• La Paloma

Behöver råd från dietist!

jag har ringt runt olika dietister för att få hjälp men ingen har ringt tillbaka.....jo, det är sant. Jag äter kortison sen ett år tillbaka och går stadigt upp i vikt hela tiden. Finns det nån som kan råda om hur jag ska göra för att gå ner några kilon. Kan lämna min mailadress om nån vill maila mig. Tacksam för all hjälp jag kan få!

• Svar på tråden Behöver råd från dietist!
  • LukasU

Jag är inte dietist men sjuksköterska och kanske kan jag hjälpa något. Varför står du på kortison?

• La Paloma

Prednisolon, och jag äter 10 mg/dan nu. Jag skrevs ut med 40 mg..... Jag försöker tänka på vad jag äter och så men det verkar inte hjälpa

• LukasU

Kortison i sig kan ju göra att man känner sig lite svullen men om du går upp i vikt beror det tyvärr på vad du äter. Var du smal innan kanske du bara håller på att lägga på dig till "normalvikt". Kortison gör ju att aptiten ökar, det är därför man skriver ut det till vissa. Det enda du kan göra är att äta med måtta och röra på dig. Tyvärr finns det inga genvägar. Men som sagt, du kanske bara är större än innan då du var smal. Eller? Och igen, varför äter du prednisolon?

• La Paloma

Oj såg inte att du undrade varför
    Jag har fått diagnos Morbus Behcet, en virussjukdom.

• La Paloma

Jag var normalbyggd innan, läkarna säger att man går upp i vikt men jag skulle vilja veta om det finns nån särskild diet eller nåt som kan fungera. Mår jättedåligt av viktuppgången

• *Lilla M*

Hej. Jag är inte heller dietist, men sjukgymnaststudent. Jag kanske kan hjälpa dig med motionsråd. Min man är farmaceut, och vi kanske kan slå våra kloka huvuden ihop...

Såhär säger jag:
    En normal vuxen förbrukar ungefär 300 kalorier per dag genom fysisk aktivitet. En vanlig vuxen får också i sig cirka 2100 kalorier per dag genom mat. Den större delen av det man får i sig förbränns genom basalmetabolismen, det vill säga genom det kroppen förbrukar när den är i vila. Hjärta, lungor, andning, matspjälkning, alla kroppens system förbränner energi. Men det finns alltid ett glapp mellan grundförbrukningen av energi och hur mycket kalorier vi verkligen får i oss. För att ha en bra balans måste man förbruka mycket energi genom fysisk aktivitet. Ofta motsvarar detta glapp mer än en timmes motion per dag.

Det är alltså egentligen mycket lättare att äta mindre och nyttigare, än att gå ned i vikt genom motion. Detta är enormt tidskrävande! Man behöver sannolikt ca 60-90 minuters täning i måttlig intensitet per dag för att undvika viktuppgång om man tidigare har varit något överviktig. Samma sak gäller för den om vill gå ner i vikt!

Jag är absolut inte superkunnig inom dietistyrket, men mitt råd är att helt enkelt minska portionsstorlekarna. Och följa tallriksmodellen, men kanske på en mindre tallrik. Eller dra ner på den tredjedelen som brukar bestå av potatis, pasta osv, och istället öka den del som består av grönsaker och sallad.

• *Lilla M*

Och så här säger min man angående kortison:

Det kortison gör, särskilt under en långtidsbehanling, är att den omfördelar fett från armar och ben till ansikte och bröst och nackrygg. Detta kan göra att man känner sig tjockare och pluffsigare. Kortison bryter dessutom ner muskler, vilket i sig ger ett extra tillskott av näring (proteiner)till resten av kroppen.

Det som skulle kunna få bort de systemiska biverkningarna är om du istället kunde få en salva som kan verka lokalt där problemen uppstår.

• La Paloma

*Lilla M*

Tack så mycket

Saken är dock den att jag får blåsor i mun, svalg och hals, alltså inte så lätt att behandla med salva. Jag har fått gammadropp och det funkar tillfälligt och ska även göra att jag ska kunna sänka kortisonet på sikt. Äter också Imurel för att i framtiden kunna sänka dosen.
    Jag skulle göra nästan vad som helst för att få sluta med kortisonet men sjukdomen är envis och det tar tid. Viktuppgången är ett faktum men jag får försöka tänka ännu mer på vad jag stoppar i mig. Binder även på mig vätska och det gör ju sitt till

• *Lilla M*

Kortison är inte roligt att behandlas med! Hoppas du snart bli frisk!

Du kanske skulle kunna fråga din läkare om det skulle kunna vara möjligt att du fick lite diuretika (vätskedrivande) innan bröllopet, det kanske skulle göra en liten skillnad.

Annars är det väl bara att kämpa på!
    Kramar och lycka till!

Svar på tråden Behöver råd från dietist!