• sommarjänta

Låna på huset för att få råd?

Vi är sugna på att gifta oss, men det vanliga problemet är ju pengarna. Det är mycket som kommer att kosta inom den närmaste framtiden eftersom vi planerar att köpa hus inom 1-2 år. De besparingarna vi har vill vi ha som en buffert för det kommande huset. Skaffa barn finns även med i planeringenen och det är inte heller billigt.

Ska vi spara till bröllopet lär det inte bli möjligt att genomföra förrän om tidigast 5 år, troligen ännu längre.

Min fundering är då att är det dumt att låna på det kommande huset för att få råd att gifta oss? Jag är egentligen väldigt emot onödiga lån, men det känns som enda möjligheten om vi vill gifta oss utan att behöva vänta i många år. Vi är i 30-årsåldern och det är ju nu man vill gifta sig.
    Hur har ni gjort? Vi har inte räknat på vad det kommer att kosta oss, kanske runt 50-60000 iallafall.

Tacksam för er syn på saken, även om frågan inte är högaktuell för stunden.

• Svar på tråden Låna på huset för att få råd?
  • sommarjänta

Karis Annelie
    Aha, då räknas naturligtvis inte bröllop med i det. Men en kompis lånade på huset när hon skulle köpa ny bil, gick det bra för att hon hade betalat en del av huslånet redan, eller? Kan inte det här.

• valkyriana

Jag skulle inte rekomendera att ta lån för ett bröllop. Jag skulle aldrig göra det själv.
    Ni har ju inte barn än - så ni har massvis med tid över! Varför inte, om det är möjligt jobba över på era befintliga jobb? Alternativt skaffa ett extra jobb och lägg alla de pengarna på ert bröllop!

Lycka till- hur nu ni än gör hoppas jag att ni får ett underbart bröllop! Och fina ungar och ett vackert hus!

• Karis Annelie

sommarjänta ja förmodligen hade hon betalt av den summan på huset, eller så ahde husets värde ökat. Men det är bara dumt att ta lån på huset i onödan ändå, för då blir du aldrig av med lånen. Tänk på när du blir pensionär.. kan va gött o va utan lån då...

• Soofia

Hej,

Precis som månag skriver här skulle jag aldrig låna till mitt bröllop. Vi sparade en hel del varje månad (det blev inga nya kläder på ett tag!) för att få det bröllopet vi ville ha. Men vi lånade inget. Jag förstår så klart att det är en viktig dag och att man vill få den dagen man har drömt om, men samtidigt får man anpassa sig. Tänk på att ni kommer att vara varje dag i ert hus, bröllopet är ju bara 1 dag och tro mig det går fort!

Måste ni VERKLIGEN bjuda 80 personer? personligen skulle jag inte ta ett lån för att undvika en familjbråk...Eller så får ni strunta i presenten och begära kuvertavgift. Beger ni 250 SEK per man får ni ju 20 000 för 80 inbjudna. I stället för presenter...
    Det kan också vara en lösning...

• sommarjänta

valkyriana:
    Tack! Det hoppas jag också!

Jobba över är en möjlighet, iallafall för mig. Hmm... det kan det ju vara värt att stå ut med förstås...

• snutte

Jag tror ifs att man får låna mer en vad huset kostar.Det beror hur mycket ni är beviljade. Man kan ju ta extra för att renovera och sånt.

• Karis Annelie

Snutte man får låna extra för att renovera om husets värde ökar efter renoveringarna. När de är klara får man då ta ut en som värderar huset, då läggs lånen om så det blir ett stort huslån. innan det är det ett huslån och ett mindre privatlån för renoveringarna.
    Du får aldrig låna mer än husets värde, för banken måste kunna sälja huset om du inte kan betala.
    Däremot kan manalltid ta privatlån. om man har jobb o så.

• sommarjänta

Soofia:
    Det är svårt att bjuda färre för hans släkt är ganska stor och de verkar gilla att umgås med varann. Väldigt ofta också tycker jag.
    Just kuvertavgift vet jag inte om vi vågar ha. Finns så många heta åsikter om det. Tror det kan generellt kommer uppfattas negativt och då är det inte riktigt värt det.

• Skottdagen 2008

Man får låna beroende på inkomst och vad huset är värt för banken har jag för mig. Är inte helt säker, men om ni verkligen vill ha så många gäster och inte ta lån då är ju kuvertavgiften ett "måste":

Vi har nu bestämt oss för att bli man och maka
    Vi tycker om er alla och vill ingen försaka
    Tyvärr kan vi inte bjuda på maten på vår fest
    Men inte hellre rensa bort en endast gäst
    Så därför kära vänner vill ni vårt bröllop göra till saga
    Skippa presenten och låt oss hellre mottaga
    En kuvertavgift till maten på vår bröllopsfest
    För vi vill så gärna se er som vår bröllopsgäst

• sommarjänta

Skottdagen 2008
    Det där lät ju riktigt bra! Kanske skulle det tas emot bättre om man uttrycker det så? Där fick jag nåt att fundera på. Tack!
    För vi värdesätter gästens närvaro mer än en massa presenter. Grejer har vi så det räcker och blir över ändå.

Svar på tråden Låna på huset för att få råd?