i månaden:S Detta innebar att min m2b just nu befinner sig i afghanistan och jobbar för försvarsmakten som narkosskötare i 6 veckor i stöten. Tjänar ju betydligt bättre där nere men det är jobbigt för oss att vara ifrån varandra så länge. Försöker tänka på varför vi gör detta och då känns det lite lättare. Vi ska ju faktiskt gifta oss!!
    Vi har oxå begränsat gästerna till vår närmsta familj och absolut närmsta vänner. Ska ha buffe och sen ska vi fixa vår egna musik istället för att bjuda in et liveband. Detta sparar vi ett antal tusenlappar på och vi får precis den musiken vi vill ha...

Lycka till

Svar på tråden Låna på huset för att få råd?