• La Paloma

Behöver råd från dietist!

jag har ringt runt olika dietister för att få hjälp men ingen har ringt tillbaka.....jo, det är sant. Jag äter kortison sen ett år tillbaka och går stadigt upp i vikt hela tiden. Finns det nån som kan råda om hur jag ska göra för att gå ner några kilon. Kan lämna min mailadress om nån vill maila mig. Tacksam för all hjälp jag kan få!

• Svar på tråden Behöver råd från dietist!
  • LukasU

Jag är inte dietist men sjuksköterska och kanske kan jag hjälpa något. Varför står du på kortison?

• La Paloma

Prednisolon, och jag äter 10 mg/dan nu. Jag skrevs ut med 40 mg..... Jag försöker tänka på vad jag äter och så men det verkar inte hjälpa

• LukasU

Kortison i sig kan ju göra att man känner sig lite svullen men om du går upp i vikt beror det tyvärr på vad du äter. Var du smal innan kanske du bara håller på att lägga på dig till "normalvikt". Kortison gör ju att aptiten ökar, det är därför man skriver ut det till vissa. Det enda du kan göra är att äta med måtta och röra på dig. Tyvärr finns det inga genvägar. Men som sagt, du kanske bara är större än innan då du var smal. Eller? Och igen, varför äter du prednisolon?

• La Paloma

Oj såg inte att du undrade varför
    Jag har fått diagnos Morbus Behcet, en virussjukdom.

• La Paloma

Jag var normalbyggd innan, läkarna säger att man går upp i vikt men jag skulle vilja veta om det finns nån särskild diet eller nåt som kan fungera. Mår jättedåligt av viktuppgången

• *Lilla M*

Hej. Jag är inte heller dietist, men sjukgymnaststudent. Jag kanske kan hjälpa dig med motionsråd. Min man är farmaceut, och vi kanske kan slå våra kloka huvuden ihop...

Såhär säger jag: