Hej. Jag är inte heller dietist, men sjukgymnaststudent. Jag kanske kan hjälpa dig med motionsråd. Min man är farmaceut, och vi kanske kan slå våra kloka huvuden ihop...
Såhär säger jag:
En normal vuxen förbrukar ungefär 300 kalorier per dag genom fysisk aktivitet. En vanlig vuxen får också i sig cirka 2100 kalorier per dag genom mat. Den större delen av det man får i sig förbränns genom basalmetabolismen, det vill säga genom det kroppen förbrukar när den är i vila. Hjärta, lungor, andning, matspjälkning, alla kroppens system förbränner energi. Men det finns alltid ett glapp mellan grundförbrukningen av energi och hur mycket kalorier vi verkligen får i oss. För att ha en bra balans måste man förbruka mycket energi genom fysisk aktivitet. Ofta motsvarar detta glapp mer än en timmes motion per dag.
Det är alltså egentligen mycket lättare att äta mindre och nyttigare, än att gå ned i vikt genom motion. Detta är enormt tidskrävande! Man behöver sannolikt ca 60-90 minuters täning i måttlig intensitet per dag för att undvika viktuppgång om man tidigare har varit något överviktig. Samma sak gäller för den om vill gå ner i vikt!
Jag är absolut inte superkunnig inom dietistyrket, men mitt råd är att helt enkelt minska portionsstorlekarna. Och följa tallriksmodellen, men kanske på en mindre tallrik. Eller dra ner på den tredjedelen som brukar bestå av potatis, pasta osv, och istället öka den del som består av grönsaker och sallad.