• Rosenl­arv
    Äldre 6 Aug 20:47
    47444 visningar
    30 svar
    30
    47444

    Våra bröllopslöften, ge respons!

    Här är våra gemensamma bröllopslöften som vi skrev idag baserade på en dikt vi tycker om båda två:

    Jag, NN, tar dig, NN
    nu till min make/hustru
    att dela glädje och sorg med
    och vara dig trogen
    jag kommer aldrig någonsin att svika dig

    Du är bäst, du är non plus ultra
    om du var statsminister skulle det här landet komma på fötter
    om du skrev böcker skulle alla prata om det kloka och finurliga som stod i dem

    Jag kommer att sova som en stock i natt tack vare dig, jag kommer inte drömma mardrömmar, jag kommer inte att vara rädd, jag beundrar dig till 100 procent, du är min livlina, du är den jag hoppas på. Jag kommer att följa dig hela mitt liv.

    Vad tycker ni? Vi har försökt följa riktlinjerna för hur ett bröllopslöfte får vara, men ändå göra det till vårt.. men det är ju svårt att veta om det går

  • Svar på tråden Våra bröllopslöften, ge respons!
  • Duches­s
    Äldre 6 Aug 22:39
    #0

    Västkustvigsel:
    Jag undrade hur ni tänkte av flera skäl, så tack för att du förtydligade!

    Jag och maken valde traditionella löften om trohet "tills döden skiljer oss åt". För oss kändes det helt rätt. Vi tror både att äktenskapet är något jordiskt. Dör en av oss, så hoppas vi båda att den som lever kvar träffar någon annan.

    Jag vet också att det finns präster som inte godkänner löften med ord om att man ska vara trogen och älska någon i evighet. Det ger ju vissa själavårdsliga bekymmer om någon blir änka/änkling och träffar en ny partner.

  • Västku­stvigs­el
    Äldre 6 Aug 23:22
    #0

    Duchess .. nu kanske jag drar saken till sin spets men hur kan du inför gud lova din man trohet till döden skiljer er åt?
    Vad vet du om framtiden .. kanske eran kärlek tar slut och ni skiljer er .. hur mycket var då era löften värda?
    Det är här och nu vi lovar varandra trohet och att vi för alltid kommer att älska varandra ..
    framtiden vet vi inget om men här nu vet jag att jag kommer för alltid att bära med mig våran kärlek vad som än händer och sker.

    Så ni som funderar att skriva era egna löften .. gör det och rådfråga sedan eran präst om era löften är Ok.

  • Duches­s
    Äldre 6 Aug 23:28
    #0

    Jag vågar lova min man trohet till döden inför Gud bland annat därför att vi båda är kristna. Naturligtvis är det inte alls någon garanti för att en relation ska fungera, men vi vet med oss att vi har Guds välsignelse över vår relation och många släktingar och vänner som ber för oss. För oss är det en bra grund att stå på.

    Och bara för att klargöra: jag har inte alls något emot att andra par skriver egna löften. För oss passade de färdigskrivna jättebra, så då valde vi den varianten :)

  • friis
    Äldre 7 Aug 07:27
    #0

    Västkustvigsel;
    Är det ok att norpa era löften?
    Vi tycker de var så jättefina!!

  • Joleen
    Äldre 7 Aug 07:36
    #0

    Jag kan inte bestämma mig för vad jag tycker om dem. Den första biten "Du är bäst, du är non plus ultra..." kan jag inte förlika mig med alls (vilket inte betyder att den är dålig på något sätt, bara inte min stil) !

    Del nummer två vill jag skriva om lite...

    Jag kommer att sova djupt/gott i natt för att du finns hos mig, jag kommer inte drömma mardrömmar, jag kommer inte att vara rädd, jag älskar/beundrar dig något ofantligt, du är min livlina, du är den jag hoppas på. Jag kommer att följa dig hela mitt liv.

    Kör på det ni tycker passar er, det finns inget som säger att det ena löftet är bättre än det andra, bara det följer reglerna för vigseln så kör på!

  • Västku­stvigs­el
    Äldre 7 Aug 11:47
    #0

    Beanr1 ..
    ni behöver inte norpa våra löften ..
    ni kan låna dessa med gott samvete

    Mysigt när andra uppskattar vad man har skapat och vill låna.

  • Discod­ivan - the one and only :-)
    Äldre 7 Aug 11:49
    #0

    njaaaaa . men huvudsaken det känns rätt för er

  • Rosenl­arv
    Äldre 7 Aug 12:07
    #0

    Hihi, ni är goa ni! Jag ville inte ha respons angående vad ni tyckte om själva löftena, utan om de skulle gå igenom av prästen, om de visade en vilja att dela glädje och sorg och alltid vara trogen.

    Det är bara ett första utkast, om vad vi tyckte om i dikten och inte klart alls.

    Jag håller med om att det just nu mer är hyllning än löften, men vi ska rådfråga prästen och ändra lite mer.

  • Discod­ivan - the one and only :-)
    Äldre 7 Aug 13:35
    #0

    tror det kan skilja väldigt mellan prästernas egen inställning beroende på hur konservativa det är - men jobba för att ni ska få ha era egna löften så klart

  • tågjän­tan
    Äldre 8 Aug 00:12
    #0

    Om ni säger dem helt själva går det säkert bra. Vår präst tyckte eg att när det var lite mer personligt gjort att vi inte kunde läsa efter honom. Frågan är om han hade gått med på att läsa före en sådan text som ni skrivit =). Annars hade vi säkert fått haft dem om vi läste dem själva.
    Vi var inne på att läsa dem själva. Men min man är lite nervös för sådant och jag insåg på vigseln att jag inte skulle ha hunnit lära mig dem utantill.

  • lillyo­ftheva­lley
    Äldre 8 Aug 01:37
    #0

    Jag gillade dom inte alls...känns barnsliga på något sätt..

    Som tur är, är det inte jag som ska trivas med dessa löften så om prästen säger ok, kör på!

  • Rosenl­arv
    Äldre 8 Aug 09:36
    #0

    Som sagt vill jag inte ha sådan respons på löftena, även om det blev ganska oklart i det första inlägget. Och som jag tidigare skrev också var löftena bara ett första utkast. Jag är tacksam för alla som gav/ger konstruktiv kritik, men de som kikar in här och bara säger att löftena är dåliga, det blir jag faktiskt sårad av. Det är ju ändå ett utkast till vad jag min blivande man vill lova varandra på vår bröllopsdag.

  • Sensom­marbru­den
    Äldre 8 Aug 09:52
    #0

    Vet inte om det går igenom, beror väl på hur prästen är, som någon sa är det mer hyllning än löften.

    Förresten, din man har inte funderat på att bli politiker, det verkar ju som om det skulle vara bra för landet...

    Tycker det är coolt med löften som inte är traditionella och superromantiska.

  • Joleen
    Äldre 8 Aug 10:00
    #0

    Rosenlarv:

    Enligt lag måste löften innehålla: "lovar att älska dig i nöd och lust tills döden skiljer oss åt" (kan säkert modifieras rent språkligt men innebörden måste vara densamma). Om prästen inte följer det begår hen tjänstefel.

    Det var vad vår präst sa till oss.

  • Höstbr­ud-07
    Äldre 8 Aug 10:32
    #0

    Jag vet att du inte ville ha massa kritik men bara en sak. Jag tycker ni ska fundera på det där med statsministerdelen, det låter lite som politik och vill man verkligen ha det i en vigsel? Som gäst skulle man nog reagera...

  • Rosenl­arv
    Äldre 8 Aug 10:38
    #0

    Höstbrud-07
    Jo, vi ska ta bort den delen. Det var ju bara delar som vi tyckte om i dikten som står där uppe . Har ju ingenting med löften att göra.

    Sådan kritik är helt okej, känns konstruktiv och bra. Ledsen har jag bara blivit när folk bara har skrivit att de var dåliga utan anledning typ

  • Äntlig­en Fru!
    Äldre 8 Aug 10:44
    #0

    Jag vill inte direkt uttala mig om det personliga ni har skrivit till varandra för det är högst personligt och kommer från era hjärtan. Dock hade jag valt att börja med den andra varianten av löfterna.

    NN, jag vill älska dig,
    dela glädje och sorg med dig
    och vara dig trogen
    tills döden skiljer oss åt

    I ert fall då:

    NN, jag vill älska dig,
    dela glädje och sorg med dig
    och vara dig trogen
    Jag kommer aldrig någonsin att svika dig

    Detta för att innan frågar prästen er:

    Inför Gud och i denna församlings (dessa vittnens) närvaro
    frågar jag dig, NN: Vill du ta NN till din
    hustru/man och älska henne/honom i nöd och lust?

    Så redan där får ni med hustru och man så jag tycker den andra varianten är mer personlig och inte så formell dvs. "Jag tager dig" för att istället säga "jag vill älska dig".

    Mitt tycke!

  • Äldre 8 Aug 11:13
    #0

    Jag vet inte hur en präst skulle reagera - även om jag tror att de inte innehåller det som juridiskt och liturgiskt krävs för att bli godkända. Men som gäst skulle jag nog uppleva dem som rätt märkliga - mest spexiga och inte särskilt högtidliga. Inget fel i det i sig, men är det det ni vill stå i en kyrka och lova för resten av era liv?

  • Fjällr­äv
    Äldre 8 Aug 22:52
    #0

    Rosenlarv: Jag saknar en formulering som säger att äktenskapet ska vara livslångt. Är man obekväm med uttrycket "tills döden skiljer oss åt" kan man använda: "hela livet" eller "så länge vi lever" istället.

    Vigsellöftet heter så eftersom det är kopplat till vigseln som en juridiskt bindande akt. Man kan inte ge löften vad det gäller känslor, utan bara vad det gäller handling.

    (Grovt exempel: Jag kan lova att vara trogen och välja att vara trogen hur frestad jag än blir till otrohet. Men jag kan inte lova att aldrig bli förälskad i eller tänd på någon annan.)

    Avslutet från "Du är bäst" är inte ett vigsellöfte utan en slags hyllning och beskrivning av känslor. Sånt kan man ha med om man vill, men jag tror man tjänar på att i så fall fundera på om de formuleringar som just nu känns roliga är något man vill stå för när man firar guldbröllop eller när barnen tittar på vigselvideon.

  • Äldre 31 Mar 09:01
    #30
    Är du i behov av finansiering för ditt företag? Behöver du pengar och vet inte hur man får en snabb och tillförlitlig lån? Oroa dig inte mer som vi nu erbjuda lån för alla på bara 2%. Kontakta oss på Freemanloans@hotmail.com och få ditt lån godkänt idag 
Svar på tråden Våra bröllopslöften, ge respons!